Hej!

Det är dags att ta tag i ett av de sista rummen i huset som jag inte har rustat upp. Tanken är att ta ner segeltaket, bli av med de horribla strukturtapeterna och lite annat kul.

Det största ingreppet är att vi har tänkt oss montera ett panoramafönster på väggen som vetter ut mot skogen för mer ljusinsläpp och rymd.
Jag tänker mig kanske 2-3 sektioner för enkelheten samt prisets skull.
Väggen i sig är ca 3700 lång och 2700 hög.
Vardagsrum, julgran med ljus, TV med film, soffa, barnleksaker, fönster med utsikt, växt på fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utsikten är relativt trevlig (ursäkta gräsmattan, det var precis efter en omfattande höstrenovering)…och jag lovar att köpa bättre utemöbler till pergolan, hade inte hunnit göra det efter att den blev klar ;)
Trädgård med stenläggning, gröna växter, uteplats och rådjur i bakgrunden vid skogsbryn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Än så länge har jag i princip gjort allt själv i huset men detta är jag inte speciellt sugen på.
Därav söker jag vettiga bolag som kan producera och montera detta (ink ta upp väggen).
jag skickade nyss ut en förfrågan till elitfönster som bekanta har haft bra upplevelser med men jag skulle gärna ha 3-4 olika offerter att jämföra.

Har ni några tips kanske?

En annan fråga är att jag antar att det är vettigt att fönstret inte går hela vägen ner till golvet så att man får plats med ett långsmalt element för att undvika kallras?
Alt att man på någon vänster fäller med en fläktkonvektor i golvet med enbart en grill synlig…skulle helt klart bli snyggare men jag har ingen erfarenhet av liknande åtgärder.

Tack!
 
Ingen som råkar ha några uppslag här?
 
Jag skulle kollat med någon lokal snickare. Någon bekant i närheten som fått bra service och bra kvalitet på arbetet som kanske kan ge en rekommendation. Det kommer ju krävas avväxling över fönsterpariet mm.
Vi har fasta 3-glas fönster i vårt uterum. Står på plattan med golvvärme i. Dock bara 2100 höga. Inget upplevt kalldrag att tala om. Nu såg ju ditt golv fint ut så jag antar att du ska behålla det. Annars kan golvvärme ihop med bra U-värde vara ett alternativ till radiator.
 
  • Gilla
MickeTyr
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Jag skulle kollat med någon lokal snickare. Någon bekant i närheten som fått bra service och bra kvalitet på arbetet som kanske kan ge en rekommendation. Det kommer ju krävas avväxling över fönsterpariet mm.
Vi har fasta 3-glas fönster i vårt uterum. Står på plattan med golvvärme i. Dock bara 2100 höga. Inget upplevt kalldrag att tala om. Nu såg ju ditt golv fint ut så jag antar att du ska behålla det. Annars kan golvvärme ihop med bra U-värde vara ett alternativ till radiator.
Tack för tipset. Jag har faktiskt även hämtat in tips på lokala snickare och har fått ett par napp
Golvet kommer behållas, att ersätta det med likvärdig ekparkett kommer troligtvis kosta lika mycket som fönstret så vi får hitta på någon finurlig lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.