Hej!
Får leverans av mitt hus nästa vecka och har lite funderingar angående kommande EL-monteringar.

Min tanke är att snickare/elektriker gör hål samt fördrar slang till samtliga Spottar. Inv och utv.
Är det godkänt att ha enbart så vid en besiktning och kunna komplettera med spottar samt inkoppling vid senare tillfälle.

Elektiker tar ca 1700:- per spott monterat så känner att jag kan spara in lite pengar där i dessa tider.

Mvh
 
Om man får sälja ett hus utan belysning låter jag vara osagt.

Men det är behörighetskrävande att ansluta belysning, om det handlar om 230 V. Enda sättet att få göra det själv är om det handlar om ett klenspänningssystem, men dessa har ett begränsat utbud på marknaden idag tyvärr. Det säljs nästan bara spottar med eget drivdon, dvs 230 V till varje spot.

Elfirmans pris är saftigt, men innefattar troligen håltagning och förläggning av slang, de jobbiga momenten. Det är där du skulle kunna spara lite pengar. Men även slangförläggning är behörighetskrävande så du behöver komma överens med elfirman om att du får göra vissa jobb själv.
 
  • Gilla
jakeger
  • Laddar…
Huset kommer inte vara belysningslöst. Snarare utan monterade spottar.
Div övrig belysning finns.

Om man bortser från vem som ska koppla in. Behörig eller ej.
Frågan är egentligen om en besiktning blir godkänd om det är borrade spotthål med en kabel slang hängandes ut från varje.


Mvh
 
jakeger jakeger skrev:
Om man bortser från vem som ska koppla in. Behörig eller ej.
Frågan är egentligen om en besiktning blir godkänd om det är borrade spotthål med en kabel slang hängandes ut från varje.


Mvh
Det har jag egentligen ingen aning om.
Men,
det går inte att montera en binge vanliga plastdoslock med klips, sladdar som hänger ser ju väldigt ofärdigställt ut?
image.jpg
 
  • Gilla
jakeger
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Det har jag egentligen ingen aning om.
Men,
det går inte att montera en binge vanliga plastdoslock med klips, sladdar som hänger ser ju väldigt ofärdigställt ut?
[bild]
Fotografen Fotografen skrev:
Det har jag egentligen ingen aning om.
Men,
det går inte att montera en binge vanliga plastdoslock med klips, sladdar som hänger ser ju väldigt ofärdigställt ut?
[bild]

Absolut ett bra alternativ.
 
Frågan är kanske också om snickarna vill dra fram slangen, de gör sig i så fall skyldiga till brott. Det är en sak att hempula det (visserligen olagligt), en annan sak att agera brottsligt i sitt yrke (fängelse på straffskalan).
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jo, varför skulle snickarn dra slang?
 
jakeger jakeger skrev:
Elektiker tar ca 1700:- per spott monterat så känner att jag kan spara in lite pengar där i dessa tider.
Det är med största sannolikhet arbetstid med i det priset. Du kanske får betala 1000 kr per hål med slang istället. Sen får du nog svårt att hitta en elektriker som går med på att lämna ett jobb halvfärdigt.
Jag hade aldrig gått med på det.
 
Det verkar som man har lite svårt att förstå frågan.


Det jag ville veta var:
Är det godkänt vid en besiktning att inte ha spottarna monterade.

Vem som gör vad, vad det kostar istället, om elektrikern vill, eller vad du tycker personligen har jag inte frågat om.
 
jakeger jakeger skrev:
Det verkar som man har lite svårt att förstå frågan.


Det jag ville veta var:
Är det godkänt vid en besiktning att inte ha spottarna monterade.

Vem som gör vad, vad det kostar istället, om elektrikern vill, eller vad du tycker personligen har jag inte frågat om.
Det ända du sparar in på är ju spotlighten och själva montaget som tar någon minut per spott. Känns som det finns bättre ställen i ett husbygge att spara pengar.
 
jakeger jakeger skrev:
Det verkar som man har lite svårt att förstå frågan.


Det jag ville veta var:
Är det godkänt vid en besiktning att inte ha spottarna monterade.

Vem som gör vad, vad det kostar istället, om elektrikern vill, eller vad du tycker personligen har jag inte frågat om.
Hänger kablarna ut så kan mycket väl kommunen sätta sig på tvären.
Men är sladdarna innanför gipset så borde de inte klaga

Men låt inte snickaren dra slang på eget bevåg. Lämna en ritning till dem.
 
  • Gilla
jakeger
  • Laddar…

Bästa svaret

Du behöver ett intyg från elektriken som gjort anläggningen att anläggningen är säker att använda. Sedan kan din KA ha invändningar mot att barnsäkerhet inte är uppfyllt med sladdar hängande ut ur väggarna och då vägra skriva på sitt KA utlåtande att han kollat av så kontrollplanen är följd och uppfylld.

Så, ja. Du har en stor risk att inte få slutbesked, inte ens interemistiskt.
 
  • Gilla
jakeger
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Du behöver ett intyg från elektriken som gjort anläggningen att anläggningen är säker att använda. Sedan kan din KA ha invändningar mot att barnsäkerhet inte är uppfyllt med sladdar hängande ut ur väggarna och då vägra skriva på sitt KA utlåtande att han kollat av så kontrollplanen är följd och uppfylld.

Så, ja. Du har en stor risk att inte få slutbesked, inte ens interemistiskt.
Tack för ett ordentligt svar många som detaljer som kan göra att inte få slutbesked.
 
jakeger jakeger skrev:
Det verkar som man har lite svårt att förstå frågan.


Det jag ville veta var:
Är det godkänt vid en besiktning att inte ha spottarna monterade.

Vem som gör vad, vad det kostar istället, om elektrikern vill, eller vad du tycker personligen har jag inte frågat om.
Finns täcklock osv är det förberedda "tomrör för framtida installation", sånt har alltid funnits så det borde vara ok. Beställer du ett visst utförande ska det levereras så. Dragtrådar brukar man vilja ha i tomrör.
 
  • Gilla
jakeger
  • Laddar…
Skit i hålen för spotar. Få underarbetet gjort bara och gör en spotkarta.
 
  • Gilla
jakeger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.