Jag köpte för något år sedan en begagnad bandsåg, som jag tror är en Ejca BS-50. Den hade blivit räddad från en slöjdsal i samband med en rivning och sedan stått i ett stall i 11 år. Jag vill minnas att jag gav 4 000 kr för den. I mellandagarna tog jag mig äntligen tid att putsa upp den.
En vertikal bandgående sågmaskin i ett verkstadsutrymme med verktyg och arbetsbänkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikal bandsåg i verkstad, grönt skåp, instängd arbetsplats, grå betonggolv, otydlig spegling i fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Länkhjul
Jag började med att sätta plattjärn med låsbara länkhjul under så att jag kan flytta runt den. Det är lite extra knepigt i och med att basen är vinklad, så skruvarna blir inte parallella mot järnet de fäster i. Med några kilformade plastbrickor verkar det funka ok.

Isärmontering
Efter 11 år i ouppvärmt stall hade maskinen en del ytrost. Jag monterade bort bordet, bladstyrning och lite annat. Jag var orolig att bordet skulle vara väldigt tungt, men det gick helt ok att hantera. Två saker satt ordentligt fast. Dels ville det övre hjulet inte röra på sig (spänningen av sågbladet). När man snurrade på vredet så rörde inte hjulet på sig. Det fick sig en del penetreringsolja och sen lirkade jag av sågbladet och då släppte hjulet. Rör sig nu fint upp och ner efter lite smörjning. Det som satt värst var den övre bladstyrningen, som löper på en stav för höjning och sänkning. Staven, som var rätt rostig, satt fast i fästet.
I allmänhet måste man säga att det är en enkel konstruktion som är lätt att förstå sig på och som känns robust.
Verkstad med bandslipmaskin, arbetsbänk och verktyg, röd dörr, betonggolv och ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsvarv med fastsatt arbetsstycke, verktyg syns i bakgrunden, verkstadsinställning, dammigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rostlösning
För rostlösning använde jag vattenbad med citronsyra i. Små delar med lite ytrost får ligga nån timme eller två och blir fina med lite stålborstning. Bordet fick ligga i en arbetsdag ungefär. Det fastrostade fästet för bladstyrningen fick ligga i bad tillsammans med sin stav i drygt ett dygn, och släppte sen med lite milt våld.
Gulaktigt vatten i behållare med smuts och några metallföremål; ser ut som rengöring eller blötläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sunkig glasdörr i betonggolv, smutsig kant, missfärgningar, källare eller industriell miljö, gammal, försummad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig remskiva med axel inne i dropplåda, industrikomponent, underhåll eller rengöring, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Smörjning och ihopsättning
De delar som behövde det fick lite symaskinsolja. Bordet vaxade jag med waxilit. Jag var faktiskt lite förvånad över i vilket bra skick bordet var i, jämnt och utan hack. Sen var det en rätt snabb sak att montera ihop det hela. Det som tog längst tid var faktiskt skruvarna som används för att stänga dörrarna på sågen. Det var lite klurigt att få dem att linjera med hålen i dörrarna.
Gul rullvagn i verkstad med verktyg och maskindelar, metallnät som hyllor, betonggolv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på två mörka ytor med spår emellan, möjligtvis en enhet eller material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två gröna metalltatueringsmaskiner på ljust träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön och röd vertikal band-/bågsåg i en verkstad med öppna skyddsdörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikal bandsåg för träarbete, grönt hus, metallbord, justerbara reglage, rund sågbladshjul ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvar att göra
El
- ny motorskyddsbrytare behövs nog. Jag antar att nollspänningsutlösare inte är fel heller. Kanske till och med motorbroms? Har sett tips på att Tripus har bra kombinerade boxar.
Broms - jag har läst att originalbromsbandet troligtvis innehåller asbest. Om den stod i en skolsal för 12 år sedan, är det möjligt att det är bytt? Eller ska man som sagt satsa på motorbroms? Finns det någon nackdel med motorbroms utöver kostnad?
Sprint till bordet - sprinten som linjerar bordshalvorna vid öppningen för sågbladet saknas, vilket gör att bordet inte är helt rakt där. Hålet verkar vara ca 11 mm. Ska sprinten vara konisk? Några tips på var man kan hitta något som funkar?
Metallbänk med skarv och spricka, skruvar och grön understruktur, industrikvalitet, potentiell underhållsfråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MortenSickel och 3 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Har du sett denna tråd?
[länk]
Yes! @vectrex verkade vara nöjd med motorbromsen, eller?
 
Jag använder en skruv som sprint
 
nanowire nanowire skrev:
Jag använder en skruv som sprint
Ett cylindriskt stift torde vara idealiskt. Eller ett koniskt stift som tränger fast i hålet.
 
H heimlaga skrev:
Ett cylindriskt stift torde vara idealiskt. Eller ett koniskt stift som tränger fast i hålet.
En maskinskruv i tum-storlek, tror jag, passade perfekt, lagom friktion från gängorna så fick knacka in sista biten. Och lätt att lossa genom att skruva ut vid bladbyte.
 
nanowire nanowire skrev:
En maskinskruv i tum-storlek, tror jag, passade perfekt, lagom friktion från gängorna så fick knacka in sista biten. Och lätt att lossa genom att skruva ut vid bladbyte.
Ja, tumstorlek kanske är grejen. Metriska känns som att hålet ligger mellan två storlekar. Får rota lite i gamla skruvlådan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.