Rätt långt ifrån fullärd, men nu har jag provat diverse misstag och kanske lärt mig något av dem. Testbygget ser oerhört felplacerat ut, men fyller sin funktion och jag är väldigt nöjd. Både med förvaringen och med beslutet att bygga ett testskåp innan jag ger mig på det som ska sitta fast i huset.

Riktigt nöjd med hur mycket träet syns igenom färgen. Jag förstår varför man använder mdf när man bygger, men i ett kulturskyddat hus som är några hundra år gammalt känns det bra att använda (och visa upp) riktigt trä.

Återkommer garanterat snart med fler frågor när jag sätter igång på riktigt.

Verkstad med träskivor, skåp, verktyg, ställ för elektriskt uttag och en slipmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett grått träskåp med paneler och svarta knoppar framför en ljust träfärgad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Big builder och 18 till
  • Laddar…
Nu är det riktiga bygget igång och jag inser att det är en sak jag inte har koll på. Om spegeln ska kunna växa och krympa med fuktigheten, som är en fördel med spegeldörrar som ofta nämns, så borde den inte vara limmad. (Möjligen limmad på två motsatta punkter så att den håller sig på plats.) Fast i de beskrivningar och filmer jag sett så är det ingen som målar spegeln innan ramen limmas.

Vad är det jag missar? Limmar man fast hela spegeln riskerar den att spricka, men om man inte gör det så borde det bli fula omålade glipor på vintern. Eller målar alla innan montering, fast de inte visar eller skriver något om det?
 
Hep Hep skrev:
Nu är det riktiga bygget igång och jag inser att det är en sak jag inte har koll på. Om spegeln ska kunna växa och krympa med fuktigheten, som är en fördel med spegeldörrar som ofta nämns, så borde den inte vara limmad. (Möjligen limmad på två motsatta punkter så att den håller sig på plats.) Fast i de beskrivningar och filmer jag sett så är det ingen som målar spegeln innan ramen limmas.

Vad är det jag missar? Limmar man fast hela spegeln riskerar den att spricka, men om man inte gör det så borde det bli fula omålade glipor på vintern. Eller målar alla innan montering, fast de inte visar eller skriver något om det?
Har sett åtminstone en youtuber som behandlar panelen före montering av just det skäl du nämner.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu är det riktiga bygget igång och jag inser att det är en sak jag inte har koll på. Om spegeln ska kunna växa och krympa med fuktigheten, som är en fördel med spegeldörrar som ofta nämns, så borde den inte vara limmad. (Möjligen limmad på två motsatta punkter så att den håller sig på plats.) Fast i de beskrivningar och filmer jag sett så är det ingen som målar spegeln innan ramen limmas.

Vad är det jag missar? Limmar man fast hela spegeln riskerar den att spricka, men om man inte gör det så borde det bli fula omålade glipor på vintern. Eller målar alla innan montering, fast de inte visar eller skriver något om det?
Du har fullständig "koll" men du vet bara inte om det.

Att limma fast spegeln är ren idioti. Fast som vill alla vet så sprids mycket idioti på youtube. Man fasar ju speglarna i kanten så att de skall ligga mot kanten på spåret för då kan träet tryckas ihop litet när speglarna sväller på bredden.

Antingen målar man spegeln på förhand eller så får man se en omålad rand på vintern. Eller så målar man på vintern.

Gäöllande gångjärn brukar jag använda vanliga billiga bladgångjärn som jag fäller in. Precis som på 1920-talet. Det blir enklast och billigast så när tillverkningsserien är så liten att det strängt taget inte är någon serie.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 1 till
  • Laddar…
Bra svar och bra timing. Om någon timme är nedre stommarna målade och klara, så om en stund ska jag börja bygga luckorna. Då behåller jag färgpytsen framme och målar innan montering.
Ett träskåp målas blått i en verkstad med verktyg och trämaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 6 till
  • Laddar…
Det blir verkligen fint! Fått för mig att man skall vara noga med att måla tunna jämna lager runt kanten av spegeln så att inte färgen limmar fast spegeln. Glöm inte att visa slutresultatet när du är klar.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Det tog lite längre tid än jag tänkt, på grund av min avkomma och min felmätning, men nu är speglarna målade och luckorna limmade. Nästa steg är finjustering av luckorna då alla öppningar inte är riktigt identiska. Det ska bli intressant för att uttrycka det positivt.
Trälister klämmer fast gråmålad panel i verkstadsmiljö. Färsk limning eller montering. Hantverk, träbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 2 till
  • Laddar…
Nu håller jag på att finjustera luckorna så att varje lucka passar i just sitt hål. Hur tajt vågar man ha dem? Nu har jag en mm luft på alla sidor. Borde det vara mer?

Skulle de svälla och kärva en blöt sommardag kan jag ju slipa ner lite till och måla om, men om ni som kan det här redan nu säger att två mm undermått är för lite så fixar jag det hellre nu innan jag målar och monterar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Har du provat med gångjärnen? Du behöver ha en viss fogbredd för att det ska fungera, den varierar med luckans tjocklek, kantradie mm.

/Tomas
 
A
Tabell för minimala fogavstånd vid olika lucktjocklekar med diagram, mätjusteringar och grytavståndsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ah, jag kollar vad det står i instruktionen jag fick med. Om gångärnen godkänner en mm runt om - gör du?
 
mowatom skrev:
[bild]
Och där kom instruktionen, fast den var jag för korkad för att förstå. 22 mm tjocka luckor.

Jag testar väl lite.
 
A
Hep Hep skrev:
Och där kom instruktionen, fast den var jag för korkad för att förstå. 22 mm tjocka luckor.

Jag testar väl lite.
Ja, det är bäst oavsett(y)
 
Och svaret på fråga fyra, nitton bokstäver, som ska in på lodrät tre är enochhalvmillimeter.
Träpanel intill gråmålat fönsterkarm, texturkontrast, närbild på snickeridetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hep Hep skrev:
Och där kom instruktionen, fast den var jag för korkad för att förstå. 22 mm tjocka luckor.

Jag testar väl lite.
Jag är civilingenjör i maskinteknik o producerar och tyder ritningar dagligen. Men Blums installationsguide brukar sluta med att jag bygger en quick and dirty testvatiant, fan inte lätta att tyda deras hiroglyftabeller...
 
  • Gilla
Jormen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.