Vi har precis blivit klar med vårt uterum och nu kommer frågan vilken sorts värme man skall ha. Det finns visst något liknande infra med kolfiberstav tror jag, skall visst värma 3 ggr mer och "sprida" värmen som inte vanlig infra gör, någon som prova detta? Funderar också på gasolkamin eller någon sorts elektriskt fläktekement, eller duger vanlig infra. Tacksam för alla svar!
 
Hej!

Vi har en gasolkamin vilket funkar bra och ger nästan känsla av att ha en braskamin. En av fördelarna är att det värmer upp uterummet snabbt, kostnadsmässigt har vi inte räknat på det men det brukar gå en flaska per år.

Bark
 
Solarventi, då får du in friskluft också.
 
Tack för era svar, vill gärna ha flera.
P-J, jag tror inte Solaventi är rätt i en inglasad altan, den alstrar ju värme när solen skiner och det är inte då jag behöver uppvärmning.
 
Tidningen Gör-det-själv testade värmare för ett knappt år sedan (http://www.gds.se/Crosslink.jsp?d=313&a=8428#). Om du inte är prenumerant och kan hämta hem artikeln ovan går det säkert att få tag på tidningen på ett bibliotek.
 
Det är ju en stor skillnad på infravärmare och vanliga värmare! En infravärmare värmer (nästan) inte alls luften, utan enbart den yta som strålningen träffar. Funkar därför utmärkt utomhus, vem vill värma en oändlig mängd uteluft? Men i ert stängda uterum tror jag att ni vill värma luften, då skulle jag titta efter en gasol/fotogen/el-kamin/fläkt! Så om bara ni vill känna er varma i uterummet kör på infra. Om ni vill att rummet ska vara varmt kör på en mer klassisk kamin.

Per
 
Lånar tråden lite, är det ingen som har en braskamin i sitt uterum (billig värme). Funderar på en sån lösning, mysigt varmt och sprakande :)
Nån som har gjort en sån installation? Bilder vore bra!
/Pake
 
Ingen mer med erfarenhet av gasolkamin?
Är lite inne på det, har sett en som heter Windfire och en som heter Cosyflame, förstår inte riktigt skillnaden förutom att man ser lågan i sistnämnda, Windfire är infrastrålande med inbyggd elfläkt, det verkar den vara ensam om, snälla någon som kan hjälpa mig!
 
Guns skrev:
Ingen mer med erfarenhet av gasolkamin?
Är lite inne på det, har sett en som heter Windfire och en som heter Cosyflame, förstår inte riktigt skillnaden förutom att man ser lågan i sistnämnda, Windfire är infrastrålande med inbyggd elfläkt, det verkar den vara ensam om, snälla någon som kan hjälpa mig!
Jag testade Cosyflame (grannen har en sådan) och den funkade bra med hög mysfaktor då man ser lågan men valet föll ändå till sist på Windfire eftersom precis som du skrev att den har den både elvärme (2000w) och gas (4000w vid max effekt/ 3 effektsteg) vilket ger totalt ca 6000w vilket ger en snabb uppvärmning och bra spridning
Grannen har kompletterat sin Cosyflame med en lös fläkt som står ovanpå sin efter att han kollat in min (för att få en bättre spridning). Mitt uterum är ca 30 kvm

Både Cosyflame och Windfire:n är jättebra värmare men jag valde Windfire:n pga högre total effekt och inbyggd fläkt
 
  • Gilla
Renovera mer
  • Laddar…
Pake skrev:
Lånar tråden lite, är det ingen som har en braskamin i sitt uterum (billig värme). Funderar på en sån lösning, mysigt varmt och sprakande :)
Nån som har gjort en sån installation? Bilder vore bra!
/Pake

Skulle åxå vara intresserad av lite info om kamin på altanen. Lagar och bygglov o.s.v.
Ska byta ut kaminen inne och det skulle ju vara trevligt med en på altanen...
 
Har fått nya ideér från elaffär. Någon som har konvektorelement på sin inglasade altan?
 
Varför inte sätta in en luftvärmepump som värmekälla, då har man ju även fördelen till att kunna kyla de varmaste sommardagarna. Dyr investering på kort sikt, men på längre sikt blir det kanske inte så mycket dyrare än en gasolvärmare.
 
Hej. Vart finns dessa två olika gasolkaminer att köpa du rekommendera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.