A
Hej, jag bor i en villa som är byggd 1969, den har FTX som ventilation i kombination med bergvärmepump. FTX aggregatet är en Fläkts Rexovent RDAA 2-4-1.
Problemet är att det blåser kallt från köksfläkten, spjället har jag tittat på och den fungerar, har kikat lite på vinden och det ser ut som att utgående frånluft från FTX är kopplat till samma kanal som köksfläkten, de går ut via samma rör upp i taket. Kan det vara anldeningen till att det blåser kallt från den? När jag stängde av ventilationen så har det slutat dra kallt från köksfläkten. FTX låter också mer än det borde, skulle motorbyte på fläktarna kunna vara en lösning på bullret?

MVH Kacper
 
Har du ett FTX så är utgående luft bara några grader varmare än uteluften, den luften skall lämna huset oftast genom ventil som kan innehålla ett insektgaller som kan orsaka ett visst motstånd, finner luften en lättare väg med mindre mottryck så går en del den vägen tillbaka till huset genom köksfläkten då huset ofta har ett undertryck jämfört lufttrycket utomhus.
 
BirgitS
Kacper Jajkowski skrev:
Problemet är att det blåser kallt från köksfläkten, spjället har jag tittat på och den fungerar,
Hur kan det blåsa kalluft från köksfläkten om den har ett fungerande backspjäll?
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Hur kan det blåsa kalluft från köksfläkten om den har ett fungerande backspjäll?
Jag undrar detsamma, ska nog dubbelkolla på den om den fungerar som den ska.
 
Kacper Jajkowski skrev:
Jag undrar detsamma, ska nog dubbelkolla på den om den fungerar som den ska.
Jag har undertryck i huset och kände att det drog från köksfläkten trots att det finns backspjäl i fläkten. Denna spjäl är dock inte så jättebra och när jag monterade en annan backspjäl i röret upphörde draget. Kanske det kan fungera även för dig att montera en bättre backspjäl i röret.
 
A
J J Vos skrev:
Jag har undertryck i huset och kände att det drog från köksfläkten trots att det finns backspjäl i fläkten. Denna spjäl är dock inte så jättebra och när jag monterade en annan backspjäl i röret upphörde draget. Kanske det kan fungera även för dig att montera en bättre backspjäl i röret.
Det kanske det kan, tack för tipsen.
 
A
Hej, undrar om det är någon som har en manual till Fläkts Rexovenr RDAA 2-4-1 som man skulle kunna få mailad. Tack på förhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.