En fråga, om trycket öka från 1bar till när 2 bar när jag elda, kommer det fortsätta stiga om jag fortsätter elda?
Eller kommer den stanna där och man kan hålla elda vid och elda vidare?
Nu blir som att jag tänder en brasa sen får den brinna ut, som i en kanin.
Tänkte iaf stöd elda värmepumpen
 
Trycket ökar alltid vid eldning, vatten går inte att komprimera. Så vid eldning stiger trycket och när det kommer upp i nivå vad som står på säkerhetsventilen, så släpper den ut en del. Inget att bry sig om fullt normalt.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Trycket ökar alltid vid eldning, vatten går inte att komprimera. Så vid eldning stiger trycket och när det kommer upp i nivå vad som står på säkerhetsventilen, så släpper den ut en del. Inget att bry sig om fullt normalt.
Tackar, då vet jag, ska vi se hur de går då
 
Nu tömmer värmepumpen lite vatten, droppar, hur länge kommer den göra det?

Och hur varmt får panna gå? Nu 100
 
Trycket nu
 
  • Expansionskärl för vatten med tryckmätare installerat i ett tekniskt utrymme, koppar- och stålrör synliga ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparledningar, tryckmätare, röd expansionskärl och ventiler i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare på en verkstadsbänk, verktyg i bakgrunden, indikerar runt 0 bar och 20 °C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T The_Nyll skrev:
Nu tömmer värmepumpen lite vatten, droppar, hur länge kommer den göra det?

Och hur varmt får panna gå? Nu 100
Varför blir det 100 , det ska väl gå ut värme till huset eller det bara en panna utan acktank så får du elda mera försiktigt. Att det droppar är normalt och kommer att sluta då säken gjort sitt jobb med utsläpp
 
Nån tank har vi inte. Sån här har vi, eryl, men bara kör ved eldning.
 
  • Eldstad med dokument, verktyg och röda rör, i en arbetsmiljö eller verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK en Eryl som combi, olja/ved. Det är om jag inte hr fel en överbrännare och är mycket lätt att få hög temp i.. Shunten ut för värmen sitter nog direkt ovanpå pannan. Ni får elda den försiktigt för att inte få för hett och tendens till kok i den. inte den bästa att elda med ved i, verkningsgraden är liten men den ger värme.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
OK en Eryl som combi, olja/ved. Det är om jag inte hr fel en överbrännare och är mycket lätt att få hög temp i.. Shunten ut för värmen sitter nog direkt ovanpå pannan. Ni får elda den försiktigt för att inte få för hett och tendens till kok i den. inte den bästa att elda med ved i, verkningsgraden är liten men den ger värme.
En fråga, går det att ställa in vid vilket tryck värmepumpen ska släppa ut vatten?
Tycker den står nu långt? Är det röda pilen som bestämmer det?
 
  • Röd expansionskärl för vattensystem, kopparledningar, manometer, under tak, inomhus belysning, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, den röda pilen är bara en indikering. Den gör inget alls. Säkerhetsventilen är fast, sannolikt 1,5bar.

om trycket varierar mycket kan de vara ide att kolla förtrycket i expansionskärlen.
 
Vad är det lägsta trycket man kan ha? Ser ut som värmepumpen nu har under 0,5bar när de inte jobbar.
När stöd elda så steg de kanske mer än 1 bar kanske och börja tömma vatten.
Vedpanna ligger nu på kanske 0,5 bar cirka, den stiger till strax under 2 vid eldning.
Så går det att justera?
 
Om jag inte är helt ute och cyklar så ska du nog inte tänka så mycket på trycket som på temperaturen.

Du har tre temperaturer att hålla reda på:
  • Pannans temperatur. Bör ligga runt 70-90 grader. Ska absolut inte få koka.
  • Framledningstemperaturen. Bör vara 30-40 grader regleras med en shuntventil. Den ställer du in så att termometern på rörslingan är 40 grader.
  • Returens temperatur. Bör vara vad du har i elementen i huset. Ca 20-30 grader.
Om du får pannan att gå på ca 80 grader och släpper igenom lagom genom shuntventilen så kommer trycket på expansionskärlet ligga mellan 0,8-1,2 bar. Den röda pilen är ett märke som någon ställt för att visa önskat tryck.

När pannan är kall sjunker trycker under 1 och när pannan är varm så ökar trycket.
 
  • Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Ojdå hoppas inget tog skada då jag råka vara uppe i 100 grader.
Men tackar för svar, då ska det nog gå bra.
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Hur gör ni? Så hur funkar det?, vrider ventilen och ratten som skulle öppnas som rörmokarensa, sen
. Kan man elda direkt man kommer hem och elda och så det slocknar när man ska sova? Sen stänger man ventilen och ratten som rörmokaren sa skulle vara stängd? Eller hur gör man?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.