Hej,

Är nyinflyttad i ett nybyggt Hjältevadshus. På grund av olika anledningar fick jag inte den duschen installerad som jag ville ha. Det spelar ingen rolls vems fel det var, det jag vill ha hjälp med är olika tips på hur man kan lösa problemet. Gjorde en annan tråd häromdagen om blandaren, som var lite förvirrad. Så jag gör en ny tråd.

Jag hade en förhoppning om att göra detta till ett lite lyxigare badrum och vill ha en rejäl "exklusiv" takdusch här, i stil med denna (exakt vilket märke det är spelar inte så stor roll):
https://www.svedbergs.se/produkter/dusch---badkarsblandare/stuor-takduschpaket/?color=Svart matt&cc=150cc

575452.png

Men i stället sitter nu detta dushset monterat i badrummet:
https://www.oras.com/se/designlinjer/oras-apollo/duschset/520

8q75gLj.jpg

Om man tar bort detta duschset blir det två skruvhål i väggen. Har man tur går det övre hålet att dölja med den nya takduschen, men det kan man nog inte räkna med?

Som jag ser det har jag följande alternativ, men tar tacksamt emot andra idéer!

1. Lev med att det är två skruvhål i väggen. Svårt att veta hur mycket det kommer synas utan att ta bort det från väggen.
2. Leta efter en takdusch som har fästen som matchar de existerande skruvhålen (osannolikt?)
3. Byt de två kakelplattorna med hål i, jag har kakelplattor över från bygget.
4. Kakla om hela badrummet (orimligt dyrt)

Har ni några andra lösningar?
 
O oddan skrev:
Hej,

Är nyinflyttad i ett nybyggt Hjältevadshus. På grund av olika anledningar fick jag inte den duschen installerad som jag ville ha. Det spelar ingen rolls vems fel det var, det jag vill ha hjälp med är olika tips på hur man kan lösa problemet. Gjorde en annan tråd häromdagen om blandaren, som var lite förvirrad. Så jag gör en ny tråd.

Jag hade en förhoppning om att göra detta till ett lite lyxigare badrum och vill ha en rejäl "exklusiv" takdusch här, i stil med denna (exakt vilket märke det är spelar inte så stor roll):
[länk] matt&cc=150cc

[bild]

Men i stället sitter nu detta dushset monterat i badrummet:
[länk]

[bild]

Om man tar bort detta duschset blir det två skruvhål i väggen. Har man tur går det övre hålet att dölja med den nya takduschen, men det kan man nog inte räkna med?

Som jag ser det har jag följande alternativ, men tar tacksamt emot andra idéer!

1. Lev med att det är två skruvhål i väggen. Svårt att veta hur mycket det kommer synas utan att ta bort det från väggen.
2. Leta efter en takdusch som har fästen som matchar de existerande skruvhålen (osannolikt?)
3. Byt de två kakelplattorna med hål i, jag har kakelplattor över från bygget.
4. Kakla om hela badrummet (orimligt dyrt)

Har ni några andra lösningar?
Det jag kom och tänka på är att köpa 1-2 extra fästen till nya setet och sätta dem i de befintliga hålen. Beroende vart fästena hamnar. Men då får du leva med 2-3 fästen istället för 1 fäste
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Det jag kom och tänka på är att köpa 1-2 extra fästen till nya setet och sätta dem i de befintliga hålen. Beroende vart fästena hamnar. Men då får du leva med 2-3 fästen istället för 1 fäste
Bra idé! Då gäller det att hitta en takdusch med justerbara fästen, vilket mitt exempel ovan inte verkar ha. Men jag ska leta vidare efter sådana duschar!
 
AXS
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Första träffen på google: [länk]

Läs bruksanvisningen och se om måtten passar. Variabelt avstånd mellan hålen och kopplas via slang till blandaren.

Har samma lösning själv på takdusch från Gustavsberg.
Tack för exemplet. Men jag tolkar det som att det övre fästet inte är justerbart, dvs. avståndet mellan blandaren och övre fästet går inte att justera. Därmed osannolikt att det skulle passa i ett existerande borrhål. Undre fästet verkar gå att justera dock, vilket är bra
 
AXS
Kollade du monteringsanvisningen?

Jag ser inga problem att montera den jag har hemma med dina hål, förutom att höjden på själva takduschen inte går att välja.
 
AXS AXS skrev:
Kollade du monteringsanvisningen?

Jag ser inga problem att montera den jag har hemma med dina hål, förutom att höjden på själva takduschen inte går att välja.
Jaha, det funkar på grund av att stången inte kopplas in i blandaren direkt! Missade den detaljen.
 
AXS
Även andra går att sätta med slang istället för direkt till blandaren, bara att köpa 30-50cm som extra del.

Kanske inte lika snyggt, men jag slutade se det efter någon vecka.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Även andra går att sätta med slang istället för direkt till blandaren, bara att köpa 30-50cm som extra del.

Kanske inte lika snyggt, men jag slutade se det efter någon vecka.
Toppeninfo, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.