Hej alla,

Jag har bott i USA i 25 år men håller på att flytta hem igen. Har läst garagetrådar här och är lite fundersam.

Det är ju mycket amerikanerna bygger hafsigt, men en sak som verkar vettigt är att i alla garage jag sett är kantelementen på plattan uppstickande en decimeter eller så. Det gör ju att vatten på garagegolvet inte kan komma i kontakt med väggmaterialet. Det verkar som att garage i Sverige däremot byggs på platt platta, och då verkar det ju som det lätt skulle bli problem. Garagegolv får man ju räkna med blir blöta, om inte annat vill man ju kunna spola av golvet nån gång. Hur ser man till att skarven mellan vägg och platta blir tät?
 
lutorm lutorm skrev:
Hej alla,

Jag har bott i USA i 25 år men håller på att flytta hem igen. Har läst garagetrådar här och är lite fundersam.

Det är ju mycket amerikanerna bygger hafsigt, men en sak som verkar vettigt är att i alla garage jag sett är kantelementen på plattan uppstickande en decimeter eller så. Det gör ju att vatten på garagegolvet inte kan komma i kontakt med väggmaterialet. Det verkar som att garage i Sverige däremot byggs på platt platta, och då verkar det ju som det lätt skulle bli problem. Garagegolv får man ju räkna med blir blöta, om inte annat vill man ju kunna spola av golvet nån gång. Hur ser man till att skarven mellan vägg och platta blir tät?
Man bygger som i USA
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
RoTe
Finns ändå en del som bygger med ett varv lecablock först och sedan ställer väggarna på lecan.
 
Nissens
lutorm lutorm skrev:
Hej alla,

Jag har bott i USA i 25 år men håller på att flytta hem igen. Har läst garagetrådar här och är lite fundersam.

Det är ju mycket amerikanerna bygger hafsigt, men en sak som verkar vettigt är att i alla garage jag sett är kantelementen på plattan uppstickande en decimeter eller så. Det gör ju att vatten på garagegolvet inte kan komma i kontakt med väggmaterialet. Det verkar som att garage i Sverige däremot byggs på platt platta, och då verkar det ju som det lätt skulle bli problem. Garagegolv får man ju räkna med blir blöta, om inte annat vill man ju kunna spola av golvet nån gång. Hur ser man till att skarven mellan vägg och platta blir tät?
Man kan lägga en rad med kakel/klinker utmed väggarna som ansluter till golvet. Plåt går också bra.

Dessutom har man kanske 5mm glipa mellan skivmaterial på väggarna gentemot golvet, väggarna står på kapillärbrytande syllpapp.
 
Hur ofta spolar man av ett garagegolv? Att våtborsta för att bli av med grus och salt har jag gjort men aldrig spolat med en slang.
Lösningen är som redan nämnts enkel men om man har som vana att göra det ofta skulke jag höja vattrnskyddet högre än bara någon rad med kakel, då kan man också dimrnsionera rensbrunn och oljeavskiljare för större volymer vatten och enkelhet att göra rent.
 
https://www.duuri.fi/sv/golvsockel-70x11mm-vit-plast-rulle-50000mm/

Golvsockel på rulle kan jag rekommendera som alternativ till plåt. Löser dock inte alla problem som benämns ovan men kan vara alternativ till lösa problem i efterhand eller där man helt enkelt vill ha en sockel. Finns med dubbelhäftande tejp på baksidan. Motsvarande produkt borde gå att få hem från flera tillverkare hos lokala bygghandeln eller golvbutik.
 
Tomture61
Finns enbart fördelar att ha ytterväggarna på leca block eller lättbetong block .
På utsidan kan man sätta fibercementplattor och insidan putsar man .
Har så själv i mitt egenbyggda garage från 2017 .
Målat golv + puts med 2k färg (y)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns enbart fördelar att ha ytterväggarna på leca block eller lättbetong block .
På utsidan kan man sätta fibercementplattor och insidan putsar man .
Har så själv i mitt egenbyggda garage från 2017 .
Målat golv + puts med 2k färg (y)
Jag skulle säga att det finns både för och nackdelar med att placera en rad leca på plattan, fördelarna med bättre motståndskraft mot väta inne i garaget och att ytterpanelen kommer upp ett par dm är uppenbara, nackdelarna med sämre K-värde och svårare att resa och fästa garage stommen.
 
  • Gilla
lutorm
  • Laddar…
F fribygg skrev:
nackdelarna med sämre K-värde
Hmm, det var ju så sant, det är ju en uppenbar nackdel. Jag har bara bott i Kalifornien och Hawaii, isolering brukar man inte bry sig om här...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.