T
Brukar lämna in mina knivar för slipning, men känner att det vore bra att ha en ok knivslip i hemmet istället.

Brukar slipa både Globalknivar och Ikeaknivar. Dom har ju olika vinkel på eggen. Någon som kan rekommendera en ok knivslip för hemmabruk som funkar för både Global och Ikea?
 
Claes Sörmland
Jag köpte mig en slipsten med två kornstorlekar. Sen hjälper ju ett skärpestål i keramik något enormt mellan slipningarna. Räcker att peta till eggen så blir det vasst igen s a s.
 
A
tormek finns inget annat
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vill du bara kunna slipa köksknivar vill jag rekommendera dig att ta en titt på Tormek t1. Tänker du att du även vill kunna slipa stämjärn och/eller andra eggverktyg är tormek t4 eller t8 bättre val.
 
  • Gilla
Antemoo
  • Laddar…
Den japanska vattenstenen på Tormek T4 & T8 (200 resp 250 mm) är riktigt trevlig! Tyckte det var skoj redan med vanliga originalstenen men detta blir något annat, och knappt någon bryning krävs.

Till och med en snickaryxa kan blir exceptionellt vacker för att inte tala om absolut skalpell-vass :) Man får passa sig så fingrarna inte trillar av...

Yxa med trähandtag och läderskydd på trägolv. Använd, patinerad, slöjd eller hantverksarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jag brukar slipa både snickarverktyg och köksnivar på frihand på min Alimak slipmaskin med gotlandssandsten. En 1960-tals föregångare till Tormek. Jag tycker de gamla stora gotlandssandstenarna fungerar bättre än Tormeks stenar och så kan man ju köpa sådana maskiner begagnade för småpengar. Vill man komma billigt undan brukar det gå att hitta Kirunaslipen av de mindre modellerna på Blocket för nästan ingenting. Jag har en sådan som jag har med mig på byggen som nödhjälp att ta till när jag har huggit i spik. Den fungerar hyfsat den också.
Sedan bryner jag på en brysten från stenbrottet i Västilä i Tavastland. Brynstenar därifrån säljs numera under namnet Wästikivi.
 
Har en Tormek T8 med vanliga stenen och en japansk sten.
Provade att finslipa borrar med vattenstenen. Först grovt med vanliga stenen.

Blev fint resultat, men allt tar tid med den japanska. Men det blir ju nästan som en spegel.
Borrarna borrar bättre än helt nya👍 Närbild av borrtopp finslipad till spegelglans efter användning av japansk vattensten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyslipad borr med spegelblank yta förgrund, arbetsbänk och verktyg suddigt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
A
Jag använder en arboga 308,går blixtersnabbt att slipa även ett spett
 
electroluxaren skrev:
Jag använder en arboga 308,går blixtersnabbt att slipa även ett spett
Fast spett vässer man genom att smida ut och härda om spetsen och anlöpa med bakvärme. Inte genom att slipa bort material.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.