Vilken laddbox ör den bästa? Motivera valet i tråden.

  • Antal röster
    56
Ja, jag får ta tag i det när helgens man-cold släpper hjärnan så jag har en chans att minnas vad de svarar. :)
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Nu har jag redan min Garo, och beställt min Zaptec, men ändå nyfiken. Vet du vad det var som gjorde att de gillade Eeasee bättre än Zaptec? Anledningen för mig att välja bort Easee var att jag inte vill ha en lastbalansering som är beroende av kontinuerlig internetuppkoppling, men tycker alla tre har dina styrkor och svagheter.
Hoppas också Garo får stöd för Tibber och Greenely tidsnog, Garon funkar dock i Home assistant, så man kan göra något där om behovet uppstår framöver.
Mina kollegor sa att Easee appen är överlägsen Zaptecs och att Easee Equalizer fungerar perfekt. Några körde även en laddare på hytta utan internet utan app. Equalizern använder nån typ av radiokommunikation med boxen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Mina kollegor sa att Easee appen är överlägsen Zaptecs och att Easee Equalizer fungerar perfekt. Några körde även en laddare på hytta utan internet utan app. Equalizern använder nån typ av radiokommunikation med boxen.
J Jan_G skrev:
Mina kollegor sa att Easee appen är överlägsen Zaptecs och att Easee Equalizer fungerar perfekt. Några körde även en laddare på hytta utan internet utan app. Equalizern använder nån typ av radiokommunikation med boxen.
Aha, då är det just i kombo med Equalizer man ska ha Easee, och inte Watty.
 
Vispen74 Vispen74 skrev:
Aha, då är det just i kombo med Equalizer man ska ha Easee, och inte Watty.
Watty verkar ju dessutom ha slutat tillverkats så nog säkrare och köra på Equalizer eller annat som fortfarande tillverkas.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
T TriNitro skrev:
Watty verkar ju dessutom ha slutat tillverkats så nog säkrare och köra på Equalizer eller annat som fortfarande tillverkas.
Ja, Watty känns idag mest som ett supplement till de som inte än kan köra med Tibbers Pulse, som ansluts till elmätarens HAN-port. Det är dessutom onödigt dumt att Watty och Easy måste kommunicera mellan Tibbers moln-lösning för att lastbalanseringen ska fungera. Tyvärr sov jag (bildligt talat) den dagen man installerade Watty + Easee här hemma, och har inte haft några som helst problem med laddning och balansering, men jag hade absolut valt en teknisk lösning som inte kräver att husets internet är uppe och snurrar, eller att Tibbers servrar fungerar. En tråd mellan A och B är det bästa, eller då i Easees fall med Equalizer, radiolänk.

/S
 
LoweW
S steve5432 skrev:
Ja, Watty känns idag mest som ett supplement till de som inte än kan köra med Tibbers Pulse, som ansluts till elmätarens HAN-port. Det är dessutom onödigt dumt att Watty och Easy måste kommunicera mellan Tibbers moln-lösning för att lastbalanseringen ska fungera. Tyvärr sov jag (bildligt talat) den dagen man installerade Watty + Easee här hemma, och har inte haft några som helst problem med laddning och balansering, men jag hade absolut valt en teknisk lösning som inte kräver att husets internet är uppe och snurrar, eller att Tibbers servrar fungerar. En tråd mellan A och B är det bästa, eller då i Easees fall med Equalizer, radiolänk.

/S
Med risk att vi kommer av trådens riktiga ämne - Vad skulle du välja om du hade en Easee robot och tibber? En equalizer eller Tibber Pulse?
 
Personligen skulle jag inte vilja installera något som låser mig till en enskild leverantör. Nu vet jag inte om det är fallet med Pulse, men den känslan får iaf jag det lilla jag läst om den. Man ska vara Tibberkund för vissa tjänster osv. Eller har jag missförstått?
Inte heller vill jag vara beroende av internet för att det ska fungera.
 
  • Gilla
Vispen74 och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Personligen skulle jag inte vilja installera något som låser mig till en enskild leverantör. Nu vet jag inte om det är fallet med Pulse, men den känslan får iaf jag det lilla jag läst om den. Man ska vara Tibberkund för vissa tjänster osv. Eller har jag missförstått?
Inte heller vill jag vara beroende av internet för att det ska fungera.
Exakt, därför jag till sist valde Zaptec med Ngenic lastbalansering, som stöder både Greenely och Tibber om man nu vill ha timdebitering, samt klarar sig offline. Tiden får visa om det var rätt.
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Har installerat Garo med lastbalansering, har även installerat ABBs box.
Garon väldigt enkel att jobba med, satte box, plus "utomhusstolpe med kabelhållare" + jordankare.
Elmatning, inga problem, enda som jag inte gillar med Garon är att matningskabeln är synlig och lite simpel. Dessutom hade man missat med höjden på kabelhållaren när plasthöljet skall glida ur. Köpte WIFI modul och taggar också.
ABBen snyggare på väggen men väldigt trång (kinesbyggd utan input från installatörer vad jag kan se, drog fram 6mm2 på denna, nästan omöjligt att få till), dessutom är lastbalanseringen krångligare, dåligt beskrivet och med fel. trevligt med display i boxen dock, så man ser allt som händer i klartext.
ABBn skall dock vara mera framtidssäker, då de skall uppdatera programvaran med egen "elkraftsproduktion", hoppas även "bidirectional" kommer men inbillar mig att det kräver annan hårdvara och kommer inte implementeras.
 
A
T TriNitro skrev:
Watty verkar ju dessutom ha slutat tillverkats så nog säkrare och köra på Equalizer eller annat som fortfarande tillverkas.
TriNitro Du kan gärna skarat for du är långt ner på skallan........
 
M merbanan skrev:
Lastbalansering sker genom att man sänker effekten över alla 3 faser samtidigt.
Det låter inte som lastbalansering i mina öron.
I själva verket styr man över lasten till den minst belastade fasen eller så tappar man av faserna så alla faser får samma last?
 
Volvo v70 skrev:
TriNitro Du kan gärna skarat for du är långt ner på skallan........
Say what? Försöker inte vara sarkastisk eller så, förstår inte vad du menar.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
A
T TriNitro skrev:
Say what? Försöker inte vara sarkastisk eller så, förstår inte vad du menar.
Gå till mitt andra inlägg där du svarade så förstår du(y)(y)
 
Mina egenbyggda boxar är bäst. De gör exakt det jag vill att de skall göra. Att bygga en laddbox är inte särskilt svårt.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Volvo v70 skrev:
Gå till mitt andra inlägg där du svarade så förstår du(y)(y)
Nja. Jag reagerade med en "skratt emoji" på ditt inlägg i Stigens tråd så känns ganska orelaterat detta. Men men, whatever floats your boat (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.