Jag har en vind som jag tänkte börja använda som förråd.
Idag är det 1.6 m takhöjd mellan takstolarna, vilket är lite väl lågt för min rygg.
Idag ligger det en landgång ovanpå isoleringen som är 170+120 mm minerallull.
Jag funderar på om man kan ta bort 120 mm och lägga landgången direkt på takstolarna, eller rentav sänka ner landgången mellan takstolarna så man får ståhöjd (jag är 1.8 m lång).
Är det någon som tycker det låter som en dålig ide?
Jag tycker värmeförlusten ökar marginellt, så det är jag inte orolig över

Sedan är ju tanken att använda det som förråd, och att då lägga lite mer golv/hylla.
Jag har ritat lite hur jag tänkt, se bild.
Några synpunkter på den?

Det jag är mest orolig över är fukt, och vad jag har läst på är det vanligaste problemet att fukt inifrån vandrar upp genom golvet och kondenserar någonstans. Därav att jag tänker att använda glespanel, vilket blir inte är lika tätt som råspont, plywood eller golvspån. Tror ni jag kommer att skapa några fuktproblem med detta bygge?
 
  • Teknisk ritning av en takstol med isolering, dimensioner och material specifikationer.
  • Gilla
LevaLivet
  • Laddar…
Innan du lägger ner för mycket energi på det projektet tycker jag du ska kolla om takstolarna tål den vikt som förrådet/förvaringen kommer att belasta dem med.
 
Jag har en ritning på en takstol från en annan del av huset som har snarlika mått och exakt samma virkesdimensioner, och den har en nyttolast på 0.5 kN/m2, så det ska fungera som förråd.
Det är inte några tunga grejer jag ska förvara.
Jag har betongpannor så taker är väl tilltaget.

Takstolarna är 1200 mm CC, och jag reglar upp så att landgången och golvet blir 600 mm CC.
 
Jag skulle aldrig offra 120mm isolering och betala mer i elräkning! Får inte allt plats med dagens takhöjd??
 
Jag betalar gärna en hundralapp extra per år för att slippa ha ont i ryggen.

Och jag lägger överbliven isolering på en annan del av huset som har mindre isolering, så i slutändan sparar jag nog pengar.
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
O oerfarenExpert skrev:
Jag har en ritning på en takstol från en annan del av huset som har snarlika mått och exakt samma virkesdimensioner, och den har en nyttolast på 0.5 kN/m2, så det ska fungera som förråd.
Det är inte några tunga grejer jag ska förvara.
Jag har betongpannor så taker är väl tilltaget.

Takstolarna är 1200 mm CC, och jag reglar upp så att landgången och golvet blir 600 mm CC.
Jag har tänkt göra samma sak, skrev precis i en annan tråd.

Hur har du tänkt fästa reglarna i takstolen?

Hur ser du nyttolasten - går det att se på min ritning också?
 
P Pinkmargera skrev:
Jag har tänkt göra samma sak, skrev precis i en annan tråd.

Hur har du tänkt fästa reglarna i takstolen?

Hur ser du nyttolasten - går det att se på min ritning också?
Nyttiglasten är en normlast och man bör kunna förutsätta att de som dimensionerade era takstolar följde normen. I sådantfall har även ni en nyttiglast på 50kg/m2 utgående från aktuell norm 1976.
 
E
Bygg en bod på gården och låt isoleringen vara intakt. Ett lager isolering är inte optimalt då det finns stor risk för värmeläckage och kondensproblem om isoleringen inte är perfekt utförd.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Jag har ändrat lite hur jag tänker efter att jag fick lite hjälp av någon med lite mer erfarenhet.
Vi sänkte ner golvet till hanbjälken, vilket gjorde ett 120 mm lägre golv och tillräckligt med takhöjd.

Sedan gjorde vi hyllor som med en 70 regel med plywood på som skruvades direkt i de sneda reglarna. Två skruv på varje punkt. Vi balanserade 70 regeln på en 120 regel som vi lagt mitt i V:et för att få samma höjd och utan lutning på alla hyllor, vilket gjorde montering enkelt.

Måste köpa lite mer virke för att färdigställa, men jag är nöjd med hur det har blivit hitils, väldigt stadigt.

@Pinkmargera Ja, jag följer den tråden också. På min ritning så står det vilka laster den är beräknad för. På den står helt enkelt en rad "Nyttolast 0.5kN/m2". Din ritning är ju från 72, alltså innan 76, så den kanske inte uppfyller den normen. Posta en bild på hela ritningen (i din tråd) så kanske det blir lättare att läsa sig till.

@epw Av många anledningar är det inte möjligt att bygga en bod i rätt tid, den här lösningen är både snabbare och billigare. I andra vinden har vi endast ett lager, och där är det inget problem. Har du någon information till hur man utför en perfekt isolering med varierande tjocklek?
 
O oerfarenExpert skrev:
Har du någon information till hur man utför en perfekt isolering med varierande tjocklek?
Lösull är nog det enklaste och bästa för att isolera takstolar med varierande tjocklek på isoleringen, det är bäst att spruta men fungerar också att kratta ut.
 
Det ligger redan mineralull, att byta ut den mot lösull låter låter inte som den bästa eller enklaste lösningen.
 
O oerfarenExpert skrev:
Det ligger redan mineralull, att byta ut den mot lösull låter låter inte som den bästa eller enklaste lösningen.
Vem har föreslagit byte?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vem har föreslagit byte?
Det trodde jag du gjorde.
Hur gör man med lösull då på befintlig isolering för att det ska bli "perfekt"?
 
O oerfarenExpert skrev:
Det trodde jag du gjorde.
Hur gör man med lösull då på befintlig isolering för att det ska bli "perfekt"?
Kolla med isoleringsleverantören, det "bästa" är att blåsa lösull en men om det är några få m2 och kanske inte ens 1 m3 isolering kan du öppna förpackningarna och kratta ut isoleringen där den ska vara till önskad tjocklek.
 
Jag har ju isolering överallt där jag vill ha, så jag förstår inte riktigt hur lösullen skulle hjälpa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.