Hejsan! Det är så att jag undrar om någon kan säga om det kommer fungera med en japansk badkarsblandare här i Sverige eller om det blir något problem med att vi tex använder oss av olika typer av rör? (Helt novis på detta). Bifogar ritning och bild på blandaren ifall någon kan hjälpa att tyda ifall det är liknande lösningar som vi har i Sverige.

allt gott
 
  • Teknisk ritning av en kran med måttangivelser, utan färg, japansk text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern termostatblandare för badrum, kromfinish, temperaturinställningar, vattenutlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tolkar ritningen som att den klarar ganska stort spann på cc måttet på rören.
Så på den punkten funkar det.
Sen om det är samma gänga vet jag ej, men de löser en muff och ivärsta fall en mekanisk verkstad
 
C
Det står PJ1/2 på gängan i måttritningen och PJ verkar vara någon JIS- (dvs. Japansk) standard för vattenarmaturer.
Ingen aning om den motsvarar någon västerländsk standard, men gissningsvis inte.

Men varför ge sig på denna utmaning? Finns ju hur många som helst blandare på europeiska marknaden som ser ungefär likadana ut.
 
A Alexn72 skrev:
Jag tolkar ritningen som att den klarar ganska stort spann på cc måttet på rören.
Så på den punkten funkar det.
Sen om det är samma gänga vet jag ej, men de löser en muff och ivärsta fall en mekanisk verkstad
Tack för svar!
 
C cpalm skrev:
Det står PJ1/2 på gängan i måttritningen och PJ verkar vara någon JIS- (dvs. Japansk) standard för vattenarmaturer.
Ingen aning om den motsvarar någon västerländsk standard, men gissningsvis inte.

Men varför ge sig på denna utmaning? Finns ju hur många som helst blandare på europeiska marknaden som ser ungefär likadana ut.
tack för det. Blir nog en svensk eller europeisk. Dock så har jag ej hittat liknande som denna här i Sverige därav intresset om det gick att använda utan större problem.
 
BirgitS
Vad är det som du tycker är speciellt med den blandaren?
Förutom att det verkar stå något på japanska på flödesinställningen.

Det som kan vara problem med blandare som inte är gjorda för den svenska marknaden är att de kan vara gjorda för andra vattentryck.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det som du tycker är speciellt med den blandaren?
Förutom att det verkar stå något på japanska på flödesinställningen.

Det som kan vara problem med blandare som inte är gjorda för den svenska marknaden är att de kan vara gjorda för andra vattentryck.
tack för det. Den är vackrare, jag tycker mer den har stilen vi hade här i Sverige på 90-talet.

Tar tacksamt emot länkar på liknande som finns till salu här i Sverige :love:
 
henrik erikson henrik erikson skrev:
tack för det. Den är vackrare, jag tycker mer den har stilen vi hade här i Sverige på 90-talet.

Tar tacksamt emot länkar på liknande som finns till salu här i Sverige :love:
Det finns ju övergångar att köpa??

Dock tror jag min länk blir åt fel håll.
https://item.rakuten.co.jp/suidou/0336-13/
 
T Triax skrev:
Det finns ju övergångar att köpa??

Dock tror jag min länk blir åt fel håll.
[länk]
okej det är ju intressant. Vad söker man på för att hitta dessa övergångar?
 
A Alexn72 skrev:
[länk]
[länk]
Inte helt olika enligt min mening
den första är ju intressant, tack
 
BirgitS
Annars får du leta second-hand. Kan ju även finnas oanvänt om det är ett krav
 
  • Gilla
henrik erikson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Denna tycker jag är lik:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Så om du inte håller med så får du förklara på vilket sätt de är "fel".

Det här är en utgående modell som mycket väl kan ha funnits redan på 90-talet: [länk]
gillar den första för den var ju väldigt lik, tack för det!
 
henrik erikson henrik erikson skrev:
okej det är ju intressant. Vad söker man på för att hitta dessa övergångar?
Du vet vilken gäng blandaren har och vilken gäng som används här I Sverige. Du klurar nog ut det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.