Hej alla hemmafixare, här kommer en berättelse om en lyckad reparation!

Vårt Systemair VR400 DC larmade för problem med utetemperatursgivaren, och den visade att det var typ -67 grader kallt ute. Jag skruvade isär aggregatet och hittade sensorn, som såg ut att vara ett vanligt NTC-motstånd. Genom att följa sladden så lokaliserades vart sensorn var ansluten på styrkortet, och efter att ha skruvat bort ena anslutningen så kunde jag mäta att det var oändligt motstånd i sensorn. Jag kontrollmätte en av de andra sensorerna, och där visade det på runt 5 kiloohm.

Efter att ha plockat ut sensor och kablage så skar jag bort det yttersta lagret krympslang, och kunde konstatera att den ena anslutningen hade gått av, direkt vid motståndets kapsel:
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite snabb sökning på nätet gav t.ex. denna reservdel, men i och med att jag inte tycker om att behöva betala ~200:- för en komponent som borde kosta max 5:- så funderade jag vidare lite.
https://www.flaktbutiken.se/systemair-villavent-universal-givare-sensor


Efter en stunds försiktigt skrapande med skalpellen så lyckades jag karva bort en del av den pågjutna kapseln, och få fram någon millimeter av anslutningen som en gång stuckit ut. En kontrollmätning av resistansen visade att den verkade fungera.
Skadad NTC-motståndssensor med avbruten anslutning, hålls upp framför ett grönt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite försiktig ihoplödning, ny krympslang, och en del smältlim för att fixera den sköra lödningen (svårt att få det bra när man har så lite att löda i) så var jag redo att montera tillbaka den och testköra.

Reparerad utomhustemperatursensor med nyligen ihoplödda ledningar och krympslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu fungerar aggregatet precis som det ska igen! Hur länge det håller är ju dock en annan fråga. :)

Är det någon som vet vad det finns för NTC-motstånd som kan tänkas passa? Det vore skönt att ha nya komponenter hemma den dag som det behöver fixas igen...
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
Jo, det var ju just det, man behöver ju ha koll så att man får tag på ett som har rätt temperaturkoefficient. Det var därför jag frågade om det finns någon som kan veta något om vad som fungerar och vad som inte gör det.

Det finns för övrigt ingen typ av märkning på motståndet.
 
Mät resistansen på nuvarande motstånd i rumstemp så får du en indikation på i vilket område det ligger.
Annars kanske Systemair är snälla och berättar det.
 
Det ger ju en indikation, som du säger, och det låg ju runt 5 kiloohm när jag mätte det. Fast man behöver ju gör minst två olika mätningar i olika kontrollerade temperaturer för att få fram temperaturkoefficiensen. Och anledningen till att jag frågade om någon visste är att jag helst slipper göra det och sedan sätta mig och plöja datablad för att hitta ett som stämmer överens med det som jag mätt upp.

Jag misstänker att Systemair helst vill sälja dyra reservdelar, men det skadar ju inte att fråga! Tack för den idén!
 
Jag gissar på att det är en standardkomponent, mig veterligen så väljer man bara NTC-motstånd från ett specifikt ohm-värde.
 
Definitivt är det en standardkomponent, men olika NTC-motstånd har olika temperaturkoefficienter. Om man vill att den ska visa rätt vid annan temperatur än det som den är benämnd med (vilket brukar vara vid +25 grader) så behöver man ju även ha rätt koefficient.

Har mailat till Systemair nu, får se vad de svarar!
 
Hej igen,

Jag fick svar från Systemair väldigt fort - Klockren suppport i det avseendet i det här fallet!

De kunde inte säga exakt vilket artikelnummer det handlade om, men det skulle vara 10 kohm@25 grader, och jag fick en PDF med resistanser vid olika temperaturer. De bad mig att inte dela PDFen, men jag har kollat upp lite olika NTC-motstånd från Electrokit och ELFA, och beräknat hur mycket de avviker från Systemairs specifikation vid olika temperaturer. Resultatet finns här:
Graf som visar avvikelse i procent för NTC-motstånd jämfört med Systemairs specifikation vid olika temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes så passar de flesta av de som jag på måfå valde ut relativt bra, men Variohm GAG10K3435A1 skulle jag inte ha velat satt in i mitt aggregat.

Jag kommer att gå på “NTC 10k med kabel och kontakt JST-XH” som Electrokit säljer utan att uppge tillverkare, i och med att den ligger bra till gällande avvikelserna och dessutom verkar robustare än originalet eftersom den är ingjuten i en metallkåpa. Den kommer ju också med kabel, men jag är dock osäker på om kabellängden räcker till till alla positioner i aggregatet, men man får väl skarva i värsta fall.
https://www.electrokit.com/produkt/ntc-10k-med-kabel-och-kontakt-jst-xh/
 
  • Gilla
EttAnvändarnamn
  • Laddar…
P Polyene skrev:
Hej igen,

Jag fick svar från Systemair väldigt fort - Klockren suppport i det avseendet i det här fallet!

De kunde inte säga exakt vilket artikelnummer det handlade om, men det skulle vara 10 kohm@25 grader, och jag fick en PDF med resistanser vid olika temperaturer. De bad mig att inte dela PDFen, men jag har kollat upp lite olika NTC-motstånd från Electrokit och ELFA, och beräknat hur mycket de avviker från Systemairs specifikation vid olika temperaturer. Resultatet finns här:
[bild]
Som synes så passar de flesta av de som jag på måfå valde ut relativt bra, men Variohm GAG10K3435A1 skulle jag inte ha velat satt in i mitt aggregat.

Jag kommer att gå på “NTC 10k med kabel och kontakt JST-XH” som Electrokit säljer utan att uppge tillverkare, i och med att den ligger bra till gällande avvikelserna och dessutom verkar robustare än originalet eftersom den är ingjuten i en metallkåpa. Den kommer ju också med kabel, men jag är dock osäker på om kabellängden räcker till till alla positioner i aggregatet, men man får väl skarva i värsta fall.
[länk]
Tack för bra tråd. Utegivaren på min save vtr 500 r började krångla. Lyckades jobba runt problemet genom att göra rent samt skifta två av givarna. Dock vill jag såklart byta ut den defekta.

Gjorde du bytet till den länkade och i så fall, hur blev resultatet?
 
Reparationen av givaren har fungerat fram till för tre dagar sen, då den plötsligt visade +80 grader på uteluften. Jag har beställt nya givare nu, som borde komma vilken dag som helst, så jag får uppdatera tråden efter det!
 
Ok, trist att den gav upp till slut. Hör av dig om resultatet (y)
 
Nu är den nya givaren monterad, och det verkar fungera bra än så länge!
Vet ju inte hur exakt temperatur den ger, men det är i alla fall ett värde som känns hyfsat rimligt, tycker jag!
 
  • Gilla
EttAnvändarnamn
  • Laddar…
P Polyene skrev:
Nu är den nya givaren monterad, och det verkar fungera bra än så länge!
Vet ju inte hur exakt temperatur den ger, men det är i alla fall ett värde som känns hyfsat rimligt, tycker jag!
Gött.
Fick du kontaktera om givaren?
På min vtr 500 så är det en mycket grövre kontakt (vet ej namn).
 
Den satt i en skruvplint på kretskortet i aggregatet, så det var bara att klippa kabeln till lämplig längd, skala kablarna och skruva fast dem.
Den gamla kabeln var som du säger grövre, så jag skalade dubbel längd och vek sedan bak kardelerna mitt på för att få grövre anslutning i plinten.
 
  • Gilla
niclassoderlund
  • Laddar…
P Polyene skrev:
Den satt i en skruvplint på kretskortet i aggregatet, så det var bara att klippa kabeln till lämplig längd, skala kablarna och skruva fast dem.
Den gamla kabeln var som du säger grövre, så jag skalade dubbel längd och vek sedan bak kardelerna mitt på för att få grövre anslutning i plinten.
Ok, på mitt aggregat så är kablarna dragna på ett sådant sätt att det inte går att byta ut dem utan att plocka isär hela enheten. Dock så sitter det en kontakt 5 cm från termistorn så att man kan endast byta ut termistorn och inte hela kabeln.
Inga problem att kapa termistorkabeln och löda på en ny.

Har beställt två st. termistorkablar nu så att jag har en i reserv.

Tack för att du banade väg(y)
 
  • Gilla
Polyene
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.