Hej.
Min granne sökte bygglov för att bygga ett 30m långt bostadshus, där det idag står en ladugård, men fick tydligen inte godkänt i nämnden och samhällsbyggnad sa det låg på is.
Sen fick jag ge grannhörande för han sökte förhandsbesked på 2 mindre bostadshus en bit bort på sin tomt. Det fick han igenom trots att ingen granne är positiv. Han bygger på jordbruksmark som hör till hans gård. Det stod att husen skall passa in i bebyggelsen etc. Det var små hus.
Nu har han sökt bygglov på den platsen och jag får lämna grannhörande igen, men huset enl ritning är återigen 30m långt. Jag undrar gäller inte förhandsbesked endast på den storlek av byggnad som man skickat in enligt kartan vid förhandsbesked? Eller har det ingen betydelse?
Jag undrar också om inte mått ska va utsatta, eller räcker det med att det står 300kvm enplansvilla? Jag kan uppskatta att huset är 30m långt genom att det är utsatt att det är 10m till tomtgräns. Det enda jag fått är några ritningar och ingen text som förklarar nåt.
 
Förhandsbesked är en lokaliseringsprövning. Inte så mycket med utformning eller storlek. Det framgår vad din granne har ansökt och fått beslutat i Förhandsbeskedet. Du kan också ta reda på vad själva bygglovet avser och lämna dina synpunkter.

Vad har du för synpunkter på projektet egentligen?
 
Det dör med ritningen låter märkligt. Vid grannehörande så är det bygglovsritningar som skall skickas ut till grannarna. Och en ritning utan mått kan knappast vara grund för ett bygglov. Och inte för ett grannehörande heller.
 
H hempularen skrev:
Det dör med ritningen låter märkligt. Vid grannehörande så är det bygglovsritningar som skall skickas ut till grannarna. Och en ritning utan mått kan knappast vara grund för ett bygglov. Och inte för ett grannehörande heller.
Ok tack. Har fått ritningar på 2 hus och det ena har inga mått utsatta på fasadritningen, men det står boyta 300kvm långt till höger på sidan. Sen fick jag en karta ovanifrån och där är det utsatt att det är 10m till tomtgräns så då kan man uppskatta att huset är 30m. Jag ringde samhällsbyggnad igår och klagade på det, men han visste som inget. Jag glömde säga att förhandsbeskedet var för andra storlek på hus. Jag ska se om jag hittar förhandsbeskedet. Detta är Östersunds kommun och de är inte så noga med något. Byggherren har redan 8 svartbyggen på sin tomt enl kommunen. De är nog bara glad han sökt bygglov.
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Förhandsbesked är en lokaliseringsprövning. Inte så mycket med utformning eller storlek. Det framgår vad din granne har ansökt och fått beslutat i Förhandsbeskedet. Du kan också ta reda på vad själva bygglovet avser och lämna dina synpunkter.

Vad har du för synpunkter på projektet egentligen?
Ok, så det handlar bara om man får bygga på den platsen, och om det passar med avlopp där? Sen kan man skicka in ritning på en herrgård på 2 tusen kvm? Tror han fick avslag på sitt 30m långa hus på annan plats för det va för stort och nu vill han smyga in det på annat ställe där det bara passar med mindre hus.
Mina synpunkter handlar om att han bygger sönder byn med sina fula byggen. Han har redan 8 svartbyggen på tomten.
 
A
O oliva skrev:
Ok, så det handlar bara om man får bygga på den platsen, och om det passar med avlopp där? Sen kan man skicka in ritning på en herrgård på 2 tusen kvm? Tror han fick avslag på sitt 30m långa hus på annan plats för det va för stort och nu vill han smyga in det på annat ställe där det bara passar med mindre hus.
Mina synpunkter handlar om att han bygger sönder byn med sina fula byggen. Han har redan 8 svartbyggen på tomten.
fast nu bestämmer ju inte du vad som är fult eller snyggt?
du äger inte din utsikt heller.

så det kommer inte kommunen ta hänsyn till
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Om det stämmer att han har svartbyggen på sin tomt kommer han väl få avslag vad han än söker. Eller är det bara planstridiga svartbyggen?
 
LaszloToth LaszloToth skrev:
Förhandsbesked är en lokaliseringsprövning. Inte så mycket med utformning eller storlek. Det framgår vad din granne har ansökt och fått beslutat i Förhandsbeskedet. Du kan också ta reda på vad själva bygglovet avser och lämna dina synpunkter.

Vad har du för synpunkter på projektet egentligen?
Ja, otur för mig verkar det vara så. I förhandsbeskedet står det bara
"Förvaltningens förslag till beslut

  1. Miljö- och samhällsnämnden beslutar att ge positivt förhandsbesked för uppförande av två enbostadshus med stöd av 9 kap. 17 § plan- och bygglagen (2010:900)."

    Då förstår jag inte varför han ens skickat in en karta på hur de husen ser ut. Det var i och för sig inga mått på dem heller men de är mindre. Det var bara en karta ovanfrån och några ditridade fyrkanter med vanlig penna.

    Men ett hus som är 30 gånger 10m kan man ju lätt bygga om till flerfamiljshus eller? Är det verkligen enbodstadshus då? Var går gränsen?

    Det märkliga är att det förra bygglovet han sökte så är måtten utskrivna ser jag nu. Där står att huset är 27,7 meter och det gick tydligen inte så bra.
 
Hep Hep skrev:
Om det stämmer att han har svartbyggen på sin tomt kommer han väl få avslag vad han än söker. Eller är det bara planstridiga svartbyggen?
Ja, det är kommunen som konstaterade 8 svartbyggen. Han har byggt om sin gård totalt, dvs bostadshuset, och några tll hus som han smällt upp, och jag frågade kommunen om han sökt något bygglov sen 94 när han flyttade hit och han har inte sökt något. Han är en sådan person som tror man får bygga hur man vill när man bor på jordbruksfastighet.

Varför skulle han få avslag? När jag pratade med handläggaren igår så sa han att det spelar ingen roll att han har svartbyggen och att de måste hantera hans bygglovsansökan nu. Högen med olovligt byggande är en annan hög. De är väl så ivriga att han nu äntligen lärt sig söka bygglov att de kommer ge honom godkänt oavsett vad han skickar in. Han behöver tydligen inte ens mått på byggnaderna, eftersom de skickat ut det för grannhörande redan. Dessutom skickade de med en bild på en gammal timmerlada. Jag ringde frågade varför de skickat med den bilden och de tror det ska vara ett förråd som han ska plocka ned och sätta upp på sin tomt, men det är tydligen inte så noga med den saken heller. Det följde inte med nån text som förklarar det heller.

Jag vet inte vad du menar med planstridiga svartbyggen. Han har inte ens brytt sig om att söka bygglov för hus han har nere vid Storsjöns strand, där det är strandskydd.
 
Jag vet att svartbyggen som strider mot detaljplanen får stå kvar om de gått tillräckligt lång tid, men så länge de är kvar beviljas inga nya bygglov på den fastigheten. Det kanske inte funkar så för svartbyggen utanför detaljplan. Någon kommer nog snart hit och berättar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.