Vi har ett fristående garage med isolerad platta ca 10 år gammalt tror jag, det har varit riktigt blött senaste dagarna och i dag när jag öppnade dörren till garaget var det en hel del vatten på golvet.

Letade först i taket (torrt som det ska vara) och sedan längs med väggarna för att se vart vattnet trängde in. Väggarna är dock torra de med förutom där vattnet har legat på golvet. Upptäckte sedan att vattnet verkar tryckas upp genom röret för inkommande el: https://youtube.com/watch/KM9kBikoK-8

Vad gör man nu? Försöker trycka in silikon eller likande i röret så att vatnet inte trycks upp? Betonggolv och oisolerade väggar så ingen riktig skada men vill inte att det ska hända igen.
 
M
Surt! Ligger det dränering runt plattan? Vart kommer elen ifrån?
 
M Markarbetaren skrev:
Surt! Ligger det dränering runt plattan? Vart kommer elen ifrån?
Plattan ska vara isolerad med cellplast och dränerad från vad vi fick av förra ägaren, dränering ska också ligga runt plattan vid väggarna. Dessa är torra så kan inte vara så illa. Hängränna saknas på ena sidan av taket men där sluttar marken bort från garaget (även om det blir en del extra vatten i närheten av plattan så klart).

Elen kommer från bostadshuset, går från krypgrunden i ett rör och sedan in under plattan och upp igenom den (antar jag baserat på plaseringen).

Nu har det som tur var slutat, ingen riktig skada skedd men vore bra att få ordning på det. Att gräva upp under krypgrunden känns dock inte motiverat, då kan man lika gärna byta ut regeln mot metall eller betong och bara låta det ske någon gång om året.
 
J
Ligger markröret i fall mot garaget och det kommer in vatten i röret kan detta uppstå antar jag.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Ligger markröret i fall mot garaget och det kommer in vatten i röret kan detta uppstå antar jag.
Japp måste vara det, eller att vatten tränger upp genom plattan (men då hade jag förväntat mig vatten genom väggarna/blöt mark runt garaget).

Någon form av gummiblandning i röret kanske det får bli
 
M
Lättaste är nog att hitta något expanderande sillicon eller liknande att pumpa i. Bästa är nog att gräva upp och försöka få till någon drän som ligger djupare än elslangen som drar ur elschakten. Lite svårt att se bästa lösningen när man inte vet hur omgivande mark ser ut och nivåer på dom olika delarna.
 
M Markarbetaren skrev:
Lättaste är nog att hitta något expanderande sillicon eller liknande att pumpa i. Bästa är nog att gräva upp och försöka få till någon drän som ligger djupare än elslangen som drar ur elschakten. Lite svårt att se bästa lösningen när man inte vet hur omgivande mark ser ut och nivåer på dom olika delarna.
Den borde gå likt rött linjen, i vart fall kommer elen ut från det hörnet av huset och in genom plattan ungefär i mitten av garaget. Lite höjdskillnad är det allt så kanske inte så konstigt att vatten kan tryckas upp om röret fylls.

Ganska gott om berg på tomten som ligger grunt, huset står rakt på berg till exempel. Ledningen ligger antagligen relativt grunt större delen av vägen.

Kombilösning kanske? Pumpa in någon form av silicon/motsvarande när det torkat i röret lite och gräva upp och se om man kan dränera just runt ledningen när det är sommar igen. Just nu är det inte jätteroligt att gräva märkte jag när jag lade ner en dräneringssland för att leda bort lite vatten från ett hörn av krypgrunden.
 
  • Vitt hus med balkong, garage, grön trädgård, stentrappa och klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Damsug ur vattnet långt ner med en tunnare slang och tryck i lite fogskum långt ner, då håller sig vattnet borta länge nog för att torka ordentligt och fylla med våtrumssilikon.
Gärna i flera omgångar då ett tjockt lager tar väldigt lång tid på sig att härda.
Eller Rhoca-Gil ;)
 
  • Gilla
Thordan1949
  • Laddar…
M
Jag hade nog försökt gräva ned på garagets långsida mot huset och öppnat slangen precis där den går in under garaget. Precis i anslutning till garagets dränering och sedan fylla hålet med makadam eller singel. Då går vattnet som kommer i slangen ut i dräneringen istället. Troligtvis så drar elschakten vatten och det läcker in i slangen i en skarv då dessa inte är vattentäta.
 
  • Gilla
Solar53 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.