Hej

Vi har precis grävt ur och lagt dräneringen för en 4x8m pool och satt en brunn där vi sänkt ned en dränkbar pump från Biltema https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/drankbar-vattenpump-dp-751-2000035451
samt anslutit en slang men det har uppstått två problem.
Dels faller vattnet tillbaka när pumpen slår ifrån vilket aktiverar pumpen igen relativt snart. Sen har den en tendens att var n-te gång suga in luft och bara stå och snurra utan att något vatten kommer upp

Första problemet kanske kan lösas med en lämplig Backventil men har lite svårt att hitta lämplig ventil för 1 1/2 tum invändig gänga
Att den tenderar att gå torr ibland tänkte jag om man kanske kan lösa med extern nivå-vakt som slår till/från strömmen vid lämplig nivå så att pumpen alltid står under vatten? Är det någon som kan tipsa om lämplig prisvärd sådan lösning?
Eller kanske någon har någon tredje bättre lösning på båda problemen?
Tack på förhand
 
Finns det någon smidig lösning med relästyrning kanske?

Tänkte om man skulle ha någon slags nivåvakt som känner av när brunnen är torr och som då startar pumpen i en given tid (säg 2 minuter).

Följande lösning har jag tänkt ut:
Man har tre nivålägen.
Högst upp (i nivå med dräneringsrörets anslutning till brunnen) ett larm som tänder lampa eller skickar ett sms eller liknande (dvs pumpen trasig, brunnen full)
En givare strax under dräneringsrörets anslutning till brunnen (dvs brunn nästan full, dags att köra igång)
En givare strax över botten på brunnen som ger att brunnen är i princip tom (dvs dags att slå av pumpen)

Båda lösningarna lär fungera men jag har ingen annan om lämpliga produkter för ändamålet.
Någon som har något bra förslag?
 
Jag hittade faktiskt en backventil på biltema innan som jag testade men pumpen orkade bara öppna den 1 gång av 5 ungefär. Antar att trycket i slangen (ca 1,5m fallhöjd) samt fjäderbelasningen i ventilen tillsammans blev för hög. Misstänker att en sådan lösning över tid även blir trögare och trögare med tanke på att vattnet inte är rent.
 
P perlan77 skrev:
Hej

Vi har precis grävt ur och lagt dräneringen för en 4x8m pool och satt en brunn där vi sänkt ned en dränkbar pump från Biltema [länk]
samt anslutit en slang men det har uppstått två problem.
Dels faller vattnet tillbaka när pumpen slår ifrån vilket aktiverar pumpen igen relativt snart. Sen har den en tendens att var n-te gång suga in luft och bara stå och snurra utan att något vatten kommer upp

Första problemet kanske kan lösas med en lämplig Backventil men har lite svårt att hitta lämplig ventil för 1 1/2 tum invändig gänga
Att den tenderar att gå torr ibland tänkte jag om man kanske kan lösa med extern nivå-vakt som slår till/från strömmen vid lämplig nivå så att pumpen alltid står under vatten? Är det någon som kan tipsa om lämplig prisvärd sådan lösning?
Eller kanske någon har någon tredje bättre lösning på båda problemen?
Tack på förhand
Fick du ihop det? Finns färdiga lösningar annars. Dock inte lika roligt som att pula ihop ett hemmabygge kanske 😊

https://markgrossen.se/brunnar/pumpbrunnar/pumpbrunn-med-pump/
 
Sent svar kanske, men hamnade i exakt samma situation. Just nu har jag löst det med ett Shelly relä med inbyggd ström/effekt mätning, sen kopplat det till Homey och gjort en regel att när effekten sjunker under 200 W så stäng av strömmen (vattnet slut -> lägre effekt), men en timer så att pumpen startar x gånger om dagen.

Men nu har jag problem med att den 3 år gamla DP 751 löser ut jordfelsbrytaren 🙄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.