Hej!
Vi har funderingar på att gå över till timpris men känner att det är svårt att få en bild så att det går att jämföra olika elhandelsbolag och deras olika påslag. Är det någon som kan hjälpa mig med vilka bolag som inte lägger på så mycket utöver det spotpris som Nord Pool anger? Gissar att det kan se olika ut på vilket sätt de olika avgifter som bolagen tjänar sina pengar. Vi bor i elområde 4 och gör åt med ca 13 000 kWh/år. Vi har ingen elbil, men en ny Nibe luft/vatten vvp och tror att vi kan styra en del av vår övriga elkonsumtion. Jag testade elpriskollen.se, men kände att det var svårt att få en överblick.
 
B Blindalinda skrev:
Hej!
Vi har funderingar på att gå över till timpris men känner att det är svårt att få en bild så att det går att jämföra olika elhandelsbolag och deras olika påslag. Är det någon som kan hjälpa mig med vilka bolag som inte lägger på så mycket utöver det spotpris som Nord Pool anger? Gissar att det kan se olika ut på vilket sätt de olika avgifter som bolagen tjänar sina pengar. Vi bor i elområde 4 och gör åt med ca 13 000 kWh/år. Vi har ingen elbil, men en ny Nibe luft/vatten vvp och tror att vi kan styra en del av vår övriga elkonsumtion. Jag testade elpriskollen.se, men kände att det var svårt att få en överblick.
På e.on kan man prova och sedan gå över till rörligt när man vill
 
Jag tycker elpriskollen.se är hopplös att få någon översikt med.
Använder varje år "elskling.se" för att byta elbolag, tycker det är lättare med översikt och jämförelse där.
Klicka i rutan "Visa ej bolag på Klagomålslistan" också, så slipper du de struliga bolagen förhoppningsvis.
Räkna bara med att du måste byta elbolag senast var tolfte månad annars försvinner rabatterna.
 
  • Gilla
Gestalter
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
På e.on kan man prova och sedan gå över till rörligt när man vill
Ja, det är tanken, men hade ändå velat veta skillnaden mellan de olika elbolagens timpris inför bytet.
 
D dibb skrev:
Jag tycker elpriskollen.se är hopplös att få någon översikt med.
Använder varje år "elskling.se" för att byta elbolag, tycker det är lättare med översikt och jämförelse där.
Klicka i rutan "Visa ej bolag på Klagomålslistan" också, så slipper du de struliga bolagen förhoppningsvis.
Räkna bara med att du måste byta elbolag senast var tolfte månad annars försvinner rabatterna.

Ja, jätterörig. Testade elskling också men vet inte riktigt vilket filter jag ska kryssa i för att få en rättvis bild. För visst är det så att olika bolag har olika påslag och avgifter även på timpris?
 
Det billigaste bolaget hamnar längst upp helt enkelt.
Jag gjorde en sökning åt dig på ett postnummer i Eslöv med 13000 kWh i årsförbrukning.
Se bild.
Det visar då att påslaget hos just det bolaget överst, är 7.9 öre per kWh, och sen ger de rabatt med 7.2 öre i 12 månader, plus moms. Alltså är totala pålagan 0.7 öre och så 25% moms på det ger totalt
0.875 öre x 13000 kWh = 113.75 kr på ett år i påslag.
De ger också rabatt på månadsavgiften på 79.2 kr i tolv månader = 99 kr med moms.
Efter 12 månader får du om du inte byter, betala 99 kr i månaden och får ingen rabatt.Ger då höjd elkostnad per år på 2124 kr. Så jag förstår inte att en del aldrig byter, utan kör med samma elbolag år ut och år in.
Klicka på bilden så blir den större förhoppningsvis.

Skärmdump av elprisjämförelse, tre erbjudanden från olika elbolag med timpriser och kampanjer i svenska kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.
 
D dibb skrev:
Det billigaste bolaget hamnar längst upp helt enkelt.
Jag gjorde en sökning åt dig på ett postnummer i Eslöv med 13000 kWh i årsförbrukning.
Se bild.
Det visar då att påslaget hos just det bolaget överst, är 7.9 öre per kWh, och sen ger de rabatt med 7.2 öre i 12 månader, plus moms. Alltså är totala pålagan 0.7 öre och så 25% moms på det ger totalt
0.875 öre x 13000 kWh = 113.75 kr på ett år i påslag.
De ger också rabatt på månadsavgiften på 79.2 kr i tolv månader = 99 kr med moms.
Efter 12 månader får du om du inte byter, betala 99 kr i månaden och får ingen rabatt.Ger då höjd elkostnad per år på 2124 kr. Så jag förstår inte att en del aldrig byter, utan kör med samma elbolag år ut och år in.
Klicka på bilden så blir den större förhoppningsvis.

[bild]
.
Vad kommer siffrorna 3,40 för December ifrån?
Eons månadsmedel för december är 3,72 enligt hemsidan
Jämförelse sidorna är svåra att lita på?
 
När man förstår hur elbolagen räknar är det lätt.
Nordpols spotpris för elområde 4 i December ska vara 2.7145 kr per kWh + moms = 3.393 kr utan pålagor.
2.7145 kr per kWh + Eons inköpskostnad och volymvägning + elcert = 22.68 öre, blir 2.9413 + moms = 3.6766 + 5 öre på toppen som vinst. Allt enligt Eon själva, i elområde 4 December 2022
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.