Nu visar det sig att Greenely inte bara fifflar med ersättningen till solelsproducenter utan att även alla konsumenter får stora påslag på sina räkningar:
https://www.realtid.se/sa-lurar-greenely-tusenlappar-av-kunderna-varje-manad/

Nyfiken fråga till alla som har Greenely: Hur mycket påslag betalar du själv?

Jämför priset i appen för november (under Månadsrapport) med priset på fakturan. Priset i appen är din elanvändning inkl moms. Priser på fakturan är El + avgifter, exklusive moms. Multiplicera denna siffra med 1.25 så har du din totala kostnad för el + påslag/avgifter. Skillnaden mellan denna siffra och siffran från Månadsrapporten är alltså det du betalar i avgifter och påslag, per kWh. För mig blev det 35 öre. Ganska mycket för ett bolag som påstår sig sälja el utan påslag.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Hmmm, tack för informationen. Har haft detta på känn då jag inte fått ihop priset med snittpris jag hittat. Blir att avsluta Greenely. Förbannat tröttsamt och är otroligt less på att i princip varje år byta bredband, elhandel, mobilabonnemang, kanalpaket, försäkringsbolag och i princip allt annat man köper med abonnemangsform. Att vara trogen kund mot dessa aktörer är att be om något otrevligt i öppningen där man vill ha komfort
 
För mig blir det 33 öre. Det var det värsta jag hört.

Vilket elbolag ska man välja för att inte bli lurad då? Eller är det som med bolåneräntan; man vet att man blir blåst så det gäller bara att minimera förlusterna?
 
Då vinner jag med 39 öre:p
När jag förstod detta bytte jag omgående elhandelsföretag, det blev vattenfall med fast påslag på 6 öre som dessutom rabatteras med 4,5 öre i 12 månader. Viss skillnad!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
MultiMan
Vattenfall har haft väldigt bra avtal till och från. När jag tecknade med start 1 juli, så slapp jag månadsavgifterna i 3 år samt fick rabatt med 9 öre under lika lång tid. Men man måste aktivt bevaka, då det går upp och ner hela tiden, även innan den storm som är nu på elmarknaden.
 
legion legion skrev:
När jag förstod detta bytte jag omgående elhandelsföretag, det blev vattenfall med fast påslag på 6 öre
Nu har ju även Vattenfall ett inköpspåslag som de inte direkt basunerar ut, dock inte i samma kaliber som exempelvis Tibber eller Greenely. Idag ligger det tydligen på 1,39 öre men det kan skifta lite över tid.
 
Blev 23 öre påslag för oss, får väl kolla var det finns nåt bättre.
 
Z
34öre påslag för mig. Då har jag inte räknat med månadsavgiften!
 
34 öre här. så uselt. Man blir lätt bitter när ingen kör med öppna kort utan alla försöker mygla.
 
Elanvändning i december: 936 kWh, snittpris 346.71 öre/kWh inklusive moms, ej extra avgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmklipp: elpriser i euro per MWh, olika regioner, uppdaterad December 2022, ökning över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu använder jag greenly bara för att ha lite koll på förbrukningen, men som ni skriver, påslag är det ju uppenbart. Lägger jag på momsen på 245,84 Se3 blir det strax över 3 kr/ kWh...

Edit, översta bilden greenly, den andra från Nordpool.
 
Z
Hur ser påslagen på Tibber ut? Hörde att dom skulle höja till typ 11öre påslag, men det är ändå 24öre bättre för min del. Någon som har koll?
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
[bild]
[bild]
Nu använder jag greenly bara för att ha lite koll på förbrukningen, men som ni skriver, påslag är det ju uppenbart. Lägger jag på momsen på 245,84 Se3 blir det strax över 3 kr/ kWh...

Edit, översta bilden greenly, den andra från Nordpool.
Hej,
Du blandar ihop lite. Priserna från nordpool är i euro och de andra i sek. Snittpriset i sek på Nordpool var 269 öre/kWh+ moms= 336 öre. Du hade ett snittpris på 346,71 ink moms baserat på din timförbrukning. På detta kommer du få greenelys påslag som var ca 35 öre i nov. Vi får se hur mycket det blir i december.
 
Ah, såklart, tackar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.