Min mamma 80+ vill sälja sitt hus till sitt barnbarn - min brorson..
Både jag och min bror gillar den tanken och funderar på hur man gör det rätt för alla parter.
i första hand är det naturligtvis hennes affär men hon är noggrann med att det ska bli rätt gentemot oss barn. (Två barn och fem barnbarn. Inga särkullsbafn eller liknande)

Hon och pappa (avled 2020) har ägt huset sedan det byggdes 1974.

så hur gör man det här på bästa sätt och vad finns det för fallgropar att undvika och vad finns det att vinna på att sälja inom familjen?
 
Om mamma är klar och vill sälja är det inga problem, kontaktar hon sin bank eller fastighetsmäklare får hon hjälp med det administrativa.

Varför sälja? Det är sedan länge fritt från gåvoskatt så att sälja blir faktiskt rätt dyrt om man ser på skatten som måste betalas, om mamma inte behöver slantarna för huset kan hon skänka fastigheten till vem hon vill.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Håller med fribygg.
Behöver hon inte pengarna så tycker jag också gåva är bättre

Har till och med för mig att man kan betala upp till 85% av taxeringsvärdet och det fortfarande anses som gåva och inte utlöser någon skatt. Men det är ju bara att kolla med skatteverket

Men det är bra om det finns medel att kompensera dom övriga "arvingarna" för att undvika missämja i framtiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Gränsen är 75% av marknadsvärdet och inte över taxeringsvärdet har jag för mig.
 
Ok, det hade jag inte en tanke på.

Det hon har av värde är huset och hon är noga med att det är jag och brorsan som så småningom ska ärva. Hon vill ju inte heller favorisera ett av barnbarnen.

Hur skulle man kunna lägga upp det i så fall?
 
Det mest rättvisa är väl att hon värderar huset av en mäklare och sedan får din brorson köpa huset för den summan.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Ett upplägg om man vill slippa gå genom försäljning, mäklarprovision, skatt etc.

1) Låt mäklare värdera, antingen en riktig bankvärdering eller så tar man in ett antal mäklare som får värdera och sen tar man genomsnittet.
2) Ge bort huset till barnbarn som gåva
3) Låt barnbarn belåna huset efter att ägarrätten övergått om denna inte har likvida medel att betala kontant
4) Ge motsvarande summa enligt värdering som gåva till mormor.

Detta förfarande kräver såklart att alla inblandade är överrens om upplägget. Det kräver också att gåvan inte överstiger taxeringsvärdet, då skall det beskattas som försäljning. Mäklarprovision slipper ni dock fortfarande.

"Om en fastighet ges bort i gåva mot betalning och betalningen UNDERSTIGER taxeringsvärdet så räknas hela överlåtelsen som en gåva. Då behöver man alltså inte betala någon vinstskatt eller deklarera någon försäljning.

Om betalningen ÖVERSTIGER taxeringsvärdet skall HELA överlåtelsen räknas som en vanlig försäljning och därmed beskattas som en försäljning."

https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/hus-eller-bostadsratt-i-gava-mot-betalning
 
Vanligen lägger man sig i underkant av det uppskattade värdet. En sån här affär kräver ju inte ett mäklaruppdrag med full provision, endast ett skrivuppdrag. I dagens husmarknad är det ju inte heller så att husen springer iväg i pris, snarare tvärtom.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Exakt. Man vill ju att det ska bli bra för alla inblandade.
 
K materii skrev:
Ett upplägg om man vill slippa gå genom försäljning, mäklarprovision, skatt etc.

1) Låt mäklare värdera, antingen en riktig bankvärdering eller så tar man in ett antal mäklare som får värdera och sen tar man genomsnittet.
2) Ge bort huset till barnbarn som gåva
3) Låt barnbarn belåna huset efter att ägarrätten övergått om denna inte har likvida medel att betala kontant
4) Ge motsvarande summa enligt värdering som gåva till mormor.

Detta förfarande kräver såklart att alla inblandade är överrens om upplägget. Det kräver också att gåvan inte överstiger taxeringsvärdet, då skall det beskattas som försäljning. Mäklarprovision slipper ni dock fortfarande.

"Om en fastighet ges bort i gåva mot betalning och betalningen UNDERSTIGER taxeringsvärdet så räknas hela överlåtelsen som en gåva. Då behöver man alltså inte betala någon vinstskatt eller deklarera någon försäljning.

Om betalningen ÖVERSTIGER taxeringsvärdet skall HELA överlåtelsen räknas som en vanlig försäljning och därmed beskattas som en försäljning."

[länk]
Det man ska tänka på,är att vid gåva (eller att man betalar under taxeringsvärde) så kommer det vid en framtida försäljning att räknas vinst från gåvogivarens anskaffningsvärde...
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Precis som en del ovan nämner så slipper man inte ifrån vinstskatten även om man gör det till en gåva,
Vid en framtida försäljning ska skatten betalas.
Så räkna för guds skull in denna skatten i priset som en framtida kostnad.
Även om en försäljning igen om några år känns otrolig så kan vad som helst hända och det blir en DYR liten summa att betala då.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Finns lite att tänka på som kan spela in, framför allt sett till din brors ekonomi.

Om man tänker att ni syskon ska behandlas lika och en underprisöverlåtelse sker till 75 % av marknadsvärdet för att slippa stämpelskatt så kommer halva din brors arv att gå åt till uppgörelsen.

Om vi tänker att huset är värt fyra miljoner och brorsonen får köpa det för tre så finns det en miljon kvar till din bror och två till dig. Med en mamma i åttioårsåldern tänker jag att ni sannolikt inte själva får fler barn, men att ni teoretiskt kan få det. Om din bror har ett, två eller rent av fem barn spelar förstås också roll för hans möjlighet att fördela sitt framtida arv rättvist.

Värt att tänka på är också att brorsonen tar över farmoderns reavinst och ska skatta på den när han en gång säljer huset. Med ett hus byggt -74 (och dina föräldrar byggt det) är sannolikt reavinsten över 95 % av fastighetsvärdet. Ett hus med ett marknadsvärde strax över fem miljoner ger alltså mitt räkneexempel på 4 Mkr ovan då brorssonen även ärver en skatteskuld på en dryg miljon kr.

Alla ovanstående tankar bygger på att ni som syskon kan komma överens och inte bråka rättsligt efteråt (det här är ju inte egentligen ett arv eftersom att din bror hoppas över; upplägget är knepigt om det ska hålla rättsligt) och att brodern kan/vill avstå en del av sitt framtida arv till förmån för sin som. Om inte båda de sakerna är sanna – låt bli!
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag hade gjort såhär:

Uppskatta marknadspris antingen själv eller mäklare.

Sälj till brorson för marknadspris.

Farmor betalar skatt på vinsten, brorson får ingen latent vinstskatt.

Om farmor tycker hon får för mycket pengar över, ger hon det 50/50 till sina två barn.

Enkelt, transparent och ingen kan komma att klaga i efterhand.
 
  • Gilla
Räknenisse och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.