J JohanLun skrev:
Tyvärr blev väl Saabs kvalitet knappast bättre ju mer Opel man stoppade in. I grunden verkar varken Saab eller Opel dåliga bilar, men jag misstänker ekonomi, inköp, produktion alltid vunnit över kvalitet och RoD, dvs man har alltid valt det billigaste.

Man kan väl vara oroad även över andra bilmärken, när känslan i läder och dörrsidor är viktigare än kamtransmissioner och vxellådors hållbarhet. Jag gillar känslan i vw/Audi men är tveksam hur bra de funkar på ålderns höst.

Har aldrig ägt en Toyota, men väl kört dem. Här känns det mer som ledningen skiter i om bilen känns eller ser premium ut, men de som ägt en hyggligt ny Toyota verkar ju oftast nöjd med kvalitet och kostnader. Dock förundras jag alltid att man tex ser massor med 20 år gamla v70 i trafiken, men nästan aldrig gamla Toyota. Min teori är att Toyotaägare inte mekar själv i samma omfattning, när märkesverkstan eller bilprovningen dömer ut bilen säljs den till Afrika och lever slutet av sitt liv där?

Finns statistik på ålder per bilmärke/modell?
Det finns statistik på bilmärkens livslängd, men jag lyckas inte hitta det. Det brukar vara MB Volvo och Toyota i topp. Den senaste jag läste för några år sen hade MB gått neråt, troligtvis beroende på rostkänsligheten på 90/00 tals bilarna.
Hade en Toyota Hi Ace -97 för 10 år sen, jag fick både brev, sms och telefonsamtal med frågan om jag ville sälja bilen för export. När jag väl sålde bilen gick den på export till Estland, de prutade inte ett öre, utan tog bara fram pengarna och betalade. Jag lyckades köpa bilen ganska billigt av ett byggföretag där den stått i ett förråd några år, och sålde den efter 2 års användande med god vinst :)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Någon som vet hur man nollar bms på en v60 z5 2011, inte bara dra ur den lilla kontakten vid batteriet.
Såg en video där man skulle klicka på några knappar inne men det var nog för nyare bilar.

Edit: vet inte om det behövs göras heller?
 
Någon som har en Ford Puma 2020- och kan ge lite erfarenheter? Typ som ekonomi, komfort mm
 
Mats-S
Isakare Isakare skrev:
Den senaste jag läste för några år sen hade MB gått neråt, troligtvis beroende på rostkänsligheten på 90/00 tals bilarna.
MB är tillbaka efter rostdebacklet runt sekelskiftet.

Har haft många olika märken genom åren, men min nuvarande C220d 2016 är den absolut felfriaste bil jag har ägt. Inte ett enda fel på 7 år/16000 mil, och då menar jag verkligen inte ett enda fel. Problemfri komfortabel landsvägskryssare som kommer att stanna i min ägo länge till ;-)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Mats-S
nino nino skrev:
Någon som vet hur man nollar bms på en v60 z5 2011, inte bara dra ur den lilla kontakten vid batteriet.
Såg en video där man skulle klicka på några knappar inne men det var nog för nyare bilar.
Edit: vet inte om det behövs göras heller?
För 10 år sedan när jag hade en BMW 3-serie upptäckte jag ett riktigt bra bilforum, https://www.autopower.se/ . Många riktiga proffs som delar med sig av sina kunskaper där :cool:
Iofs är det mest trådar om BMW, men det finns även en avdelning "övriga märken" som är riktigt bra. Kanske någon som har koll på ditt problem där :thinking:
Har inte så bra koll på Volvo-forum, sista Volvo jag ägde var en V70 för typ 15 år sedan, men goggla lite så kanske du hittar något bra forum som har Volvo som huvudämne :)
 
hsd
nino nino skrev:
Någon som vet hur man nollar bms på en v60 z5 2011, inte bara dra ur den lilla kontakten vid batteriet.
Såg en video där man skulle klicka på några knappar inne men det var nog för nyare bilar.

Edit: vet inte om det behövs göras heller?
Kolla jagrullar.se
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Har aldrig ägt en Toyota, men väl kört dem. Här känns det mer som ledningen skiter i om bilen känns eller ser premium ut, men de som ägt en hyggligt ny Toyota verkar ju oftast nöjd med kvalitet och kostnader.?
De vill väl sälja Lexus till de som intresserar sig för det ;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tyvärr blev väl Saabs kvalitet knappast bättre ju mer Opel man stoppade in. I grunden verkar varken Saab eller Opel dåliga bilar, men jag misstänker ekonomi, inköp, produktion alltid vunnit över kvalitet och RoD, dvs man har alltid valt det billigaste.

Man kan väl vara oroad även över andra bilmärken, när känslan i läder och dörrsidor är viktigare än kamtransmissioner och vxellådors hållbarhet. Jag gillar känslan i vw/Audi men är tveksam hur bra de funkar på ålderns höst.

Har aldrig ägt en Toyota, men väl kört dem. Här känns det mer som ledningen skiter i om bilen känns eller ser premium ut, men de som ägt en hyggligt ny Toyota verkar ju oftast nöjd med kvalitet och kostnader. Dock förundras jag alltid att man tex ser massor med 20 år gamla v70 i trafiken, men nästan aldrig gamla Toyota. Min teori är att Toyotaägare inte mekar själv i samma omfattning, när märkesverkstan eller bilprovningen dömer ut bilen säljs den till Afrika och lever slutet av sitt liv där?

Finns statistik på ålder per bilmärke/modell?
tyvär inte mycket premium i EU sålda toyota längre om man bortser från dom större dyrare land cruiser serierna

toyota camry var ju en premium bil men om jag mins rätt sluta man sälja den i eu 1999 eller om det var 2001 sen kom den tillbaka föra året tror som miljöbil bara

och så var det med honda med slutade sälja sinna premium bilar i europa med
 
Redigerat:
M maria01 skrev:
tyvär inte mycket premium i EU sålda toyota längre om man bortser från dom större dyrare land cruiser serierna

toyota camry var ju en premium bil men om jag mins rätt sluta man sälja den i eu 1999 eller om det var 2001 sen kom den tillbaka föra året tror som miljöbil bara

och så var det med honda med slutade sälja sinna premium bilar i europa med
Skulle inte direkt kalla Toyota camry för premium, stor ja men inte i närheten av premium. Speciellt inte på 90 och tidigt 2000 tal
 
H hablam skrev:
Skulle inte direkt kalla Toyota camry för premium, stor ja men inte i närheten av premium. Speciellt inte på 90 och tidigt 2000 tal
Stora sedaner som inte har emblem där det står tex BMW, Audi eller Mercedes på bakluckan är dödsdömda på förhand på EU marknaden.
Exempelvis Toyota Camry, Honda Legend, VW Phaeton, Mazda 929, Peugeot 604,…
Ju större desto svårare att konkurrera med bilar som har starkt varumärke oavsett kvalitet.
 
P Pin skrev:
Stora sedaner som inte har emblem där det står tex BMW, Audi eller Mercedes på bakluckan är dödsdömda på förhand på EU marknaden.
Exempelvis Toyota Camry, Honda Legend, VW Phaeton, Mazda 929, Peugeot 604,…
Ju större desto svårare att konkurrera med bilar som har starkt varumärke oavsett kvalitet.
Många gånger för att dom helt enkelt är sämre, och jag pratar inte om kvalitet. Alla köper inte allt som är bäst ur kvalitets synpunkt. Saker som comfort, ljudnivå i kupén, väghållning, prestanda, finnish osv är oerhört viktigt med för köpare med större plånböcker. Och där har inte asiatiska bilar direkt varit ledande.
 
H hablam skrev:
Många gånger för att dom helt enkelt är sämre, och jag pratar inte om kvalitet. Alla köper inte allt som är bäst ur kvalitets synpunkt. Saker som comfort, ljudnivå i kupén, väghållning, prestanda, finnish osv är oerhört viktigt med för köpare med större plånböcker. Och där har inte asiatiska bilar direkt varit ledande.
Håller med, men Phaeton var väl överlägsen på alla punkter. Ändå ett fiasko. Har man 1,5 mille att köpa bil för är ofta status viktigt . Grannen tycker att min Passat ser ovanligt stor ut…:D
 
Apropå bilar och kvalité, riktig kvalité alltså, inte känslan på instrumentpanelens plast.
Bekanta ska köpa en beg bil och frågade om en Honda CR-V.
Läste på om modellen och hittade bla detta.
"Honda är kända för sin höga tekniska kvalité och CR-V är inget undantag. Fel på motor, växellåda, elektronik eller chassi är extremt sällsynt"
Det är sånt man vill läsa när man ska köpa en bil.

På Blocket finns CR-V som gått både 30 och 40.000 mil utan långa listor vad som är byt, vilket annars är vanligt på långmilare.
 
Isakare Isakare skrev:
Apropå bilar och kvalité, riktig kvalité alltså, inte känslan på instrumentpanelens plast.
Bekanta ska köpa en beg bil och frågade om en Honda CR-V.
Läste på om modellen och hittade bla detta.
"Honda är kända för sin höga tekniska kvalité och CR-V är inget undantag. Fel på motor, växellåda, elektronik eller chassi är extremt sällsynt"
Det är sånt man vill läsa när man ska köpa en bil.

På Blocket finns CR-V som gått både 30 och 40.000 mil utan långa listor vad som är byt, vilket annars är vanligt på långmilare.
Det är synd att dom glömde bygga in lite komfort också. Är nog hållbara men väldigt högljudda inuti. Och enligt mig ganska obekväma att sitta i
 
N Niq skrev:
Det är synd att dom glömde bygga in lite komfort också. Är nog hållbara men väldigt högljudda inuti. Och enligt mig ganska obekväma att sitta i
De åker sen 20 år tillbaka i Hyundai Atos, så Hondan är nog ett steg upp i komfort. Men för oss som har andra preferenser kanske den inte är bäst på den punkten ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.