Claes Sörmland
P paralun skrev:
Det vete tusan om det blir så dyrt om man hittar en lokal grävare som då även får tag på bärlagergruset på ett billigare sätt. Slipper man då även momentet att ta bort de urgrävda massorna utan enkelt kan placeras i närområdet så är det ett snabbjobb. Sen har då ofta den lokala grävaren tillgång till en padda.
Men att få allt serverat av en större entrepernör då blir det dyrt.
Jag tror det beror just på hur lokal den lokala grävaren är och var i landet vi är. Min huvudpoäng är att det kan bli väldigt billigt ute på landet där grävmaskinen står nästgårds och väldigt dyrt med Heltomtsanläggning AB t ex nära Stockholm.
 
  • Gilla
frepet94 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror det beror just på hur lokal den lokala grävaren är och var i landet vi är. Min huvudpoäng är att det kan bli väldigt billigt ute på landet där grävmaskinen står nästgårds och väldigt dyrt med Heltomtsanläggning AB t ex nära Stockholm.
Jovisst är det så och ger man även den lokala grävaren "spelrum" med när grävningen ska ske så går det ännu bättre, de lokala grävarna har ju ofta fullt i kalendern. Men det är ju bara att fråga runt i grannskapet så brukar man kunna få tag på den lokala grävaren eller ännu bättre om det är flera som anlitats i området.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Får ringa lokala grävaren och se vad han säger.
Går det göra nu eller bör man vänta till våren när det torkat upp?
Kutterspånet var uppenbarligen en dålig idé. Skulle det funka att lägga långa ribbor över? Så vi klarar oss den närmsta veckan iallafall.
Får ni inte hem en större leverans snabbt så kör hem en eller två släpkärror med kross och lägg där det är som värst.
Jag skulle fundera på att ta hem en lastbil med släp och inte bara täcka slänten utan i alla fall hjulspåren längs så mycket av uppfarten som det räcker till. Du kommer att skapa hjulspår nu när ni åker mer på vägen och ev transporter kommer också att förstöra mindre av vägen om den redan är förstärkt en aning.
 
Håller med i att kolla vad som finns lokalt. Har anlitat ett litet familjeföretag som kör i skogen, bygger enskilda avlopp, gör skogsvägar, mm.
Minns jag rätt körde de på 0-32 som förstärkning på tidigare äng där det kunde bli mjukt på våren.
 
V VLJ skrev:
Får ringa lokala grävaren och se vad han säger.
Går det göra nu eller bör man vänta till våren när det torkat upp?
Kutterspånet var uppenbarligen en dålig idé. Skulle det funka att lägga långa ribbor över? Så vi klarar oss den närmsta veckan iallafall.
Sannolikt så har en lokal grävare mer tid nu under vintern. Skulle han göra det nu så blir det sannolikt behov av "finputsningar" framåt våren men det gör du ju enkelt själv.
 
V VLJ skrev:
Mellan tumme och armbåge, vad tror ni det skulle kosta att gräva ut kanske 30 cm, lägga fiberduk och sen lägga kross på det?
Handlar om 10-15 kvm
Det kostar säkert 10 papp att ta dit nån med maskin och kanske 5000kr för ett lass bärlager, ska du nödvändigtvis ha markduk kan du ju lägga på en tusenlapp.

Gör du arbetet själv för hand får du nog räkna med en vecka arbete och ett nytt spadskaft;)
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Det kostar säkert 10 papp att ta dit nån med maskin och kanske 5000kr för ett lass bärlager, ska du nödvändigtvis ha markduk kan du ju lägga på en tusenlapp.

Gör du arbetet själv för hand får du nog räkna med en vecka arbete och ett nytt spadskaft;)
Med mina ryggonda 46 år och en riktig skyffel och skottkärra så är detta löst på en helg. Men det måste vara en riktig byggskyffel och en riktig skottkärra. Och helst vill jag ha hjälp av någon annan så att det tar halva tiden. Och sen ska det inte vara fruset så klart.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det kostar säkert 10 papp att ta dit nån med maskin och kanske 5000kr för ett lass bärlager, ska du nödvändigtvis ha markduk kan du ju lägga på en tusenlapp.

Gör du arbetet själv för hand får du nog räkna med en vecka arbete och ett nytt spadskaft;)
Njau, utifrån min erfarenhet så är det här ett fm eller em jobb. Grävningen går mycket snabbt eftersom det ser ut att vara ren jord, sen på med markduken och ut med bärkrossen plus lite paddning, köra bort de utgrävda massorna till en bra närbelägen plats, klart!
 
Du kan ju fylla på med vad du än har/hittar i väntan på en permanent lösning.
Gammalt taktegel är en bra och billig lösning om du får tag på gratis pannor. Inte helt ovanligt att de kan finnas i mängder vid gamla hus som nån gång bytt tak.
Jag har lappat liknande vägskador med betongpannor med gott resultat.
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, utifrån min erfarenhet så är det här ett fm eller em jobb. Grävningen går mycket snabbt eftersom det ser ut att vara ren jord, sen på med markduken och ut med bärkrossen plus lite paddning, köra bort de utgrävda massorna till en bra närbelägen plats, klart!
Du kan ha rätt, jag tänker att ingen vill åka för mindre än en heldag och mitt estimat för grävning blir därför 10 papp, ska man sen transportera bort massor och kanske planera ut dem eller betala för att få tippa dem springer snart timmarna och tusenlapparna iväg.

Vad tror du @paralun att det kostar, vill du eventuellt ta åt dej jobbet för mindre än 16 000kr?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med mina ryggonda 46 år och en riktig skyffel och skottkärra så är detta löst på en helg. Men det måste vara en riktig byggskyffel och en riktig skottkärra. Och helst vill jag ha hjälp av någon annan så att det tar halva tiden. Och sen ska det inte vara fruset så klart.
Javisst, en helg eller en vecka på kvällstid för hand, kör man @heimlaga modellen kan man bättra/fylla nån timme var månad och nå ett riktigt bra resultat med tiden.
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Plommonträdet som gör det svårt att komma in på tomten med större fordon. Det har ställt till det förr men än värre om nån ska in å gräva. Synd men nu behöver det kanske ryka. Alternativet är kanske att gräva för hand iallafall.
 
F fribygg skrev:
Du kan ha rätt, jag tänker att ingen vill åka för mindre än en heldag och mitt estimat för grävning blir därför 10 papp, ska man sen transportera bort massor och kanske planera ut dem eller betala för att få tippa dem springer snart timmarna och tusenlapparna iväg.

Vad tror du @paralun att det kostar, vill du eventuellt ta åt dej jobbet för mindre än 16 000kr?
En lokal grävare som tar det som ett fm eller em jobb ska inte dra iväg så mycket i pris.
Riktpriset för en grävare är ju runt 1000:- timmen sen tillkommer då markduken samt bärkrossen.
Bärkrossen får ofta den lokala grävaren fram genom egna leverantörer. Så 10-15kkr borde det då gå på.;)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P paralun skrev:
En lokal grävare som tar det som ett fm eller em jobb ska inte dra iväg så mycket i pris.
Riktpriset för en grävare är ju runt 1000:- timmen sen tillkommer då markduken samt bärkrossen.
Bärkrossen får ofta den lokala grävaren fram genom egna leverantörer. Så 10-15kkr borde det då gå på.;)
Kan vi inte ena oss om ca 15 tusen?
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Plommonträdet som gör det svårt att komma in på tomten med större fordon. Det har ställt till det förr men än värre om nån ska in å gräva. Synd men nu behöver det kanske ryka. Alternativet är kanske att gräva för hand iallafall.
Jo det är mest en fråga hur man prioriterar sin tid samt träningsvärken man får på köpet.
Bärkross är rena tortyren i större mängder. Sen är det ju bara en helt vanlig traktorgrävare som behövs för det här jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.