Ungefär samtidigt som jag njöt av min julklappstalmeter bestämde sig Rotex 90an att ge ifrån sig lite rök och droppa avsevärt i hastighet. Känns surt även om jag i och för sig gick +/- noll i antalet verktyg i och med den fina julklappen.

Slutade att slipa och öppnade upp verktyget och den var verkligen helt packad med slipdamm och gojs inuti, dessutom hade remmen mellan motorn och själva slipaggregatet delat på sig och resterna av 2/3 av remmen hade smält ihop till en klump nere vid fläkthjulet. Summan av detta var att fläkthjulet blivit lite stukat och hela alltet gick ganska tungt. Glad i hågen gjorde jag rent allting (det kändes som att det fanns hopp) och monterade ihop med resterna av den befintliga remmen.

Slipmaskinen gick igång utan märkbara problem men gick bara 3-4 sekunder innan den gick ner på halvfart och luktade återigen bränt. Skumt...

Vid felsökningen tyckte jag att rotationssensorn var lite skum, fick ungefär 68-70ohm över den (bortkopplad) men värdet ändrades något när jag roterade fläkthjulet (som jag gissar innehåller magneterna). Inte som förväntat omväxlande HiZ och kortslutning beroende på magnetens läge.

Gissar att Festool använder samma sensor i flera olika verktyg - är det någon som vet vad man bör förvänta sig?

Kol och annt såg bra ut och själva statorn är väl om än inte i perfekt skick så ändå helt ok. Tycker även att rem/slipdelar går lätt runt så jag tycker inte att det är några stora problem där....

All hjälp mottages tacksamt!
 
B badtastex skrev:
Ungefär samtidigt som jag njöt av min julklappstalmeter bestämde sig Rotex 90an att ge ifrån sig lite rök och droppa avsevärt i hastighet. Känns surt även om jag i och för sig gick +/- noll i antalet verktyg i och med den fina julklappen.

Slutade att slipa och öppnade upp verktyget och den var verkligen helt packad med slipdamm och gojs inuti, dessutom hade remmen mellan motorn och själva slipaggregatet delat på sig och resterna av 2/3 av remmen hade smält ihop till en klump nere vid fläkthjulet. Summan av detta var att fläkthjulet blivit lite stukat och hela alltet gick ganska tungt. Glad i hågen gjorde jag rent allting (det kändes som att det fanns hopp) och monterade ihop med resterna av den befintliga remmen.

Slipmaskinen gick igång utan märkbara problem men gick bara 3-4 sekunder innan den gick ner på halvfart och luktade återigen bränt. Skumt...

Vid felsökningen tyckte jag att rotationssensorn var lite skum, fick ungefär 68-70ohm över den (bortkopplad) men värdet ändrades något när jag roterade fläkthjulet (som jag gissar innehåller magneterna). Inte som förväntat omväxlande HiZ och kortslutning beroende på magnetens läge.

Gissar att Festool använder samma sensor i flera olika verktyg - är det någon som vet vad man bör förvänta sig?

Kol och annt såg bra ut och själva statorn är väl om än inte i perfekt skick så ändå helt ok. Tycker även att rem/slipdelar går lätt runt så jag tycker inte att det är några stora problem där....

All hjälp mottages tacksamt!
Vet inte om mitt svar är särskilt relevant, men i alla fall.

Jag köpte min Festool Rotex 90 för ca 10 år sedan. Såg massor med potential med en liten excenterslip.

Dock använde jag den fel direkt. Jag målade om en vägg med akrylfärg som hade möglat. Det luktade inte gott i hinken ens med det stoppade inte mig. Efter ett par tre veckor hade lukten inte försvunnit.

Jag gick till det proffsiga Fredells (som inte finns längre) och bad målaravdelningen om råd. De sade kort: färgen måste bort. Det går inte ens att måla över den.

Försökte med skrapa till ingen nytta. Så jag tog Rotex 90 och började slipa bort färgen (utan dammsugare).

Efter halva väggen dog maskinen. Jag hade köpt den från Axminster i England så det var inte läge att försöka kontakta återförsäljaren.

Så om man har en trasig maskin kan man lika gärna mecka med den. Så jag öppnade den så mycket jag kunde och den var helt igensatt av plastfärg. Jag gjorde ren den så mycket jag kunde.

Efter det startade den igen. Och har funkat perfekt sedan dess.

Dock rök inte min maskin, den bara ”dog” och vägrade starta tills jag rengjort den inuti.
 
Tack för svar! Jag har också gjort rent inuti men det finns en del skador som jag tror har med att remmen börjat gå sönder att göra - det har fastnat material runt fläkten som börjat slitas.

Om du har lust att öppna din slipmaskin för en förebyggande rengörning kanske du har lust att mäta vad som kommer ut från sensorn (56) när du snurrar fläkten?

Exploded-view diagram of mechanical parts with labels 53, 54, 55, and 56, part numbers for assembly or ordering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kanske inte går att felsöka sensorn med en enkel multimeter men jag får omkring 68 Ohm när jag mäter som sagt.
 
Bara köra ner näsan och lukta. Osar det bränt så blir det en ny maskin. troligen så har ankaret/rotorn bränts i en del av lindningen och inget att göra åt.
 
B badtastex skrev:
Tack för svar! Jag har också gjort rent inuti men det finns en del skador som jag tror har med att remmen börjat gå sönder att göra - det har fastnat material runt fläkten som börjat slitas.

Om du har lust att öppna din slipmaskin för en förebyggande rengörning kanske du har lust att mäta vad som kommer ut från sensorn (56) när du snurrar fläkten?

[bild]

Det kanske inte går att felsöka sensorn med en enkel multimeter men jag får omkring 68 Ohm när jag mäter som sagt.
Tyvärr har jag inte maskinen i närheten. (Den är på landet 2 timmar bort. Det är där alla mina maskiner är och min totalrenovering av ett gammalt torp sker. Tar bara hem grejer till lägenheten vid behov.)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.