13th Marine 13th Marine skrev:
Verkar som att du har ett inverterlarm.

[bild]

Ta ett foto på nummer 8 i bilden ovan.

Sen håller jag med om att kolla säkringarna.
Fyra vita säkringslock på grå elcentral, etiketter, märkningar, smutsiga spår, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elmätare från Vattenfall, digital display, energiförbrukning i kWh, installerad på grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Får jag byta alla tre proppar nu?
 
N Nannito skrev:
Får jag byta alla tre proppar nu?
Nä,eftersom det står L1 L2 L3 i displayen så är säkringarna så långt hela, kan dock inte svara på om dom till pumpen är det ,men nu är det utanför mitt område...
 
Jag tolkat det som att elmätaren säger att alla proppar är hela (L1, L2, L3).

Kolla för säkerhetsskull att de till värmepumpen är hela.

Annars så hade jag kollat invertern, den kanske gnäller över nått.
 
Elcentral med säkringar, strömbrytare, elmätare, vägguttag och ljuskällors förpackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk utrustning, kablar, Mitsubishi enhet med FE-fel, varningsetiketter, damm på fläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prova en "norsk reset" slå av o på huvudbrytaren på pumpen.
Vissa pumpar ställer sig i felsäkert läge om dom har tappat en fas och måste startas om när alla faserna e tillbaks.
Den stora gul/svarta märkt säkerhets brytare,låt den vara av ca 10-20 sek.
 
  • Gilla
moonsire och 3 till
  • Laddar…
F foppa skrev:
Prova en "norsk reset" slå av o på huvudbrytaren på pumpen.
Vissa pumpar ställer sig i felsäkert läge om dom har tappat en fas och måste startas om när alla faserna e tillbaks.
Den stora gul/svarta märkt säkerhets brytare,låt den vara av ca 10-20 sek.
Hej jag fattar inte riktig vad är norsk reset ni menar att jag ska stänga av maskinen helt från gula strömbrytaren?. Varför lyser den ER i bilden nummer 8?
 
Ja slå av den gul/svarta brytare en liten stund ca 10sek, då kommer den att starta om och förhoppningsvis starta.
Om den är i felsäkert läge så går den bara på elpatron med låg effekt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Om det är rätt inverter-manual jag hittade så finns det en felkod "rET" i den, som jag skulle tro är samma som vi ser på bilden. Den säger isåfall "retry count", dvs att kompressorn misslyckats med att starta flera gånger. Låter rimligt om en huvudsäkring gått tidigare, isåfall borde @foppa ha rätt lösning. Annars finns det säkert något sätt att återställa invertern ändå, men då måste man läsa manualen lite noggrannare.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
F foppa skrev:
Ja slå av den gul/svarta brytare en liten stund ca 10sek, då kommer den att starta om och förhoppningsvis starta.
Om den är i felsäkert läge så går den bara på elpatron med låg effekt.
När jag ta ner luckan till överdelen så stiger rumtemperaturen till 16 g och när jag sätta på den gå ner till 15 grader, larmet är borta också men dosan som lyste först 00 och ökat i värde när jag sätts på lockan. Tack

F foppa skrev:
Ja slå av den gul/svarta brytare en liten stund ca 10sek, då kommer den att starta om och förhoppningsvis starta.
Om den är i felsäkert läge så går den bara på elpatron med låg effekt.
Industriell utrustning, kablar, Mitsubishi enhet med digital display visande 49.8, varningsmärken, CE-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital kontrollpanel för värmesystem, visar driftstatus, rumstemperatur, energiförbrukning, och har flera knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell inre del av maskin, frekvensomvandlare, kablar, fläkt, issamling, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F foppa skrev:
Ja slå av den gul/svarta brytare en liten stund ca 10sek, då kommer den att starta om och förhoppningsvis starta.
Om den är i felsäkert läge så går den bara på elpatron med låg effekt.
Visa bilaga 670259Visa bilaga 670260
Tack larmet är borta och nr 8 visar Er 498
N Nannito skrev:
Hej jag fatta
 
Härligt!

Skulle tippa på att 49.8 är frekvensen som pumpen körs i just nu.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Härligt!

Skulle tippa på att 49.8 är frekvensen som pumpen körs i just nu.
Hej,Rumtempratur i displayen ökat till 15,5 grader nu och det känns att både silver och koppar rören i pumpen samt golvvärme rören är liten varmare .
Jag hade 19-20 grader igår innan en tekniker från comfortzone kom igår och han lånade manualen av oss och läsa på 45 minuter och öppnade luckorna och satte på dem igen. Värmen kom hastigt ner till 16 grader. Han sade jag vet inte mycket om comfortzone och jag arbeta med Ivt. Innan han gick jag frågade vad har du gjort och var var för fel. Han svarade vet inte men jag iallafall fall försökt göra något. 15 minuter efter han gått larmade igen inställningar fel och jag ringde upp firman och dem sade den gå bort och värmen komma sakta men säkert. Istället värmen gick ner till 14 grader.
Jag tackar er så mycket och önskar et alla snälla en god fortsättning. Tack
Mvh
 
  • Gilla
snikanor och 7 till
  • Laddar…
N Nannito skrev:
Hej,Rumtempratur i displayen ökat till 15,5 grader nu och det känns att både silver och koppar rören i pumpen samt golvvärme rören är liten varmare .
Jag hade 19-20 grader igår innan en tekniker från comfortzone kom igår och han lånade manualen av oss och läsa på 45 minuter och öppnade luckorna och satte på dem igen. Värmen kom hastigt ner till 16 grader. Han sade jag vet inte mycket om comfortzone och jag arbeta med Ivt. Innan han gick jag frågade vad har du gjort och var var för fel. Han svarade vet inte men jag iallafall fall försökt göra något. 15 minuter efter han gått larmade igen inställningar fel och jag ringde upp firman och dem sade den gå bort och värmen komma sakta men säkert. Istället värmen gick ner till 14 grader.
Jag tackar er så mycket och önskar et alla snälla en god fortsättning. Tack
Mvh
Vi får hoppas det håller i sig.
Håll ett öga på pumpen ifall den varnar för nått igen.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi får hoppas det håller i sig.
Håll ett öga på pumpen ifall den varnar för nått igen.
Tack 13th Marine jag kollar den ofta nu och hoppas bara värmen stiger under dagen. Tack ,ha en bra helg
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Håller med 13th Marine. Det ser väl ut som om det borde lösa sig, men det kan ta ett tag att få upp värmen i huset igen.

Här är manualen för din pump (om du inte har den någonstans redan): chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://comfortzoneab.s3.amazonaws.com/media/Manual-aldre-varmepumpar-modell-ce.pdf

På sidan 12 har du anvisning för att se vad pumpen håller på med just nu. Det är samma som du gjorde tidigare i tråden och tog bild på.
Dvs håll in Esc och pil upp i tre sekunder. Sedan bläddra fram till bilden där du har temperaturer benämnda A B C D.

Överst i bilden har du bokstaven R följt av fem siffror som är 0 eller 1. Den första siffran är 0 om kompressorn är avstäng och 1 om den är igång, dvs om pumpen försöker tillverka värme eller inte. Du vill ha 1 här just nu.
Andra siffran är 0 om pumpen tillverkar varmvatten och 1 om den tillverkar värme till huset. Resterande siffrorna är om tillskottsvärme är på eller inte.
I korta drag vill du åtminstone att det står R11000 just nu. Men det kan ju skilja lite beroende på omständigheter för stunden.

Där du har ett A följt av en massa 0 eller 1 är felkoden. Du vill ha A0000000... Dvs en etta här betyder att något är fel, så bara nollor.

För temperaturerna längst ner har du:
A = Rumstemperatur
B = Varmvattentemperatur
C = Förångartemperatur
D = Returtemperatur
De två första säger sig lite självt. När kompressorn är igång skall C vara under +5 grader. Det kan ta några minuter efter start innan den nått dit.
D är temperaturen på värmeslingan när den kommer tillbaks till pumpen. Det borde vara högre än rumstemperaturen, men lägre än vad pumpen skickar ut i systemet, detta eftersom du vill att värmen skall lämna systemet och gå ut i huset istället. Kan tänka mig någonstans runt 30-40 grader kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.