Hej, köpte hus i våras vetande enligt besiktning som utförts att delar av blindbotten rasat ner.

I besiktningsprotokollet står det att krypgrunden ej var besiktningbar då det saknas inspektionlucka. Enligt min senare vetskap så hittade jag på en lucka från källaren som funnits vid besiktningtillfället. Den fungerar utmärkt enligt mig, krypt runt där nere i timtal och skottat spån/ organiskt material. Har även grävt ut en hel del med tanken att det ska bli lättare att byta trossbottnen och pumpa upp huset ytterst lite på några ställen.

Till min upptäkt nu att halva delen av torpagrundens bjälkar är ruttna. På första bilden ser man tidigare ägarens försök att laga den del vid entrén som måste ha rasat ner en gång i tiden. Bakom mig på bilden så har det nya rasat ner då de spikat i de ruttna bjälkarna.

Frågan min är om det går att räkna det här som ett dolt fel med tanke på inspektionensluckan som fanns vid besiktningenstillfället?

I vilket fall så är det något jag vill åtgärda. Då är andra frågan hur man byter ut dom på bästa vis. En tanke är att bära av så många ruttna bjälkar som möjligt lite lätt med timmerbalk/ järnbalk och domkraft och byta några i taget tills man har nog med nya att bära med domkraft på dom?
 
  • Person i trång krypgrund med träbjälkar, jordgolv och synliga isoleringsmaterial. Arbetskläder och verktygsbälte synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt, dammigt utrymme under hus, träbjälkar, grusig mark, spindelväv, reflektion från kamera blixt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt kryputrymme med träbjälkar, stolpe, isoleringsmaterial, och spån, möjlig skadedjursaktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt kryputrymme under hus med träbjälkar, jordgolv och synligt isoleringsmaterial. Dustig atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat trägolv och takbjälkar med isolering, ser gammalt och försummat ut, risk för säkerhet och strukturell integritet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild: Inspektionsrapport med anmärkningar och rekommendationer, dokument på en mobil enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Det står ju i protokollet att en fortsatt teknisk undersökning krävs, och har du inte gjort en sådan så har du ju medvetet chansat. Och har blindbotten rasat ner så finns det ju all anledning att utreda orsaken ordentligt innan man köper.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Det står ju i protokollet att en fortsatt teknisk undersökning krävs, och har du inte gjort en sådan så har du ju medvetet chansat. Och har blindbotten rasat ner så finns det ju all anledning att utreda orsaken ordentligt innan man köper.
Du har så rätt, mycket man tar lärdom av som ung och förstahusägare. Hur skulle man kunna ha utrett det ”ordentligt” med förutsättningarna att det ingen visste om den befintliga inspektionsluckan? Kanske oväsentligt nu men kan vara bra o veta i framtiden.
 
F
Det skiljer ju sig från fall till fall, men poängen är ju att du köper ett objekt av en annan privatperson och du har fått indikation på att nått inte står rätt till innan köp, och på nått sätt måste du ju förhålla dig till det, antingen genom att på något sätt kolla upp exakt vad som är fel, eller värdera risken och anpassa budet efter det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Där har du att göra.. Men det fixar du!

Ut med all skit som inte ska vara där, växla av de dåliga bjälkarna och byt ut dem. Undvik tryckimpregnerat.

Se till att skapa ett torrt klimat så att träskadeinsekterna inte trivs. Och absolut inget stående eller rinnande vatten!

Det där fixar du, sen vet du att det är riktigt gjort och hela tjocka släkten kan dansa loss på golvet.
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
S
Riva upp innergolvet och byta uppifrån verkar mycket lättare.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Det där skall repareras uppifrån. Att ta upp golvet en gång per århundrade är mer eller mindre normalt underhåll.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Det skiljer ju sig från fall till fall, men poängen är ju att du köper ett objekt av en annan privatperson och du har fått indikation på att nått inte står rätt till innan köp, och på nått sätt måste du ju förhålla dig till det, antingen genom att på något sätt kolla upp exakt vad som är fel, eller värdera risken och anpassa budet efter det.
Joo, tanken var väl från början köpa hus som var lite projekt så det hade jag räknat med. Med tanke på läge, pris och antalet intressenter så gick jag till husägaren själv och valde att betala någon krona extra för att slippa budgivning.
 
V Vardagsrum skrev:
Där har du att göra.. Men det fixar du!

Ut med all skit som inte ska vara där, växla av de dåliga bjälkarna och byt ut dem. Undvik tryckimpregnerat.

Se till att skapa ett torrt klimat så att träskadeinsekterna inte trivs. Och absolut inget stående eller rinnande vatten!

Det där fixar du, sen vet du att det är riktigt gjort och hela tjocka släkten kan dansa loss på golvet.
Har inget stående eller rinnande vatten i torpagrunden så jag antar att det är från nästan 100 års kondens. Att växla av dom blir spännande då alla 8 på den halvan av huset verkar toast och hälften är under trappan till övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.