Hej!

Som rubriken lyder, vilka buskar/häckar/träd etc drar mest fukt ur marken? Bygger hus på en tomt som tycks bestå av ren jävla lervälling så misstänker att det antingen måste dräneras å det grövsta men tänkte att det kanske fanns växter man kan plantera som suger oerhört mycket vatten ur marken?

Förslag mottages tacksamt!
 
Karrock
Om du ser framför dig att du är ute i trädgården höst-vår, när växterna inte dricker så mycket så kommer du nog inte undan endast med törstiga växter.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tack. Ser gav mig konkreta köptips ❤️
 
En flerskiktad skog med en blandning av löv- och barrträd.

En funktion är att rötterna bryter upp leran så vattnet kan hitta en väg nedåt men växtligheten fördröjer också vattnets väg till markytan. Sen tillkommer ytterligare en hel rad bra saker.

Om du inte vill bo i en skog skulle jag fundera på att leda vattnet till områden som med mycket hjälp infiltrera vattnet bättre. Där bör du också plantera så mycket som får plats för stt få en liten skogseffekt.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bara att så gräs på leran gör underverk, gräsets rötter strukturerar leran så att den blir fastare och skapar gångar så vattnet kan söka sig ned. Det blir således ofta enormt mycket bättre så fort maskiner slutar åka runt i lergegget när bygget är över och man kan så. Vintertid blir det nog aldrig bra.

Vad gäller vattenkonsumtion så sker den ju när växterna står gröna, d v s typiskt sett från maj till höst. Mest nytta har man då av dem under vår-försommarveckorna. Jag skulle inte fundera så mycket på vilka som suger mest vatten som vilka som alls trivs i vattensjuk lera, det är då växter som klarar att stå i vatten med rötterna.

Och har du högt grundvatten så dränera tomten med täckdiken, i lera måste de ligga rätt så tätt för att fungera. Några meter emellan.

Växter som tål högt grundvatten, i alla fall på vintern:

Avenbok, klotpil (och andra större pilar), hagtorn, häggmispel, spireor, al, (ej så vanliga i trädgård), björk, poppel...
 
  • Gilla
Snickardricka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.