I ett rum har jag obefogat varmt golv och jag förstår inte varför.
Om jag lägger något på golvet en stund, exempelvis en kudde eller en bit kartong, så är golvet varmt vid beröring när jag lyfter bort det. Som om det vore golvvärme.

Det är inte golvvärme utan radiatorer, men de används väldigt lite eftersom rummet är husets varmaste.
Under rummet är det krypgrund som inte är uppvärmd. Bjälklaget är av lättbetong och det okända är mellan bjälklag och golv.
Byggt på 60-talet.
Golvet är massivt trägolv, oljat med en brun kulör och fogmassa i springorna. (bild i nästa inlägg) Tror inte det var menat som ett ytskikt utan som ett underlag men tidigare ägare slipade, oljade och fogade det.

När jag borrade ned till krypgrund för att dra kabel såg det ut att vara ett avstånd på ca 10cm mellan golvet och bjälklaget. Om jag inte kommer ihåg fel så ramlade det ut lite träspån, skulle kunna vara spån i bjälklaget som isolering men det vet jag inte, enda insynen jag haft i innandömet är genom det borrhålet.
Kutterspån i bjälklaget känns konstigt, eftersom det är mineralull på kallvinden ovanför. Men jag vet inte om det användes så på 60 talet?

Det första jag tänkte var att det är radiatorrör, men de går i krypgrunden och rakt upp under där radiatorerna sitter. Så det är åtminstone inte till de radiatorer som finns där just nu.

Det är förvisso ett behagligt problem att det är varmt om tassarna, men huset drar mycket el i uppvärmning och jag går runt och funderar på vad det är som värmer golvet. Så skulle uppskatta tips här.
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Bild på golvet.
Vet inte om den mörka färgen spelar in på något sätt.
Trägolv med synliga ådror och knutar, mörkbrun färg, strukturerad yta, horisontella linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är hela golvet lika varmt eller bara delar av golvet? Om hela golvet är varmt så måste det väl vara någon form av golvvärme? Såvida det inte är ett pannrum under men en oljebrännare eller likande som värmer rummet under.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Karrock
Skulle vinden kunna vara omisolerad, så att originalkutterspån där är utbytt mot mineralull? Men kvar i detta bjälklag? (Jag hade kutterspån på vinden och stenull i bjälklag i hus från 1965) Kutterspån som isolering är så vitt jag vet inget överranskande fram till 1960-tal.

Är hela golvet varmt eller bara ett halvmetersstråk? Det skulle kunna vara lite olika förläggningar av rören till radiatorerna. Eller anser du dig säker på att det är uppstick till varje från krypgrunden?

Ingen varmvattenledning fram till kök eller badrum heller som kan ligga där?
 
  • Gilla
Thomas M och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Är hela golvet lika varmt eller bara delar av golvet? Om hela golvet är varmt så måste det väl vara någon form av golvvärme? Såvida det inte är ett pannrum under men en oljebrännare eller likande som värmer rummet under.
Alltså, det är inte så att golvet är varmt för fötterna, som golvvärme känns på stenbeläggning. Det är alltid neutralt. Men rummet i dig är alltid bra temperatur, trots att radiatorerna inte verkar jobba så hårt.
Jag märker bara värmen på golvet när jag lagt något isolerande på det och sedan lyfter undan det. Så jag vet inte om det är precis översllt, men definitivt på flera ställen. (Total golvyta är ca 25 kvm)
Bara krypgrund under. Några decimeter och berg därunder. ”Outgrävt” stod det på planritning, men ”outSprängt” vore nog mer korrekt.
 
Karrock Karrock skrev:
Skulle vinden kunna vara omisolerad, så att originalkutterspån där är utbytt mot mineralull? Men kvar i detta bjälklag? (Jag hade kutterspån på vinden och stenull i bjälklag i hus från 1965) Kutterspån som isolering är så vitt jag vet inget överranskande fram till 1960-tal.

Är hela golvet varmt eller bara ett halvmetersstråk? Det skulle kunna vara lite olika förläggningar av rören till radiatorerna. Eller anser du dig säker på att det är uppstick till varje från krypgrunden?

Ingen varmvattenledning fram till kök eller badrum heller som kan ligga där?
Det är möjligt att vinden är gjord. Vet ej.

Rör går definitivt upp där radiatorerna sitter, det ser jag tydligt från krypgrunden. Men det betyder inte att det inte kan finnas några andra rör som går i bjälklaget, det gör det i resten av huset (som är byggt på 40-talet)
Fast jag förstår inte varför det skulle finnas andra rör där med cirkulation i. De kan inte gå vidare till något annat rum, det här är på gaveln.

Samma sak med varmvattenrör till badrum, det går i krypgrunden.

Var det vanligt att man drog rör mellan bjälklag och golv på 60-talet?
 
Karrock
Gavlar kan ju ha speciallösningar om radiatorslingan ska förbindas mellan fram och baksida, och samtidgt passera dörrar. Skulle det kunna vara en anledning till att rören dragits i bjälklaget?
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Lustigt fenomen. Jag kommer att tänka på Oklo, att du av någon anledning skulle råka ha ditt hus byggt på en naturlig kärnreaktor men det är väl en smula långsökt... men visst vi har en del uran i den svenska berggrunden :)

Natural nuclear fission reactor - Wikipedia
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Karrock
H Harald Blåtumme skrev:
Lustigt fenomen. Jag kommer att tänka på Oklo, att du av någon anledning skulle råka ha ditt hus byggt på en naturlig kärnreaktor men det är väl en smula långsökt... men visst vi har en del uran i den svenska berggrunden :)

Natural nuclear fission reactor - Wikipedia
Just det, det är så mycket uran i lättbetongbjälklaget att primärprodukten är värme, snarare än radon :D
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Hmm, jag kanske ska köpa en dosimeter i stället för en IR-termometer.
 
  • Haha
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
Det är inte en sådan där skojig elslinga? Det skulle ju i så fall förklara varför du tycker att det går åt mycket el?
Vanligast var väl att de gick precis i ytterkanten av golven mot ytterväggarna men det kan ju finnas varianter. I början av 70-talet var det inte helt ovanligt, vet dock inte om det förekom redan på 60-talet.
 
Jiji Jiji skrev:
Det är inte en sådan där skojig elslinga? Det skulle ju i så fall förklara varför du tycker att det går åt mycket el?
Vanligast var väl att de gick precis i ytterkanten av golven mot ytterväggarna men det kan ju finnas varianter. I början av 70-talet var det inte helt ovanligt, vet dock inte om det förekom redan på 60-talet.
Mitt gamla hus från 66 hade element i hela huset plus vattenburen golvvärme i 2 rum som inte syntes någonstans.
Ingen styrning eller någon form av termostat utan gick direkt på cirkulationen.
Ena var stora badrummet där uppe och andra rummet var gillestugan i källaren.
Bägge hade då både element och golvvärme.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är inte en sådan där skojig elslinga? Det skulle ju i så fall förklara varför du tycker att det går åt mycket el?
Vanligast var väl att de gick precis i ytterkanten av golven mot ytterväggarna men det kan ju finnas varianter. I början av 70-talet var det inte helt ovanligt, vet dock inte om det förekom redan på 60-talet.
Oj. Jag hoppas verkligen att det inte är någon elslinga.
Tror inte det, för hushållselen är inte så oförklarligt hög. Jag har mätare på LVVP så jag vet att den drar mycket till radiatorer och vv.
Ser heller inga indikationer på att det finns någon eldragning i bjälklaget. Värmen är definitivt i mitten av rummet också och inte bara ute vid väggarna.
Men jag kan inte avfärda det helt heller. Så jag ska ha det i åtanke om jag gör något titthål ner i golvet.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Mitt gamla hus från 66 hade element i hela huset plus vattenburen golvvärme i 2 rum som inte syntes någonstans.
Ingen styrning eller någon form av termostat utan gick direkt på cirkulationen.
Ena var stora badrummet där uppe och andra rummet var gillestugan i källaren.
Bägge hade då både element och golvvärme.
Konstigt byggt, men det skulle ju förklara ett och annat. Det är inte omöjligt att rören gör en avstickare på vägen upp från krypgrunden till radiatorerna.
Egentligen skulle jag vilja riva upp golvet, isolera och lägga golvvärme. Men det är lite för stort projekt just nu. Jag tar det ”nästa varv i huset”.
 
Det kan inte vara värmerör ingjutna i plattan/bjälklaget då?
Det förekom faktiskt "golvvärme" redan på 40-50-talet även om det var väldigt ovanligt. Järnrör. Har sett det i handböcker från den tiden.
Radiatorerna kan ha varit komplement för den tidens lite sämre isolationsklass på fönster.
Annars kan det vara rör som går igenom till något, eller är hela golvet varmt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.