Efter montering av smyg hade jag tänkt göra en liten utskjutande ”fönsterbräda” enbart med krönlist. Jag tänker att jag sågar till den och skruvar+limmar fast den i väggen. Det kommer ju då vara en liten glipa/kant mellan smyg och list, hur gör jag med den? Spackla med något?
Vägg under renovering med spackel, obehandlad fönsterkarm, hantverk, inomhusarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett ofärdigt fönster med spacklade väggar och en obehandlad fönsterbräda i trä. Renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut att vara färdiglackad MDF-foder som du har använt. Om skarven mellan fodret och furulist skall bli snygg behöver du:
- fasa av fodret i övre framkant och skrapa av framkant för att ta bort fabrikslacken, grunda med utspätt trälim i snittet, limma och spika/skruva fast listen mot den fixade kanten. Låt torka och snickerispackla/slipa/spackla/slipa innan du målar HELA bottenfodret och listen med färg
- alternativt river hela smygen och monterar vanlig MDF med skarp kant som bottenfoder. Listen limmas och spikas/skruvas mot denna på samma sätt som ovan.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det ser ut att vara färdiglackad MDF-foder som du har använt. Om skarven mellan fodret och furulist skall bli snygg behöver du:
- fasa av fodret i övre framkant och skrapa av framkant för att ta bort fabrikslacken, grunda med utspätt trälim i snittet, limma och spika/skruva fast listen mot den fixade kanten. Låt torka och snickerispackla/slipa/spackla/slipa innan du målar HELA bottenfodret och listen med färg
- alternativt river hela smygen och monterar vanlig MDF med skarp kant som bottenfoder. Listen limmas och spikas/skruvas mot denna på samma sätt som ovan.
Tack! Det stämmer att det är färdiglackad mdf. På ett av fönstren sågade jag den undre skivan till smygen annorlunda, är det så du menar och sedan fasa av hörnet i ovankant på den några mm?
Renovering pågår, vägg med spackel vid fönster, ojämn yta, inomhusarbete, förberedelse för målning eller tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvar och limmar jag listen både i mdf-smygen och i väggen?

När jag grundar/penslar på med utspätt trälim låter jag det då torka helt på mdf:en innan jag börjar montera listen? På både trälist och mdf?
 
Japp! Fasen är för att spacklet skall kunna greppa tag i något så att det inte spricker. Samma teknik som när man skarvar kortändar på gipsskivor. Det utspädda trälimmet (1+3) fungerar som en primer för spacklet mot MDF:en.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Japp! Fasen är för att spacklet skall kunna greppa tag i något så att det inte spricker. Samma teknik som när man skarvar kortändar på gipsskivor. Det utspädda trälimmet (1+3) fungerar som en primer för spacklet mot MDF:en.
Kanon, då vet jag hur jag ska göra. :) Har du kanske något tips på hur jag enklast skrapar bort färgen, gissar att den sitter rätt hårt. Någon slags hyvel kanske?
 
Sandvikskrapa, putshyvel, sickel eller slipa med grovt papper.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Använde min lilla multislip så nu är det ren mdf och avfasad kant på alla fönster. Jag har en öppnad tub PL400, är det dumt att använda det istället för trälim?
 
P Peter321 skrev:
Använde min lilla multislip så nu är det ren mdf och avfasad kant på alla fönster. Jag har en öppnad tub PL400, är det dumt att använda det istället för trälim?
PL400 (SP-polymer och lösningsmedelsbaserad) är inte alls samma sak som trälim (PVA, vattenbaserad). PL400 blir dessutom aldrig hårt.
Utspätt trälim som du rollar på, låter torka och sedan slipar av lätt.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
PL400 (SP-polymer och lösningsmedelsbaserad) är inte alls samma sak som trälim (PVA, vattenbaserad). PL400 blir dessutom aldrig hårt.
Utspätt trälim som du rollar på, låter torka och sedan slipar av lätt.
Tack, då får jag inhandla lite trälim trots allt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.