Hejsan har detta i min källare, inget som vi rivit eller gjort något med, vad säger ni? Är det asbest och gör det något att ha det så eller bör det täckas på något vis? Just detta rör går i taket.

Med vänlig hälsning,
Fredrik
 
  • Rörledning genom öppning i tak, med isolering som delvis lossnat och utsatt. Behov av reparation synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig röranslutning med isoleringsmaterial som sticker ut, omgiven av hårliknande grupp fibrer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med risk för att låta som en papegoja: det går inte att se om något innehåller asbest, man måste skicka på analys.

Asbest användes främst i böjar men det förekommer på raksträckor också. Utan att veta ålder på hus och rör kan vi bara gissa. Är du orolig för damm kan du kladda på lite färg för att binda partiklarna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…

Bästa svaret

F Fredrik07 skrev:
Hejsan har detta i min källare, inget som vi rivit eller gjort något med, vad säger ni? Är det asbest och gör det något att ha det så eller bör det täckas på något vis? Just detta rör går i taket.

Med vänlig hälsning,
Fredrik
Skiktet närmast röret är asbest det behöver du inte direkt undersöka för att tillräckligt säkert anta. Nu ligger det ju optimalt inklätt av först sk nöthårsfilt och ytterst kraftpapp lindad med bindor dränkta i vattenglaslösning. Det kommer ingenstans om man inte som på bilden klätt av isoleringen för att koppla på järnröret med någon nyare del.

Om du som zarkov skriver ordnar till änden där innerskiktet är bart med någon färg/tejp etc så är allt ok. Och om du gör arbeten som tex demontage av dina rörledningar kapa bara större längder rakt av och bär ut hela stycken så är påverkan minimal. Är man orolig kan man vattna lite i snittet också när man kapat genom första lagren så är det ännu mindre risk för det minimala damm som kan spridas där.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Ni verkar kunniga så jag passar på att ställa en motsvarande fråga: I barnens hängrum i källaren går ledningar i taket. En rörmokare öppnade isoleringen i samband med en köksrenovering ovanför, och nu hänger det bitar av isolering med. Jag kan inget om isoleringsmaterial: Kan jag bara tejpa runt med modernt rörisoleringsmaterial eller behöver den här typen av rörisolering hanteras professionellt? Bilden visar en raksträcka men den ansluter precis före bilden till en krök…
 
  • Slitna isoleringar på vattenrör med korrosionsdelar synliga, inomhusmiljö, eventuell renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Den isoleringen på bilen är någon typ av tidig stenull skulle jag gissa.

Men inte den varianten som är asbests. Så denna kan du bara tejpa igen och fortsätta med "modern" isolering.

Äldre rörledningar med isolering, delvis nedbruten, synliga i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F Fredrik07 skrev:
Hejsan har detta i min källare, inget som vi rivit eller gjort något med, vad säger ni? Är det asbest och gör det något att ha det så eller bör det täckas på något vis? Just detta rör går i taket.

Med vänlig hälsning,
Fredrik

Ser ut som asbest. Silvertejpa några lager så är det lugnt.
 
  • Gilla
Fredrik07
  • Laddar…
Y Yesman79 skrev:
Ni verkar kunniga så jag passar på att ställa en motsvarande fråga: I barnens hängrum i källaren går ledningar i taket. En rörmokare öppnade isoleringen i samband med en köksrenovering ovanför, och nu hänger det bitar av isolering med. Jag kan inget om isoleringsmaterial: Kan jag bara tejpa runt med modernt rörisoleringsmaterial eller behöver den här typen av rörisolering hanteras professionellt? Bilden visar en raksträcka men den ansluter precis före bilden till en krök…

Inte asbest. Gammal stenull. Bara silvertejpa, alternativt göra finare kant och sätta dit ny rörisolering.
 
Som sagt.. går inte att se asbest så om man är orolig får man skicka in prov för analys, eller skyddskläder och vara försiktig... När jag gjorde om min källare gick min rörmokare runt och kapade utan skyddsutrustning och visade att här i rörböjarna skall man inte kapa. Personligen brukar jag vattna rören först så att dom inte dammar när jag kapar.. sedan skyddsutrustning som jag tvättar i tvättmaskinen efter jag är klar.
 
Krilleman
Ohchips Ohchips skrev:
Ser ut som asbest. Silvertejpa några lager så är det lugnt.
Var ser du asbsets på denna raksträcka?

Gasbinda, wellpapp, stenull.

Jag ser det inte, men som talaren ovan skriver.
Vill man vara helt säker så skicka in prov!

Finns massor med ställen i Sverige som tar om hand om detta. Snabb googling gav detta:

https://www.asbestprov.nu/
Fyra personer i en reception, två i vita rockar, logotyp, "asbest-idé umeå ab".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Var ser du asbsets på denna raksträcka?

Gasbinda, wellpapp, stenull.

Jag ser det inte, men som talaren ovan skriver.
Vill man vara helt säker så skicka in prov!

Finns massor med ställen i Sverige som tar om hand om detta. Snabb googling gav detta:

[länk]
[bild]

På ena personens bild är det absolut som du säger.
Men det jag skrev först var svaret på trådstartarens bild.
På hans bilder ser det misstänkt ut.
 
Krilleman
Ohchips Ohchips skrev:
På ena personens bild är det absolut som du säger.
Men det jag skrev först var svaret på trådstartarens bild.
På hans bilder ser det misstänkt ut.
OM det skulle vara asbests i denna isolering så är hela utrymmet/källaren helt asbstsfylld med tanke på hur det ser ut och hur det kapats i detta materialet.

Men jag tvivlar!
 
Krilleman Krilleman skrev:
OM det skulle vara asbests i denna isolering så är hela utrymmet/källaren helt asbstsfylld med tanke på hur det ser ut och hur det kapats i detta materialet.

Men jag tvivlar!
Det skulle inte vara första gången som det har hänt. Jag har sett många skräckexempel när jag jobbade som sanerare. Jag fick åka på många slarvjobb som andra hade gjort. Så inget förvånar mig när det kommer till det här ämnet.

Jag minns en gång när jag även fick stoppa en röris på ett stambyte.
Han hade slitit bort rörisolering och börjat kapa rör i ett källarplan, där ett antal fler hantverkare stod och arbetade. Det blev en riktig cirkus och totalstopp, med en rätt omfattande sanering utav hela källarplanet.
Och där var det inte bara asbest i T-kors, böjar osv. Utan hela rören var smetade.

Han stod på sig och sa att det minsann var omöjligt att det var asbest och att det dessutom skulle vara smetat längs hela rören. Även efter analyssvar.

Om man är osäker eller misstänker att det är asbest, så ska man behandla det som asbest, tills motsatsen är bevisad.
Sen får man alltid vara skeptisk, men inte vårdslös.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.