UPPDATERING:

jag har fått hem min inställningsnyckel!

började med att ta bort termostaten från alla element. Skrev upp för varje element jag justerade före och efter. Mycket riktigt stod alla flöden på max. Jag visste redan vilka element som blev varmare än de andra. På dessa stängde jag helt, sen öppnade 1 varv med nyckel och lät vara.

Det blev stor skillnad. De varma elementen blev svalare och de svala elementen blev varmare.

jag körde på inställningsnyckel utan mätare för ja hade aldrig kunnat räkna ut kv värden. Så jag får köra som lägst fjärdedelsvarv, men de ska nog funka bra sålänge som jag bara skriver upp alla ändringar och håller koll på vad jag utgår från.

har 3st element som inte hade fvr koppling, detta ska inhandlas imorgon och bytas, därefter fortsätta injusteringen.

angående golvvärmen till ovanvåningen har jag alltid trott vara för klen matning. Verkar som justeringen med flöden hjälper då värmen har ökat ett par grader ut till shunten sett till framledningen före och efter injusteringen!


@Demmpa
skulle vilja fråga hur jag ska tänka angående värmen i de olika utrymmena.

Har förstått att hela elementet inte ska vara varmt, utan mesta uppe på elementet sen ska de bli svalare nertill. Men hur mycket ska de skilja? Finns de någon särskild temp differens mellan uppe och nere jag ska gå efter? Några element är ljumna nere till, några är kalla. Hur sätter jag in rumstemperaturen i sammanhänget?

Tex i ena sovrummet är de 21grader, bra temp. Elementet uppetill är varmt medans nertill är de kallt. Är de normalt? Något som gör att VP tar skada om returen är för kall? Eller anses ett sånt här utrymme vara ”färdigt”

nu kommer detta rummet såklart ändras imed jag är långt ifrån färdig. Men jag hade gärna haft en referens så jag vet vad jag ska sträva efter!

Hoppas att de inte blev för rörig text att förstå @Demmpa
 
L Lechuza skrev:
Har förstått att hela elementet inte ska vara varmt, utan mesta uppe på elementet sen ska de bli svalare nertill. Men hur mycket ska de skilja? Finns de någon särskild temp differens mellan uppe och nere jag ska gå efter? Några element är ljumna nere till, några är kalla. Hur sätter jag in rumstemperaturen i sammanhänget?
I inlägg 6 har jag skrivit rekommenderade difftemperaturerna mellan inkommande & utgående på radiatorer, golvvärmeshunt & golvvärmeslingorna.

L Lechuza skrev:
Tex i ena sovrummet är de 21grader, bra temp. Elementet uppetill är varmt medans nertill är de kallt. Är de normalt? Något som gör att VP tar skada om returen är för kall? Eller anses ett sånt här utrymme vara ”färdigt”
Man ska känna att det är temperaturskillnad mellan uppe/nere på radiatorerna.
Man bör försöka eftersträva den rekommenderade difftemperaturen, och vill man hålla "normal" rumstemperatur så är ofta rekommendationen det mest optimala, men givetvis frångår man det om det inte fungerar.

Men om rekommenderade difftemperaturen fungerar eller inte hänger bla på hur radiatorerna är dimensionerade, tex har man en stor radiator i ett litet rum så behöver difftemperaturen vara större, men har man en liten radiator i ett stort rum så behöver difftemperaturen vara mindre.

Ett rum är inte färdigt förrän allt är injusterat.
Gå igenom alla en gång först å grovjustera.
Gå igenom alla en gång till, å troligen minst en gång till.


När du har fått till difftemperaturerna så är det kurvan på pannan som troligen behöver justeras.
Den svåraste utetemperaturen för reglersystemet är när temperaturen pendlar runt 0⁰.

Efter injustering av kurvan så att så stor del av bostaden håller "rätt" temperatur så kan man behöva justera förinställningen på någon radiatorventil om temperaturen i rummet är för högt/lågt.

Härefter monteras termostaternaå dom justeras in så att de nästan börjar strypa flödet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
I inlägg 6 har jag skrivit rekommenderade difftemperaturerna mellan inkommande & utgående på radiatorer, golvvärmeshunt & golvvärmeslingorna.



Man ska känna att det är temperaturskillnad mellan uppe/nere på radiatorerna.
Man bör försöka eftersträva den rekommenderade difftemperaturen, och vill man hålla "normal" rumstemperatur så är ofta rekommendationen det mest optimala, men givetvis frångår man det om det inte fungerar.

Men om rekommenderade difftemperaturen fungerar eller inte hänger bla på hur radiatorerna är dimensionerade, tex har man en stor radiator i ett litet rum så behöver difftemperaturen vara större, men har man en liten radiator i ett stort rum så behöver difftemperaturen vara mindre.

Ett rum är inte färdigt förrän allt är injusterat.
Gå igenom alla en gång först å grovjustera.
Gå igenom alla en gång till, å troligen minst en gång till.


När du har fått till difftemperaturerna så är det kurvan på pannan som troligen behöver justeras.
Den svåraste utetemperaturen för reglersystemet är när temperaturen pendlar runt 0⁰.

Efter injustering av kurvan så att så stor del av bostaden håller "rätt" temperatur så kan man behöva justera förinställningen på någon radiatorventil om temperaturen i rummet är för högt/lågt.

Härefter monteras termostaternaå dom justeras in så att de nästan börjar strypa flödet.

Okej så 10 grader ca difftemp rent generellt, bra då har jag något att utgå från. Och bara för att jag ska förstå helt rätt, jag mäter tempen på tillopp och retur på utvalda radiator jag justerar såfall? Har möjlighet att låna maskin till detta


Ännu en gång väldigt pedagogiskt och förståeligt skrivet, enkelt att förstå hur du menar och tänker. Ska göra exakt i den ordningen du skrev.
 
@Demmpa

förresten en tanke som slog mig när ja läste din text nu på morgonen igen.

När jag ska justera, då hade jag kunnat lägga en termometer i mitten av rummet och ställa in efter rumstemperaturen? Tänkte såfall att jag handlar 1 till varje rum och låter ligga. Sen får differensen mellan tillopp och retur bara vara?

Öppnade upp hela flödet på elementen igen på morgonen, pannan skickade ut 47grader vid 3+ grader och efter ja öppnat sjönk framledning till 43. Så de lär ju bli justering av kurvan. Väntar dock med all justering tills jag kan öppna upp dom 3 sista elementen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.