C cpalm skrev:
Nej, helt standard blir det aldrig. Skall du handköra enheter, köra kalibrerings- och diagnostikrutiner, para in nya enheter, uppdatera programvaran, ändra konfiguration, prata med vissa moduler osv. krävs fortfarande specialprogramvara. Men du kan få ut felkoder (inte bara emissionsrelaterat) och lajvdata från ECU:n på alla halvnya bilar med generiska gratisprogram. Vilket tillsammans med lite googling ofta räcker långt för enklare felsökning.

Men själva donglarna är semistandard (ELM 327-protokoll). Så den mesta tredjepartsprogramvaran funkar oavsett vilken dongel man använder. Sen är det tyvärr så att det finns bra och dåliga donglar. Så det kan löna sig att köpa en beprövad märkesdongel typ OBDLink, Vgate iCar, Veepeak m.fl.
Jo, har provat ganska många donglar och appar och tillsist fått en som funkar till min Zoe.

Tech2 med tillhörande pc program, samt vida dice för Saab och Volvo fungerar betydligt bättre med bra felsökning. VAG bilarna lyckades jag inte få ut nån vettig info mer än standard felkoder med enklare donglar och gratisappar, men då det var nya leasinbilar var behovet inte så stort. Som en generisk felsökare för sällangåmgsbruk duger det, men min känsla är att man aldrig skulle våga göra något mer avancerat, som att kalibrera styrvinkelgivare, flasha mjukvara, gifta in nycklar osv (om det ens går). Ofta verkar det vara motor och ibland växellåda som stöds.

Men som sagt, Renaulten kom man åt att läsa däcktrycksystemet, batteri, radio mm.
 
C
J JohanLun skrev:
Som en generisk felsökare för sällangåmgsbruk duger det, men min känsla är att man aldrig skulle våga göra något mer avancerat, som att kalibrera styrvinkelgivare, flasha mjukvara, gifta in nycklar osv (om det ens går).
Ja, det hänger generellt sett mer på programvaran än på dongeln. Med vissa undantag är det dock tunt med programvaror som stödjer tillverkar-/modellspecifika funktioner, i synnerhet gratis sådan. Finns ju ett flertal tredjepartsprodukter med rätt komplett funktionalitet som riktar sig till märkesneutrala verkstäder, typ Autel, Snap-on m.fl., men då är det ju en komplett hårdvara med "surfplatta" och kabel. Antar att de paketerar det på det sättet för att undvika piratkopiering(?)
 
R.I.P Ken Block :cry:
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Någon som vet något om opel astra och opel insignia. 2011-2012. Framförallt 1.4 bensinmotorerna. Hur är kvalitén på dom? Vågar man köpa en sådan?
 
N Niq skrev:
Någon som vet något om opel astra och opel insignia. 2011-2012. Framförallt 1.4 bensinmotorerna. Hur är kvalitén på dom? Vågar man köpa en sådan?
Vi hade en äldre Zafira som började ge upp, ville ha nått lika praktiskt, och kollade på nyare Zafira.
Men efter läst om alla problem Opels modeller kan drabbas av gav vi upp den tanken.
Urklipp ur begtest:
"Men sträckaren till kamkedjan är av dålig kvalitet och har brustit på ett antal bilar. Följderna kan bli dyra motorhaverier när kedjan kuggar över. Främst gäller detta 2,2-
litersmotorn, som bör undvikas.
ABS-enheten har krånglat på en del bilar, vilket kan bli mycket dyrt. En reparation kan kosta över 25 000 kronor. Även en rad andra problem har dykt upp på Zafira: krånglande bränslepump och bränsleregulator, likaså strejkande generatorer.
Fel på motorelektroniken har en del exemplar drabbats av, vanligen krävs en uppdatering av styrdon på verkstad. Elsystem som brunnit upp, felande luftmassemätare, kondens i lampor, krånglande ljudanläggning och missljud från inredningen klagar också ägare på. Problem med centrallås förekommer också.
Precis som på Astra har den halvautomatiska växellådan Easytronic krånglat. Vanligen är det fel i styrelektroniken till lådan, men om hela lådan måste bytas blir det mycket dyrt. Easytronic är också rätt ryckig i funktionen"

När jag läser om sånt här på en bil som bara är några år gammal tar det stopp. Och det ser lika dant ut om man läser om andra Opel modeller från de generationerna.
 
Isakare Isakare skrev:
Vi hade en äldre Zafira som började ge upp, ville ha nått lika praktiskt, och kollade på nyare Zafira.
Men efter läst om alla problem Opels modeller kan drabbas av gav vi upp den tanken.
Urklipp ur begtest:
"Men sträckaren till kamkedjan är av dålig kvalitet och har brustit på ett antal bilar. Följderna kan bli dyra motorhaverier när kedjan kuggar över. Främst gäller detta 2,2-
litersmotorn, som bör undvikas.
ABS-enheten har krånglat på en del bilar, vilket kan bli mycket dyrt. En reparation kan kosta över 25 000 kronor. Även en rad andra problem har dykt upp på Zafira: krånglande bränslepump och bränsleregulator, likaså strejkande generatorer.
Fel på motorelektroniken har en del exemplar drabbats av, vanligen krävs en uppdatering av styrdon på verkstad. Elsystem som brunnit upp, felande luftmassemätare, kondens i lampor, krånglande ljudanläggning och missljud från inredningen klagar också ägare på. Problem med centrallås förekommer också.
Precis som på Astra har den halvautomatiska växellådan Easytronic krånglat. Vanligen är det fel i styrelektroniken till lådan, men om hela lådan måste bytas blir det mycket dyrt. Easytronic är också rätt ryckig i funktionen"

När jag läser om sånt här på en bil som bara är några år gammal tar det stopp. Och det ser lika dant ut om man läser om andra Opel modeller från de generationerna.
Jag har inte sökt om Zafiran men
det vad jag hittat om astra och Insignia är ganska lite. Tycker dom är trevliga att köra men har efter att jag skruvat mycket opel i början på 2000talet hade jag bestämt mig för att aldrig äga en opel. Men nu funderade jag om dom blivit bättre. Verkar inte så lovande när man läser det du citerar. Visste att 2,2 l motorn inte var så pålitlig och någon form av halvautomatisk växellåda är inte intressant för mig. Men verkar ju vara en hel del andra problem
 
N Niq skrev:
Jag har inte sökt om Zafiran men
det vad jag hittat om astra och Insignia är ganska lite. Tycker dom är trevliga att köra men har efter att jag skruvat mycket opel i början på 2000talet hade jag bestämt mig för att aldrig äga en opel. Men nu funderade jag om dom blivit bättre. Verkar inte så lovande när man läser det du citerar. Visste att 2,2 l motorn inte var så pålitlig och någon form av halvautomatisk växellåda är inte intressant för mig. Men verkar ju vara en hel del andra problem
Skuggade just igenom alla begtester på Oplar på Vi Bilägare, genomgående ord är "Kvalitetsmissar" "Fynd om du hittar en felfri bil"
Vi hade gärna köpt en nyare Zafira (bygger på Astra) mycket trevlig att köra, otroligt praktisk och rymmer massa grejer.
Nu åker vi i en skittråkig Toyota Verso som inte alls är lika praktisk....men den funkar.
 
Ok hittade inget på just den karossens astra men jag tror vad du skriver. Har själv åkt Volvo i många år men hittar inte riktigt någon som uppfyller det jag vill ha till rätt pris. Dom har blivit för dyra och kvalitén har sjunkit. Dessutom så vill dom ganska mycket bensin. Iaf dom årsmodeller som är aktuella för mig.

Får väl fortsätta leta efter Kia ceed eller Hyundai i30. Nissan Qashqai kan också vara ett alternativ.

Är dags att prova något nytt märke.
 
hsd
Opel är stellantis numera, 2017 tror jag det var , sen om det är Fiat maskin eller psa är svårt att se, psa har varit kända för bra maskiner men hur det har blivit nu vet inte jag
 
Insignia är i övrigt samma bil som saab ng 9-5
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Bra med stor motor, mycket massa och kylarvätska/olja som värms upp (3 liters 6a)
Kom hem igår kväll efter en vecka, körde in bilen i garaget som då var 0 gradigt (0 grader ute), ingen värme på.
Efter 1,5 tim var det 11 grader i garaget, 5,5 grader vid 6 tiden i kväll, det har varit 5-7 minus hela dagen.
Man kanske skulle ha en uppkopplad V8 i garaget och torrköra med, man får ju då både värme och musik =)
 
  • Gilla
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bra med stor motor, mycket massa och kylarvätska/olja som värms upp (3 liters 6a)
Kom hem igår kväll efter en vecka, körde in bilen i garaget som då var 0 gradigt (0 grader ute), ingen värme på.
Efter 1,5 tim var det 11 grader i garaget, 5,5 grader vid 6 tiden i kväll, det har varit 5-7 minus hela dagen.
Man kanske skulle ha en uppkopplad V8 i garaget och torrköra med, man får ju då både värme och musik =)
En 426a Hemi med raka rör låter väl lagom :rofl:
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
En 426a Hemi med raka rör låter väl lagom :rofl:
Jag är dålig på V8or, men fick en gång i tiden en fråga av en kille "Vet du varför en Ford låter vassare än en Cheva" Nä ?? "Tändföljden"
Han förklarade hur tändföljden får V8 motorn att låta som en raggarbil/fiskebåt eller mer räserbil.
Många år sen, så jag mins inte vilka motorer han menade.
 
R reez skrev:
Insignia är i övrigt samma bil som saab ng 9-5
Tyvärr blev väl Saabs kvalitet knappast bättre ju mer Opel man stoppade in. I grunden verkar varken Saab eller Opel dåliga bilar, men jag misstänker ekonomi, inköp, produktion alltid vunnit över kvalitet och RoD, dvs man har alltid valt det billigaste.

Man kan väl vara oroad även över andra bilmärken, när känslan i läder och dörrsidor är viktigare än kamtransmissioner och vxellådors hållbarhet. Jag gillar känslan i vw/Audi men är tveksam hur bra de funkar på ålderns höst.

Har aldrig ägt en Toyota, men väl kört dem. Här känns det mer som ledningen skiter i om bilen känns eller ser premium ut, men de som ägt en hyggligt ny Toyota verkar ju oftast nöjd med kvalitet och kostnader. Dock förundras jag alltid att man tex ser massor med 20 år gamla v70 i trafiken, men nästan aldrig gamla Toyota. Min teori är att Toyotaägare inte mekar själv i samma omfattning, när märkesverkstan eller bilprovningen dömer ut bilen säljs den till Afrika och lever slutet av sitt liv där?

Finns statistik på ålder per bilmärke/modell?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.