Renovering pågår, rörigt, träväggar, rivet golv, öppna dörrposter, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusrenovering, öppen dörr, rör, träspån, verktyg, stege, oavslutat arbete, gammalt och nytt sammanflätat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vi står i färd med att renovera köket på vårat hus som från början var ett soldattorp som man någon gång runt 1930-1940 flyttade och byggde ut.
Pelaren i mitten ska alltså flyttas ca 50cm till vänster och den korta väggen på höger sida i bild vill vi plocka bort.

Jag undrar helt enkelt om någon har tips på en bra byggfirma/konstruktör som har gjort likande beräkningar innan? Eller någon kanske till och med har gjort samma sak och har en uppfattning om ungefär vad som krävs?
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Det krävs någonting i samma stil som det som var där. Ett stadigt tvärträ infällt i plankorna vid sidorna.
 
Okej!
Jag ber om ursäkt om mina frågor är dumma.. Men tror du man behöver ta in en konstruktör som räknar på det eller kan man räkna ut det själv och fälla in en balk i passande dimension? Jag tror att den befintliga stolpen bara plockar upp lasten från trappan så det kan inte vara några gigantiska laster..
 
Ovanför båda dörröppningarna ser du avväxlingar (tvärgående plankor) som är infällda i de stående plankorna vid var sida av öppningen. Den ena avväxlingen är avsågad.

Jag skulle sätta in nya avväxlingar på samma vis som förr och ta till dem grövre så de säkert räcker till när spännvidden blir längre.

Stolpen i mitten är bärande men den borde gå att ersätta med en ny stolpe på annan plats. Som jag förtår det tänker du bygga igen halva det vänstra dörrhålet och om du gör det med stående plankor likt de gamla blir det bärande.
 
V Victor8224 skrev:
Jag undrar helt enkelt om någon har tips på en bra byggfirma/konstruktör som har gjort likande beräkningar innan?
Var i landet finns huset?
 
D Dublin skrev:
Var i landet finns huset?
Huset finns i Strängnäs!
 
V Victor8224 skrev:
Huset finns i Strängnäs!
Skickat pm
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Är intresserad av samma lösning, vad kostade det dig att ordna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.