Hej,

Tar in priser på en bergvärmeinstallation. Vill ha hjälp att utvärdera anbuden samt om det är någon som positiv eller negativ feedback angående någon av pumparna. Eller vill ge mig tips på vad jag ska tänka på i upphandlingen.

Huset är från början av 60-talet, enplan med uppvärmd källare. 110+100 m2. Tegel och betong. Fönster från nybyggnadsår. Tilläggsisolerad vind. Förbrukar ca 25 000 kWh. Har idag en gammal luft/vatten-värmepump från Daikin. Rör och radiatorer i huvudsak från 60-talet.

Priser jag fått in efter ROT-avdrag:
Daikin Altherma Geo 10 kW
220 m borrhål
225 000 kr

Vaillant VWF 112/4 flexoCOMPACT Exclusive 11 kW
220 m borrhål
215 000 kr

Bosch Compress 7800I LW 12 MF 12 kW
210 m borrhål
225 000 kr

Väntar på offert från en Nibe och Vissman-installatör.

En har offererat att magnetitfilter ingår. Behövs det? Något annat som borde ingå?
 
F Folkson skrev:
Hej,

Tar in priser på en bergvärmeinstallation. Vill ha hjälp att utvärdera anbuden samt om det är någon som positiv eller negativ feedback angående någon av pumparna. Eller vill ge mig tips på vad jag ska tänka på i upphandlingen.

Huset är från början av 60-talet, enplan med uppvärmd källare. 110+100 m2. Tegel och betong. Fönster från nybyggnadsår. Tilläggsisolerad vind. Förbrukar ca 25 000 kWh. Har idag en gammal luft/vatten-värmepump från Daikin. Rör och radiatorer i huvudsak från 60-talet.

Priser jag fått in efter ROT-avdrag:
Daikin Altherma Geo 10 kW
220 m borrhål
225 000 kr

Vaillant VWF 112/4 flexoCOMPACT Exclusive 11 kW
220 m borrhål
215 000 kr

Bosch Compress 7800I LW 12 MF 12 kW
210 m borrhål
225 000 kr

Väntar på offert från en Nibe och Vissman-installatör.

En har offererat att magnetitfilter ingår. Behövs det? Något annat som borde ingå?
Kan vara värt att kolla hur många meter foderrör som ingår i offerten. Beroende på hur långt ni har ner till berget så kan det skilja rätt mycket. Vi hade väldigt grunt ner till berget så jag lusläste inte direkt vår offert på den punkten men har för mig att det ingick kanske 6-8m foderrör och sen kostade det en tusing för varje meter utöver det.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
N NSS skrev:
Kan vara värt att kolla hur många meter foderrör som ingår i offerten. Beroende på hur långt ni har ner till berget så kan det skilja rätt mycket. Vi hade väldigt grunt ner till berget så jag lusläste inte direkt vår offert på den punkten men har för mig att det ingick kanske 6-8m foderrör och sen kostade det en tusing för varje meter utöver det.
Alla offerter jag fått ingår 6 m. Och två meter ska ner i berget har jag förstått. Så 4 m ner till berg. Det ska jag klara mig på. Tack för input.
 
Hej,

jag har ett anbud på Nibe installation i samband med att jag tittar på att ersätta befintlig flvp.


Nibe S735 nya frånluftvärmepump
Med miljövänliga R290 köldmedium och WiFi samt lte mera tillbyggnadr.
Priset är f.n. 109.000:- installation grovt räknat 20.000:-
ex moms.
Bervärmealternativ med t.ex. S1155-10 kW med 200 m geoenergibrunn och
installation skulle bli runt 270.000:- ink moms med rotavdrag ca 22.000:-

Tittade på att konvertera till bergvärme för att även bygga frikyla, men det blev för dyrt för att kunna försvara.

F Folkson skrev:
Hej,

Tar in priser på en bergvärmeinstallation. Vill ha hjälp att utvärdera anbuden samt om det är någon som positiv eller negativ feedback angående någon av pumparna. Eller vill ge mig tips på vad jag ska tänka på i upphandlingen.

Huset är från början av 60-talet, enplan med uppvärmd källare. 110+100 m2. Tegel och betong. Fönster från nybyggnadsår. Tilläggsisolerad vind. Förbrukar ca 25 000 kWh. Har idag en gammal luft/vatten-värmepump från Daikin. Rör och radiatorer i huvudsak från 60-talet.

Priser jag fått in efter ROT-avdrag:
Daikin Altherma Geo 10 kW
220 m borrhål
225 000 kr

Vaillant VWF 112/4 flexoCOMPACT Exclusive 11 kW
220 m borrhål
215 000 kr

Bosch Compress 7800I LW 12 MF 12 kW
210 m borrhål
225 000 kr

Väntar på offert från en Nibe och Vissman-installatör.

En har offererat att magnetitfilter ingår. Behövs det? Något annat som borde ingå?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H Hedung skrev:
Hej,

jag har ett anbud på Nibe installation i samband med att jag tittar på att ersätta befintlig flvp.


Nibe S735 nya frånluftvärmepump
Med miljövänliga R290 köldmedium och WiFi samt lte mera tillbyggnadr.
Priset är f.n. 109.000:- installation grovt räknat 20.000:-
ex moms.
Bervärmealternativ med t.ex. S1155-10 kW med 200 m geoenergibrunn och
installation skulle bli runt 270.000:- ink moms med rotavdrag ca 22.000:-

Tittade på att konvertera till bergvärme för att även bygga frikyrka, men det blev för dyrt för att kunna försvara.
Oj! Ska bli intressant när jag får in offerten från Nibe-installatören. Jag hoppas på billigare än du fick. Nibe ligger väl egentligen högst uppe på önskelistan men allt har såklart ett pris.
 
F Folkson skrev:
Alla offerter jag fått ingår 6 m. Och två meter ska ner i berget har jag förstått. Så 4 m ner till berg. Det ska jag klara mig på. Tack för input.
Finns det någon med borrhål i närheten?
Här i kvarteret finns berg tidigt, men det är skiktat så det har behövts 20-25 m foderrör för de som borrat.
 
  • Gilla
Folkson
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Finns det någon med borrhål i närheten?
Här i kvarteret finns berg tidigt, men det är skiktat så det har behövts 20-25 m foderrör för de som borrat.
Tack för input. Ska kolla med grannarna. Är ett villaområde så fler i området har bergvärme. Men Stockholms skärgård är bara berg så känner mig ganska lugn.
 
Har dem specificerat sig vad pumparna kostar ? Nyfiken då jag inom snar framtid behöver byta ut min gamla thermia.
 
mackee mackee skrev:
Har dem specificerat sig vad pumparna kostar ? Nyfiken då jag inom snar framtid behöver byta ut min gamla thermia.
Nej. Inte så specade men på samtliga offerter ligger ROT-avdraget på runt 25 000 kr vilket innebär är att arbetskostnaden ligger på omkring 75 000 kr om jag räknar rätt. Mina priser i första inlägget är inkl. ROT-avdraget. Vet inte om det säger så mycket.
 
F Folkson skrev:
Oj! Ska bli intressant när jag får in offerten från Nibe-installatören. Jag hoppas på billigare än du fick. Nibe ligger väl egentligen högst uppe på önskelistan men allt har såklart ett pris.
Tycker alla dina offerter är rätt dyra.
Jag borrar om 4 veckor och har pris på 205K efter rot för 240m hål + Nibe S1255-12kw (inkl. installation)
 
C Cerb skrev:
Tycker alla dina offerter är rätt dyra.
Jag borrar om 4 veckor och har pris på 205K efter rot för 240m hål + Nibe S1255-12kw (inkl. installation)
Tack för input. Det är väl din pump S1255 12 kW som jag kikat mest på. Känns som Nibe ligger i framkant på styrningen. Smarta-funktioner etc. Pumparna i sig verkar var ganska lika med ungefär samma effektivitet. Är väl Stockholmspriser kan jag tänka mig. Men behövs verkligen 240 m hål?
 
F Folkson skrev:
Tack för input. Ska Är ett villaområde så fler i området har bergvärme. Men Stockholms skärgård är bara berg så känner mig ganska lugn.
Om du kikar in på brunnsarkivets kartritare kan du hitta grannarnas borrhål och läsa hur mycket rör som använts. Står kanske inte på alla borrhål men påse flesta borde det framgå. Jag har två borrhål och på det ena(nyare) är det angivet./LOB
 
  • Gilla
Jeppan och 1 till
  • Laddar…
L lob skrev:
Om du kikar in på brunnsarkivets kartritare kan du hitta grannarnas borrhål och läsa hur mycket rör som använts. Står kanske inte på alla borrhål men påse flesta borde det framgå. Jag har två borrhål och på det ena(nyare) är det angivet./LOB
Tack för det. Ja, det står jorddjup. Samtliga grannar har 1-4 m.
 
Jag installerade nyss en thermia calibra 12 duo med 220m borrhål (som blev 150 +70) pga spricka i berget
Dock så va dom snälla så vi betalade bara foderrör för 1hål (12m)
Vi betalade 230k ink rot. Då satte vi in filter på inkommande vatten och ett magnetfilter till pumpen oxå.
Bor kring Umeå.
 
A Anton Rönnkvist skrev:
Jag installerade nyss en thermia calibra 12 duo med 220m borrhål (som blev 150 +70) pga spricka i berget
Dock så va dom snälla så vi betalade bara foderrör för 1hål (12m)
Vi betalade 230k ink rot. Då satte vi in filter på inkommande vatten och ett magnetfilter till pumpen oxå.
Bor kring Umeå.
Ok. Varför valde du Thermia? Har försökt få in offert från dem också men återförsäljarna i Stockholmsregionen verkar sömniga. Men runt 225 tkr verkar vara vad det kostar. Har du egen brunn? Eller varför behövs filter på inkommande?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.