Reklamtrummorna dunkar om metoder och manicker, som sägs balansera faserna sedan husägarna skaffat sig högbelastande laddstolpar för el-bilar. Saknar el-bil. Men mina huvudsäkringar smäller av irriterande ofta ändå, vilket får mig att misstänka obalans mellan faserna i husets el-system. Kan en fasbalanserare avhjälpa detta? Handlar det om dyra grejor? Kan man istället med några billiga timers se till att storförbrukare med stickpropp i vägguttag - tvättmaskin, värmepump, frysboxar och el-element inte körs samtidigt med varandra. Eller samtidigt med värmepannans trefas värmepatron, som jag också måste skaffa något slags timer till.
 
H Hans Åke Lindquist skrev:
Reklamtrummorna dunkar om metoder och manicker, som sägs balansera faserna sedan husägarna skaffat sig högbelastande laddstolpar för el-bilar. Saknar el-bil. Men mina huvudsäkringar smäller av irriterande ofta ändå, vilket får mig att misstänka obalans mellan faserna i husets el-system. Kan en fasbalanserare avhjälpa detta? Handlar det om dyra grejor? Kan man istället med några billiga timers se till att storförbrukare med stickpropp i vägguttag - tvättmaskin, värmepump, frysboxar och el-element inte körs samtidigt med varandra. Eller samtidigt med värmepannans trefas värmepatron, som jag också måste skaffa något slags timer till.
Fasbalansering är dyra saker. Det finns t.ex Ferroamp som fasbalanserar. Ibland kan det räcka med att göra en " manuell fasbalansering" i elcentralen.

ibland behövs en uppsäkring. Timer till apparater med hög effekt skall man vara mycket försiktig med. I alla fall fådana man sätter i vägguttaget.

Jag råder dig att ta kontakt med en kunnig elinstallatör i ditt närområde för att förutsättningslöst undersöka ditt problem.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Jag har löst det med smarthub och smarta eluttag.
Vissa saker (vattenkokare, motorvärmare, VVB) kan inte starta/fortsätta om strömuttaget är för högt på huvudsäkringarna på den/de fas/er de ligger på.
Många smarta eluttag har även strömmätning så man vet vad olika saker tar.
Samt jag har en dongel i elbolagets elmätare.
Via den dongeln kan jag i real-tid se vad strömförbrukningen är.
Låter även smarthuben kolla av dongeln så smarthuben avgör vad som får gå och inte.
Hade extrema problem med 20A proppar som rök hela tiden pga obalans o elsystemet.
Den har jag ändrat både på uppvärmingssystem och VVB samt då skaffat hemma automatstations systemet.
Nu har jag 0 problem med att en propp ryker.
 
E Elajomannen skrev:
Fasbalansering är dyra saker. Det finns t.ex Ferroamp som fasbalanserar. Ibland kan det räcka med att göra en " manuell fasbalansering" i elcentralen.

ibland behövs en uppsäkring. Timer till apparater med hög effekt skall man vara mycket försiktig med. I alla fall fådana man sätter i vägguttaget.

Jag råder dig att ta kontakt med en kunnig elinstallatör i ditt närområde för att förutsättningslöst undersöka ditt problem.
Tack för alla inspirerande svar! Ska pröva ännu en "något hemsnickrad" metod i akutläget. Samma huvudsäkring ryker ju hela tiden. Övriga två smäller ytterst sällan. Jag ska nu gå ut med en riktigt lång sladd från uttag, som ligger på dessa faser och temporärt förse en eller ett par storförbrukare - tvättmaskin, el-kamin i friggeboden eller diskmaskin med ström från långsladden..Om då den hittills "problematiska" huvudsäkringen upphör att ideligen smälla av, drar jag slutsatsen att en hygglig ombalansering av systemet till det bättre inträffat. Sen kan jag snacka med en elektriker om lite omdragningar av några ledningsgrupper till de mest energikrävande objekten, så att bättre balans uppstår. Om man går direkt till elektrikern, lär man sig själv ingenting.:)
 
H Hans Åke Lindquist skrev:
Tack för alla inspirerande svar! Ska pröva ännu en "något hemsnickrad" metod i akutläget. Samma huvudsäkring ryker ju hela tiden. Övriga två smäller ytterst sällan. Jag ska nu gå ut med en riktigt lång sladd från uttag, som ligger på dessa faser och temporärt förse en eller ett par storförbrukare - tvättmaskin, el-kamin i friggeboden eller diskmaskin med ström från långsladden..Om då den hittills "problematiska" huvudsäkringen upphör att ideligen smälla av, drar jag slutsatsen att en hygglig ombalansering av systemet till det bättre inträffat. Sen kan jag snacka med en elektriker om lite omdragningar av några ledningsgrupper till de mest energikrävande objekten, så att bättre balans uppstår. Om man går direkt till elektrikern, lär man sig själv ingenting.:)
Nu vet jag inte vad du menar med riktigt lång men pratar du om 20-tals meter eller kanske ännu mer så ska du nog vara försiktig då du kan sätta både utlösningsvillkor och annat i fara. Håll noga koll på att kabeln inte går varm.
För elektrikern krävs det sällan några ledningsdragningar för att göra om balansen mellan faserna då det bör räcka med att han flyttar om lite i elcentralen :)
 
  • Gilla
Hans Åke Lindquist
  • Laddar…
Tack Pöölsa! El-kaminen i friggeboden är tillfälligt inkopplad på en förlängningssladd, som utgår från ett utomhusuttag från samma fas som "huvudsäkringen som smäller av". Sladden är drygt 15 m. Den blir inte alls varm. Genom att istället koppla sladden från ett uttag från en av de båda problemfria faserna, bör jag kunna utröna om obalans funnits i systemet.. Om så är fallet och huvudsäkringen fortsätter att gå, hämtar jag fler förlängningssladdar och lägger värmepumpen och kanske även min tvättmaskin på en av de problemfria faserna. Om problemsäkringen nu slutar att smälla av - och ingen av de två övriga heller börjar gå, låter jag en elektriker stuva om lite i gruppceentralen och permanenta mina nykopplingar enligt konstens alla regler. Någon laddstolpe är lyckligtvis inte aktuell för min del, då jag är notorisk åretrunthojare..
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
tommib
Varför ska du kludda med skarvsladdar? Det är bara att titta på belastningarna på de olika huvudsäkringarna/faserna och summera. Om du har flera tunga förbrukare på samma fas som ofta körs samtidigt så behöver det flyttas om i centralen. Detta bör du inte göra själv om du inte är väldigt rutinerad och vet exakt vad du gör. Att göra något hemsnickrat i "akutläget" är inte lämpligt och jag förstår inte heller vad vitsen skulle vara. Det finns inget behov av att testa något, bara räkna.

Jag håller med elajomannen, hör av dig till en elinstallatör i trakten och låt hen kolla på din anläggning och föreslå åtgärder.

Du har för all del rätt i att man inte lär sig något om man inte tänker själv
 
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Varför ska du kludda med skarvsladdar? Det är bara att titta på belastningarna på de olika huvudsäkringarna/faserna och summera. Om du har flera tunga förbrukare på samma fas som ofta körs samtidigt så behöver det flyttas om i centralen. Detta bör du inte göra själv om du inte är väldigt rutinerad och vet exakt vad du gör. Att göra något hemsnickrat i "akutläget" är inte lämpligt och jag förstår inte heller vad vitsen skulle vara. Det finns inget behov av att testa något, bara räkna.

Jag håller med elajomannen, hör av dig till en elinstallatör i trakten och låt hen kolla på din anläggning och föreslå åtgärder.

Du har för all del rätt i att man inte lär sig något om man inte tänker själv
Tack Tommieb. " Akutläget" innebar att jag fick akut kallt i kåken och gäststugan/friggeboden, när den besvärliga huvudsäkringen envisades med att smälla av under julhelgens rejäla köldknäppar på 20 minusgrader. Pannans el-patron fixsade inte uppvärmningen med bara två faser igång. Med mildare väder och mindre belastning på el-patron och el.kamin kom proppsmällarna mera sällan. Särskilt om jag stängde av tvättmaskinen också. Börjar nu känna mig mogen för ett snack med den lokale elektrikern. Lite omstuvningar i gruppcentralen kanske gör susen. Ska i förbifarten byta ut en 25 år gammal, stor och strömslukande frysbox också enligt "Råd och Röns" rekommendation. Du får ursäkta, men jag känner mig säkrare med min något "hemsnickrade", pragmatiska undersökningsmetod än med matematikmodellen. Verkligheten - inte teorin - får vanligtvis sista ordet.
 
Redigerat:
Det är synd att du inte tar till dig av rådet tommib gav dig det är så och bara så man ska närma sig dina problem med "proppsmällar". Det är något man aldrig ska låta hända annat än vid de ovanliga fallen när man fått rejäl kortslutning någonstans.

Och här råder det du kallar matematikmodellen och teorin helt oinskränkt din metod får vika direkt och om man ska vara sån ses som värdelös.Bättre om du sansat sätter dig in i det lilla som krävs för en inventering av vad du har för belastningar och agerar därefter. Det är metodiker man kan ha nytta av även i andra av detta livets stora gåtor.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är synd att du inte tar till dig av rådet tommib gav dig det är så och bara så man ska närma sig dina problem med "proppsmällar". Det är något man aldrig ska låta hända annat än vid de ovanliga fallen när man fått rejäl kortslutning någonstans.

Och här råder det du kallar matematikmodellen och teorin helt oinskränkt din metod får vika direkt och om man ska vara sån ses som värdelös.Bättre om du sansat sätter dig in i det lilla som krävs för en inventering av vad du har för belastningar och agerar därefter. Det är metodiker man kan ha nytta av även i andra av detta livets stora gåtor.
Bäste GK100, Mitt el-system har funkat fint i flera år fram till köldknäpparna före jul. Installerat av sakkunniga elektriker. Man går inte och räknar på belastningar då. Så kom akutläget med julhelgens köldknäppar, proppsmällar och utkylt hus. Lagom lattjo. Misstänker emellertid att min metod satt mig på rätt spår. Känner mig nu mogen för att ta ett snack med en legitimerad elektriker i början av nästa vecka. Hoppas att det räcker med lite ombalansering mellan faserna genom flyttning av tyngre förbrukare, för att helgens sorgesamma propphaverier inte ska gå i repris vid nästa köldknäpp, då pannans el-patron jobbar för fullt. :)
 
Var och en efter sin fason bäste Hans Åke och lycka till för all del det är tråkigt att frysa.
 
  • Gilla
Hans Åke Lindquist
  • Laddar…
Vad Har du för värmepump? Elpanna eller någon typ av pump?
 
Jag använder en trefas el-patron i en CTC oljepanna. Eldar inte med olja sedan ett antal år. Har dessutom en luft/luftvärmepump inverter, Polarpumpen. Huset har dessutom en öppen spis med plåtluckor framför härden samt stor, fläktmatad värmeväxlare, som skickar upp varmluft i en plåtkanal till övervåningen.
 
H Hans Åke Lindquist skrev:
Tack för alla inspirerande svar! Ska pröva ännu en "något hemsnickrad" metod i akutläget. Samma huvudsäkring ryker ju hela tiden. Övriga två smäller ytterst sällan. Jag ska nu gå ut med en riktigt lång sladd från uttag, som ligger på dessa faser och temporärt förse en eller ett par storförbrukare - tvättmaskin, el-kamin i friggeboden eller diskmaskin med ström från långsladden..Om då den hittills "problematiska" huvudsäkringen upphör att ideligen smälla av, drar jag slutsatsen att en hygglig ombalansering av systemet till det bättre inträffat. Sen kan jag snacka med en elektriker om lite omdragningar av några ledningsgrupper till de mest energikrävande objekten, så att bättre balans uppstår. Om man går direkt till elektrikern, lär man sig själv ingenting.:)
En klart motiveras fråga är hur du exakt gjorde när du bytte säkring efter "proppsmällarna" Skruvade du bara i en ny säkring vartefter eller gjorde du något mer i samband med detta ? Berätta gärna för mig.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
H Hans Åke Lindquist skrev:
Jag använder en trefas el-patron i en CTC oljepanna. Eldar inte med olja sedan ett antal år. Har dessutom en luft/luftvärmepump inverter, Polarpumpen. Huset har dessutom en öppen spis med plåtluckor framför härden samt stor, fläktmatad värmeväxlare, som skickar upp varmluft i en plåtkanal till övervåningen.
Riktiga el-slukare den där pannan och värmaren till fläktsystemet, hoppas du planerar ett skaffa ett mer elsnålt system i år annars kan du bli ruinerad :(
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.