Pratade med länsförsäkring kronoberg för snart ett år sedan ang relaxbygge och fick samma svar som pokergirl.
De kraven de ställde var att har man golvbrunn så skall man ha golv anpassad till våtrum och har man fuktutsläpp skall man ha väggar anpassade till det.
Har man inte fuktutsläpp men golvbrunn så gör man som man själv vill med väggarna.

Målar ni väv/väggar så måla med glans 20. Det var i a f då godkännt för fuktutsläpp. Glans 40 vid spolning vilket det inte är fråga om i detta fall.
 
Morsan: Ok, vi har separata avlopp för värmepumpen och tvättmaskinen samt därutöver golvbrunn. Eller allt går ju till samma avlopp under golvet, likadant har vi i köket. Är det våtrum då ? Byggaren och jag bor i Finland, men reglerna är nog likartade som i Sverige.

Utgångsläget för vår del är att konstruktionen skall fungera. Jag är intresserad av varför försäkringsbolaget inte skulle godkänna vanliga tapeter i vårt teknikrum, om det beror på att det är mycket fuktproblem med dylika konstruktioner, det är främst det jag vill veta. En sak som jag även funderar över är hur det kommer sig att träpanel godkänns i bastu men inte i "våtrum", någon som vet ? (Bastu har normalt golvbrunn).

Tilläggsinfo: Vi har tjärpapp och ekoisolering i hela huset.
 
Pius skrev:
Morsan: Ok, vi har separata avlopp för värmepumpen och tvättmaskinen samt därutöver golvbrunn. Eller allt går ju till samma avlopp under golvet, likadant har vi i köket. Är det våtrum då ? Byggaren och jag bor i Finland, men reglerna är nog likartade som i Sverige.

Utgångsläget för vår del är att konstruktionen skall fungera. Jag är intresserad av varför försäkringsbolaget inte skulle godkänna vanliga tapeter i vårt teknikrum, om det beror på att det är mycket fuktproblem med dylika konstruktioner, det är främst det jag vill veta. En sak som jag även funderar över är hur det kommer sig att träpanel godkänns i bastu men inte i "våtrum", någon som vet ? (Bastu har normalt golvbrunn).

Tilläggsinfo: Vi har tjärpapp och ekoisolering i hela huset.
Jag tror att reglerna skiljer sig från de svenska. Vi fick nya regler nu 1 juli 2007.
I den här studien från 2005 (Finland finns på sid 53 - 60) konstateras bl a att Finland har färre vattenskador än övriga nordiska länder! Där finns också länkar till finska sidor.
http://www.byfy.lth.se/Publikationer/Other/TVBH-7226.pdf
Golvbrunn i köket???? Då vete väl katten om inte det skulle räknas som våtrum här i sverige :p
Om ni har golvbrunn i bastun och VATTEN räknas det troligen som våtrum. Det finns bra anvisningar i dokumentet jag länkade till, bl a hur bastuväggarna ska utformas beroende på vad den gränsar till. Nu vet jag ju inte on ni också fått nya regler efter 1998, det är de reglerna som använts i studien.

Men kolla upp de finska byggreglerna, jag tror att de skiljer!

Det skulle också underlätta för oss andra här på forumet om du lägger in var du bor i din profil :)

Många av svaren du fått här i forumet kanske inte alls stämmer i Finland!
 
Nå, nu är jag för det mesta inte intresserad av vad "reglerna" säger utan vad PRAKTIKEN säger ... ;-) Hur är det vettigt att bygga och framför allt VARFÖR. Det pratas mycket strunt i den här branschen.

Skulle vi ha lyssnat på vad folk i allmänhet tycker/tror så skulle vårt lösvirkeshus:
1. inte vara byggt i lösvirke utan vara vara elementhus,
2. inte ha snickargjorda fönster målade med linoljefärg,
3. inte vara isolerat med cellulos och tjärpapp,
4. inte ha snickargjorda köksskåp,
5. inte ha skorsten murad i tegelsten
6. inte ha gammal "riktig" kakelugn .... o.s.v... o.s.v.

Dessutom bor vi på Åland och här gör vi lite som vi vill :)
 
Tänkte själv tapetsera om i tvättstugan. Såg som du skrev om att folk har tvättmaskinen i köket o släpper då ut vattnet i vasken.
Vår tvättmaskin i tvättstugan släpper också ut vattnet i vasken o skulle väl lugnt påstå att det är betydligt mer fukt i mitt rum pga hög värme om nätterna o ett o annat utspillt glas läsk på golvet än va de stänker o e fuktigt någonsin i tvättstugan. Skulle de vara ett problem me vanliga tapeter då?
Lätt att rengöra, liksom vafan, man är ju inte en gris, vad jag vet så har det aldrig behövts torkas något ifrån väggar i tvättstugan under dom sådär 30 åren som huset funnits mer än något märke från isoleringstejp på min hockeyklubba för 10 år sen, så de e inte något problem.
 
Gick det att torka av märken efter isoleringstape är det förmodligen en våtrumstapet och inte en vanlig papperstapet

Kolla det innan du tapetserar :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.