P paralun skrev:
Jo klockren förklaring!
Citat
"Problemet är att elpriset inte är det samma när det blåser och när det inte blåser och skillnaden har i takt med nedläggningen av fyra kärnkraftverk under Socialdemokraternas och Miljöpartiets regering blivit allt extremare. Därmed blir själva den ekonomiska idén med vindkraftkooperativen omöjligt."
Här har han direkt fel
«skillnaden har i takt med nedläggningen av fyra kärnkraftverk under Socialdemokraternas och Miljöpartiets regering blivit allt extremare.»

Fram till våren 2021 var det NOLL skillnad. Sen exploderade allt pga gaspriserna.

Cornucopia? Låter som de har en politisk agenda…
 
De har det nog svettigt i kontrollrummet just nu, Sverige måste importera el
Och vinden i Danmark är nere på låga 365MW
 
D Daniel 109 skrev:
Jag vet inte om den är så klockren. Kärnkraft levererar konstant. Den kompenserar inte för variationer i vindkraften. Jag tror inte att man kan skylla det här på nerlagd kärnkraft, att dessutom peka ut två partier när det var en bred överenskommelse blir galet.
Det var ingen bred uppgörelse!
Jag ser det här som helt korrekt och en förklaring till alla som nu förbannar sin elfaktura.
Sen ska man då lägga till Tysklands nedläggning av kärnreaktorer.
Sen blir det fart på elpriset!
 
F fribygg skrev:
Bra att du slutar med det @Zodde
Har aldrig gjort. Kan du få karlmb och sluta med det kortar vi tråden med många 100 inlägg
 
Z Zodde skrev:
Här har han direkt fel
«skillnaden har i takt med nedläggningen av fyra kärnkraftverk under Socialdemokraternas och Miljöpartiets regering blivit allt extremare.»

Fram till våren 2021 var det NOLL skillnad. Sen exploderade allt pga gaspriserna.

Cornucopia? Låter som de har en politisk agenda…
Han har klockrent RÄTT!
 
G
G GA Anderson skrev:
Intressant artikel
[länk]
Va? Vindkraft som är så billigt, särskilt vid högtryck på vinten eller? OBS ironi!
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Han har klockrent RÄTT!
Han skriver om en prisskillnad som uppstått successivt i samband med nedläggningen av kärnkraftverk. Varför ser man ingen sån skillnad i Nordpools prishistorik. Vilka alternativa siffror ser ni på som stöttar resonemanget.
 
Mats-S
D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att man kan skylla det här på nerlagd kärnkraft, att dessutom peka ut två partier när det var en bred överenskommelse blir galet.
Bred överenskommelse?
Det du kallar bred överenskommelse består av att MP lyckats hålla sossarna som gisslan i energipolitiken och som tack för stängningen av kärnkraften lät MP sossarna regera vidare. Sossarna hade helt klart inte stäng ner kärnkraften om inte MP spelat på deras totala makthunger, Löwen var totalt förblindad av makten som statsminister.

Det bästa med valet 2022 var att MP äntligen kastades ut från maktens korridorer, under kommand 4 åren kan dom inte förstöra mer än vad dom redan lyckats med :thinking:
 
  • Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
Jag tänkte faktiskt göra lite reklam här för en tråd jag skapade i ett annat under-forum:
- https://www.byggahus.se/forum/threa...-ar-med-llvp-som-komplement-till-flvp.477950/

Där berättar jag hur mycket pengar jag sparat på att installera LLVP och optimera användningen vid införande av timtaxa.

Mycket kortfattat så har jag sparat 9500kr bara sedan början av September, min LLVP som jag installerade i januari förra året har snart betalat av sina kostnader.

Det går att göra något åt sina höga kostnader...
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Han skriver om en prisskillnad som uppstått successivt i samband med nedläggningen av kärnkraftverk. Varför ser man ingen sån skillnad i Nordpools prishistorik. Vilka alternativa siffror ser ni på som stöttar resonemanget.
Jo det har vi tjötat ett antal gånger om och huvudorsaken är det här:
Sen var det fritt fram för Putin att blåsa på korthuset.
Slutligen så erkänner ju MP företrädare att de satte krokben för kärnkraften.
https://www.varldenidag.se/nyheter/...fran-karnkraft/repvaq!5wsea8hVZPXA94QdmaTNkw/

Sverige
Ringhals
1 BWR 881 1976 2020 "Nu stängs reaktor 2"[1]
2 PWR 905 1975 2019 [1]
Oskarshamn
1 BWR 473 1972 2017 okg.se anläggningar[12]
2 BWR 638 1975 2015 Beslut om förtida stängning O1 & O2[13]

TYSKLAND
Grafenrheinfeld 1 PWR Shut down 1275 31-dec-17
Gundremmingen B BWR Shut down[76] 1284 31-dec-17
Philippsburg 2 PWR Shut down[77] 1402 31-dec-19
Gundremmingen C BWR Shut down[75] 1288 31-dec-21
Grohnde 1 PWR Shut down[75] 1360 31-dec-21
Brokdorf 1 PWR Shut down 1410 31-dec-21

Källor:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Sweden
 
  • Gilla
Mats-S och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det har vi tjötat ett antal gånger om och huvudorsaken är det här:
Sen var det fritt fram för Putin att blåsa på korthuset.
Slutligen så erkänner ju MP företrädare att de satte krokben för kärnkraften.
[länk]

Sverige
Ringhals
1 BWR 881 1976 2020 "Nu stängs reaktor 2"[1]
2 PWR 905 1975 2019 [1]
Oskarshamn
1 BWR 473 1972 2017 okg.se anläggningar[12]
2 BWR 638 1975 2015 Beslut om förtida stängning O1 & O2[13]

TYSKLAND
Grafenrheinfeld 1 PWR Shut down 1275 31-dec-17
Gundremmingen B BWR Shut down[76] 1284 31-dec-17
Philippsburg 2 PWR Shut down[77] 1402 31-dec-19
Gundremmingen C BWR Shut down[75] 1288 31-dec-21
Grohnde 1 PWR Shut down[75] 1360 31-dec-21
Brokdorf 1 PWR Shut down 1410 31-dec-21

Källor:
[länk]
[länk]
Det är din åsikt. (Och politiskt drivna Cirnucopia)
Marknadens aktörer, som har köp/sälj/trading av elpriser och alla dess derivat som sitt gebit/levebröd har en annan åsikt.
Jag har ännu inte läst en enda marknadskommentar från en player som har stöttat din och Cornucopias förklaring. Inte heller finns nåt stöd för samma förklaring i Nordpools historiska priser.
Marknadsaktörerna har självklart gaspriset som helt avgörande orsak.
Nordpools prishistorik visar en hög korrelation mellan gaspris och elpris.
Däremot är korrelationen nästan noll om man kollar vad som skett med priset när ett kärnkraftverk lagts ned.
Men varför låta facts ödelägga en god story…
 
G
Z Zodde skrev:
Här har han direkt fel
«skillnaden har i takt med nedläggningen av fyra kärnkraftverk under Socialdemokraternas och Miljöpartiets regering blivit allt extremare.»

Fram till våren 2021 var det NOLL skillnad. Sen exploderade allt pga gaspriserna.

Cornucopia? Låter som de har en politisk agenda…
Finns tyvärr alltid en agenda och inga enkla svar eller lösningar men faktum kvarstår, mindre kärnkraft och mer sol och vindkraft drar med sig en del konsekvenserna, några bra (tycker vissa) andra dåliga (tycker andra).
Just nu verkar Danmark importerar ca 6,5 GÅNGER MER än deras egen vindkraft producerar och Sverige ska gå samma väg? Solceller nu?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det är din åsikt. (Och politiskt drivna Cirnucopia)
Marknadens aktörer, som har köp/sälj/trading av elpriser och alla dess derivat som sitt gebit/levebröd har en annan åsikt.
Jag har ännu inte läst en enda marknadskommentar från en player som har stöttat din och Cornucopias förklaring. Inte heller finns nåt stöd för samma förklaring i Nordpools historiska priser.
Marknadsaktörerna har självklart gaspriset som helt avgörande orsak.
Nordpools prishistorik visar en hög korrelation mellan gaspris och elpris.
Däremot är korrelationen nästan noll om man kollar vad som skett med priset när ett kärnkraftverk lagts ned.
Men varför låta facts ödelägga en god story…
Kärnkraften ersattes av rysk gas. Inte dyrare där och då. Sedan startade Ryssland ett krig. Resten är historia. Man kan inte göra sig så kraftigt beroende av tredje land.

Sverige har ett litet beroende av utlandets produktion av el, vi vill ju inte bli mer beroende av andra länder då det gör landet känsligare för störningar.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Bred överenskommelse?
Det du kallar bred överenskommelse består av att MP lyckats hålla sossarna som gisslan i energipolitiken och som tack för stängningen av kärnkraften lät MP sossarna regera vidare. Sossarna hade helt klart inte stäng ner kärnkraften om inte MP spelat på deras totala makthunger, Löwen var totalt förblindad av makten som statsminister.

Det bästa med valet 2022 var att MP äntligen kastades ut från maktens korridorer, under kommand 4 åren kan dom inte förstöra mer än vad dom redan lyckats med :thinking:
Ja, det var en bred energiöverenskommelse. Läs gärna på
 
  • Gilla
  • Arg
TommyC och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Finns tyvärr alltid en agenda och inga enkla svar eller lösningar men faktum kvarstår, mindre kärnkraft och mer sol och vindkraft drar med sig en del konsekvenserna, några bra (tycker vissa) andra dåliga (tycker andra).
Just nu verkar Danmark importerar ca 6,5 GÅNGER MER än deras egen vindkraft producerar och Sverige ska gå samma väg? Solceller nu?
Glöm inte Danmarks vattenkraft, den levererar noll också...
 
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.