J jawen skrev:
Och i "stora drag" kan man ju också säga att elmarknaden manipuleras i ock med att Tyskland ger "sitt folk" 3.300 miljarder, Norge max 70 öre & 90% bidrag efter det osv...osv som många länder i Europa?

Man gödslar minst sagt elmarknaden, & det vore ruskigt intressant att se hur detta hade gått i Europa UTAN dessa gigantiska "subventioner"
Stöd till konsumenter är inte manipulation av marknaden. Prisbildningen påverkas inte.
 
Z Zodde skrev:
Stöd till konsumenter är inte manipulation av marknaden. Prisbildningen påverkas inte.
Om marknadspris skulle varit 100kr men staten subventionerar ned till 50kr så kommer det att öka efterfrågan och därmed öka priset, vilket i så fall påverkar de länder som delar marknad med det landet.
 
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Om marknadspris skulle varit 100kr men staten subventionerar ned till 50kr så kommer det att öka efterfrågan och därmed öka priset, vilket i så fall påverkar de länder som delar marknad med det landet.
Staten subventionerar inte något marknads pris…
De ger stöd till vissa konsumenter, vilket i teorin mycket riktigt borde innebära att konsumtions minskningen inte blir fullt så stor som den annars blivit.
Kallar det dock ej manipulation av marknadspris, aldrig hört det tidigare heller. Isåfall skulle varje ändring av olika skattesatser i direkt lr indirekt relation till elkonsumtion (som i samma grad påverkar efterfrågan)också vara manipulation.
Självklart står det var och en fritt att lägga precis vilken tolkning som helst i ordet manipulation, jag håller mig till det vedertagna.
 
Z Zodde skrev:
Stöd till konsumenter är inte manipulation av marknaden. Prisbildningen påverkas inte.
Du resonerar lite emot dig själv.

Om elpriset ut till kund blir så dyrt som det skulle varit utan "alla elstöds-pengar", så hade elförsäljningen säkert kunnat tappa 30% vilket så småningom hade satt hela elmarknaden "i gungning" & kunnat sluta med mååånga konkurser inom energisektorn.

Som det är nu blir ingen utkonkurrerad för konkurrensen existerar knappt, så riktig "marknadsekonomi" råder inte.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du resonerar lite emot dig själv.

Om elpriset ut till kund blir så dyrt som det skulle varit utan "alla elstöds-pengar", så hade elförsäljningen säkert kunnat tappa 30% vilket så småningom hade satt hela elmarknaden "i gungning" & kunnat sluta med mååånga konkurser inom energisektorn.

Som det är nu blir ingen utkonkurrerad för konkurrensen existerar knappt, så riktig "marknadsekonomi" råder inte.
30%? Lite realism om jag får be…
3% är sannolikt också en för hög siffra…
Vem skulle bli utkonkurrerad?
Är det Elhandelsföretag utan egen produktion du menar så är dessa varken
A) särskilt stora
B) särskilt viktiga
så nån gungning vet jag inte vad de skulle orsaka.
 
Z Zodde skrev:
30%? Lite realism om jag får be…
3% är sannolikt också en för hög siffra…
Så du tror endast 3% hade varit en sannolik siffra med kWh priser om 6-8 kr i hela Europa?
 
J jawen skrev:
Så du tror endast 3% hade varit en sannolik siffra med kWh priser om 6-8 kr i hela Europa?
Nej det har jag aldrig sagt.
Du lägger till nya förutsättningar hela tiden
6-8kr? Vad kom de ifrån Varför inte 25kr?
Kan vi inte utgå från dagsläget?
Min poäng är att elstödet ej har nån avgörande betydelse för konsumtionen.
Och att det absolut inte har nåt som helst att göra med hänsyn till elhandlare som ”annars skulle gått i kk” Elhandlare utan egen produktion är ej systemviktiga.
 
  • Gilla
sune09
  • Laddar…
Vår elräkning var på 5 900 kr för december 2021 och för december 2022 var den på 6 700 kr och då hade vi sparat 18% sedan året innan. Vi har e.on och bor i område 3. Med e.on appen kan man se vad man sparar eller slösar i jämförelse med föregående år.
 
J jawen skrev:
Du resonerar lite emot dig själv.

Om elpriset ut till kund blir så dyrt som det skulle varit utan "alla elstöds-pengar", så hade elförsäljningen säkert kunnat tappa 30% vilket så småningom hade satt hela elmarknaden "i gungning" & kunnat sluta med mååånga konkurser inom energisektorn.

Som det är nu blir ingen utkonkurrerad för konkurrensen existerar knappt, så riktig "marknadsekonomi" råder inte.
Nej, det skulle inte hända. Efter som det är just höga priser som gör att konsumtionen minskar. Elproducenterna säljer allt de kan producera till höga priser, trotts konsumtionsminskning.
 
8 381 kr för december 2022 med 2 024 kWh i förbrukning jämfört med 3 633 kr för december 2021 med 2 712 kWh. Det kostar att gå från fast pris till rörligt trots 25% lägre förbrukning......:(
 
  • Arg
  • Ledsen
jawen och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
8 381 kr för december 2022 med 2 024 kWh i förbrukning jämfört med 3 633 kr för december 2021 med 2 712 kWh. Det kostar att gå från fast pris till rörligt trots 25% lägre förbrukning......:(
Jag har haft rörligt sedan 2018 men funderar på om timpris vore bättre
 
G GA Anderson skrev:
Intressant artikel
[länk]
Jo klockren förklaring!
Citat
"Problemet är att elpriset inte är det samma när det blåser och när det inte blåser och skillnaden har i takt med nedläggningen av fyra kärnkraftverk under Socialdemokraternas och Miljöpartiets regering blivit allt extremare. Därmed blir själva den ekonomiska idén med vindkraftkooperativen omöjligt."
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag låtsas däremot inte veta nåt jag inte har koll på, nåt du borde ta efter, för hela trådens bästa.
Bra att du slutar med det @Zodde
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo klockren förklaring!
Citat
"Problemet är att elpriset inte är det samma när det blåser och när det inte blåser och skillnaden har i takt med nedläggningen av fyra kärnkraftverk under Socialdemokraternas och Miljöpartiets regering blivit allt extremare. Därmed blir själva den ekonomiska idén med vindkraftkooperativen omöjligt."
Jag vet inte om den är så klockren. Kärnkraft levererar konstant. Den kompenserar inte för variationer i vindkraften. Jag tror inte att man kan skylla det här på nerlagd kärnkraft, att dessutom peka ut två partier när det var en bred överenskommelse blir galet.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.