Claes Sörmland
TeroM TeroM skrev:
Det här är upplägget vi tittar på i parallell med laddacess varianten. Vi behöver uppgradera matningen i garagelängorna och även höja elsäkerheten med individuella PSA vid varje plats. Alla får vara med och dela på uppgraderingen av elinstallationen men de som vill kan på egen bekostnad beställa en laddbox med tillhörande externa tjänster för avläsning och fakturering av förbrukningen.

Som väl är har vi redan detta i Anl. beslutet.
[bild]
Ser ju väldigt enkelt ut i ert fall. Sen går det ju som sagt att ändra anläggningsbeslutet också om ni istället vill ha laddboxarna under samfällighetens förvaltning. Det går också att ändra i efterhand så att de enskilt ägda laddboxarna förvaltas som en del av GAn efter omprövning av gemensamhetsanläggningen.
 
M magnu skrev:
Med hovrättsdomen i ryggen och ett majoritetsbeslut på årsstämman borde det inte vara särskilt dyrt att få anläggningsbeslutet ändrat. Ändringen borde gå igenom även om några enstaka personer motsätter sig beslutet.
Vi har fått indikationer på 50 - 70 000:- för att ändra ett anläggningsbeslut och tar lång tid.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Attraktionsvärde är för mig home styling, snygga tapeter mm. Det är inte samma sak som värde.
Jag vet inte någon som brukar skriva in färg på tapeter när de letar bostad...
 
R Robert-san01 skrev:
Jag vet inte någon som brukar skriva in färg på tapeter när de letar bostad...
Näe men bilderna på hemnet kan vara skillnaden om man bryr sig om att titta på objektet över huvud taget, jag vet, det är inte rationellt. Men vilken privatperson köper ett hus helt rationellt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
W witten skrev:
Det klart att läget påverkar värdet mer än laddbox, men för mig och säkert många andra så är laddbox ett krav vid bostadsköp. Jag skullte inte kunna tänka mig att åka runt på stan och ladda såvida det verkligen inte fanns en möjlighet att ladda hemma.

Nu ligger andelen laddbara bilar i Sverige runt 8 procent, vid något procenttal är jag övertygad om att laddbox i framtiden kommer att påverka lägenhetsvärdet på samma sätt som balkonger och renoverade kök.
Antalet laddbara bilar ökar fortare och fortare. Det är samma paradigmskifte som när alla tjockskärmar till TV och datorer byttes ut mot plattskärmar. Nästan alla tjockskärmar blev värdelösa och förvsvann på ett par år. Det kommer inte att gå lika fort att byta ut vår fordonsflotta, men fort kommer det att gå. Snart kommer alla former av bostäder vilja ha laddmöjlighet. Samtidigt. Och då blir det lika svårt att få tag i någon som installerar laddboxar som det idag är att få solceller installerade.
 
Claes Sörmland
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Antalet laddbara bilar ökar fortare och fortare. Det är samma paradigmskifte som när alla tjockskärmar till TV och datorer byttes ut mot plattskärmar. Nästan alla tjockskärmar blev värdelösa och förvsvann på ett par år. Det kommer inte att gå lika fort att byta ut vår fordonsflotta, men fort kommer det att gå. Snart kommer alla former av bostäder vilja ha laddmöjlighet. Samtidigt. Och då blir det lika svårt att få tag i någon som installerar laddboxar som det idag är att få solceller installerade.
Eller så är det som med värmepumpar, solceller eller LED belysning? Tekniken var till en början ny, dyr och lite halvkackig och de som investerade först var entusiaster som var beredda att ta risker och ha det som hobbyprojekt. De fick senare byta ut tekniken som de köpte till en början när tekniken verkligen slog igenom på den breda konsumentmarknaden några år senare.

Vi har ofta rätt om de korta framtidsprognoserna vad gäller teknik men tenderar att tro att det ska gå fortare än det gör. Och vi tenderar att missa just hur genomgripande förändringen blir när den väl kommer ett antal år senare än vi trodde.

Oroa er inte, våra politiker kommer att ändra lagstiftningen kring elbilsladdning när den helt tar över tids nog. Stressa inte över detta köp det som ni behöver för ett bekvämt liv idag, tiden kör inte ifrån er. Ni kommer att ha möjlighet att byta laddboxar däremellan, dylika produkter är daterade efter bara några år.
 
  • Gilla
Bigfoot och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller så är det som med värmepumpar, solceller eller LED belysning? Tekniken var till en början ny, dyr och lite halvkackig och de som investerade först var entusiaster som var beredda att ta risker och ha det som hobbyprojekt. De fick senare byta ut tekniken som de köpte till en början när tekniken verkligen slog igenom på den breda konsumentmarknaden några år senare.

Vi har ofta rätt om de korta framtidsprognoserna vad gäller teknik men tenderar att tro att det ska gå fortare än det gör. Och vi tenderar att missa just hur genomgripande förändringen blir när den väl kommer ett antal år senare än vi trodde.

Oroa er inte, våra politiker kommer att ändra lagstiftningen kring elbilsladdning när den helt tar över tids nog. Stressa inte över detta köp det som ni behöver för ett bekvämt liv idag, tiden kör inte ifrån er. Ni kommer att ha möjlighet att byta laddboxar däremellan, dylika produkter är daterade efter bara några år.
Jag tror att du har litet fel. Det som utvecklas fort och blir billigare och bättre är bilarnas batterier. Men laddningen är ganska enkel och inte alltför dyr teknik. Det som kan bli svårt ett tag framöver är att få tag i en seriös elfirma som installerar.
 
tommib
Laddaren sitter i bilen och är inget man pillar med själv. Det man kallar laddbox är ett relä, en JFB (eller likströmsdetektering) och lite elektronik för att koppla belastningsvakter på något lämpligt ställe eller på annat sätt få ett besked om hur mycket bilen får ladda med. En sådan bygger man i värsta fall själv. Ett CEE-uttag borde gå att få installerat även framgent...
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Jag tror att du har litet fel. Det som utvecklas fort och blir billigare och bättre är bilarnas batterier. Men laddningen är ganska enkel och inte alltför dyr teknik. Det som kan bli svårt ett tag framöver är att få tag i en seriös elfirma som installerar.
Jag har säkert fel om hastigheten som elbilsflottan kommer att växa, sådana här framtidsspaningar brukar bli fel. Men jag tror inte att det kommer blir svårt att få de där laddboxarna installerade de närmsta åren när de väl behövs, särskilt inte efter @tommib s tekniska inspel i tråden.

Jag tror nog ändå att det är bäst för samfällighetsföreningar att driva sina anläggningar för behovet i närtid och inte spekulera för mycket i framtiden. Då slipper man också mycket gnissel bland delägarna som kanske inte vill spekulera i framtiden. Lite försiktigt så där passar upplägget.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har säkert fel om hastigheten som elbilsflottan kommer att växa, sådana här framtidsspaningar brukar bli fel. Men jag tror inte att det kommer blir svårt att få de där laddboxarna installerade de närmsta åren när de väl behövs, särskilt inte efter @tommib s tekniska inspel i tråden.

Jag tror nog ändå att det är bäst för samfällighetsföreningar att driva sina anläggningar för behovet i närtid och inte spekulera för mycket i framtiden. Då slipper man också mycket gnissel bland delägarna som kanske inte vill spekulera i framtiden. Lite försiktigt så där passar upplägget.
Problemet är att timrar till motorvärmaruttag börjar ge upp och samfälligheten behöver göra något åt motorvärmaruttagen som slutat fungera.

Är man då 50+ medlemmar, bör det göras lite rationellt. Ett motorvärmaruttag, med wlmätning som går att fjärrstyra och dessutom ladda en bil med är ett naturligt steg.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Claes Sörmland
M magnu skrev:
Problemet är att timrar till motorvärmaruttag börjar ge upp och samfälligheten behöver göra något åt motorvärmaruttagen som slutat fungera.

Är man då 50+ medlemmar, bör det göras lite rationellt. Ett motorvärmaruttag, med wlmätning som går att fjärrstyra och dessutom ladda en bil med är ett naturligt steg.
In med lastbalanserare och CEE-uttag i garagen så är väl saken biff?

Minns ej om ni hade debitering efter elförbrukning färdigt i anläggningsbeslutet. Annars ansök hos Lantmäteriet om att ompröva anläggningsbeslutet så att detta införs. Har ni tur så är det en sån liten enkel grej att samfällighetsföreningens styrelse kan företräda medlemmarna. Ni slipper då de kostnadsdrivande förrättningsmötena med alla 50 delägare.

Vem som helst av er delägare kan ansöka om omprövningen av gemensamhetanläggningen, är ni lite smarta så går ni runt med en lista man kan skriva under och sätter lite socialt tryck på grannskapet så att Lantmäteriet ser vilken fin uppslutning ni har för denna ändring till förbrukningsdebitering. Skälet för omprövningen är uppenbar, folk börjar p g a av den tekniska utvecklingen att ladda sina elbilar i uttagen och då krävs möjlighet att debitera efter förbrukning.

Det är alltså den här paragrafen i anläggningslagen som måste klicka för att få opröva GAn:

Svensk juridisk text, förordning om ändrade förhållanden och omprövning av beslut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
In med lastbalanserare och CEE-uttag i garagen så är väl saken biff?
Så enkelt är det väl inte? Att ha en ”dum” lastbalanserare funkar ju bra i en villa, men i ett flerbilsgarage känns det mindre bra. Då vill man väl styra med laddboxar som oratar med varandra istället, eller en tydlig roterande ordning där det ena uttagets L1 blir nästas L2 osv. Och även då, kan man förutsätta att ingen npgonsin kopplar om sitt uttag? Säg att någon byter sitt mot ett med fasvändning för att kunna köra ett par olika trådade maskiner. Får man det? Vem kontrollerar i så fall?

Så länge som man har gemensam matning måste man nog ha ganska stränga regler för nyttjandet för att klara balanseringen. Eller?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så enkelt är det väl inte? Att ha en ”dum” lastbalanserare funkar ju bra i en villa, men i ett flerbilsgarage känns det mindre bra. Då vill man väl styra med laddboxar som oratar med varandra istället, eller en tydlig roterande ordning där det ena uttagets L1 blir nästas L2 osv. Och även då, kan man förutsätta att ingen npgonsin kopplar om sitt uttag? Säg att någon byter sitt mot ett med fasvändning för att kunna köra ett par olika trådade maskiner. Får man det? Vem kontrollerar i så fall?

Så länge som man har gemensam matning måste man nog ha ganska stränga regler för nyttjandet för att klara balanseringen. Eller?
Som det presenterades till oss, både av elfirmor och av laddacces som båda jobbade med easee boxar blir det en master box som sedan styr det övriga boxar med avseende på fas- och lastbalansering i respektive garagelänga. Alla platser skulle förberedas för box men inte installeras utom där platsinnehavaren beställer det.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så enkelt är det väl inte? Att ha en ”dum” lastbalanserare funkar ju bra i en villa, men i ett flerbilsgarage känns det mindre bra. Då vill man väl styra med laddboxar som oratar med varandra istället, eller en tydlig roterande ordning där det ena uttagets L1 blir nästas L2 osv. Och även då, kan man förutsätta att ingen npgonsin kopplar om sitt uttag? Säg att någon byter sitt mot ett med fasvändning för att kunna köra ett par olika trådade maskiner. Får man det? Vem kontrollerar i så fall?

Så länge som man har gemensam matning måste man nog ha ganska stränga regler för nyttjandet för att klara balanseringen. Eller?
Det är därför det blir krångligt när man installerar en och en.
Charge-Amps, har ett komplett system med lastbalansering av laddning och motorvärmaruttag, som dessutom går att fjärrstyra individuellt. Praktiskt att motorvärmaren startar en halvtimme innan man ska åka.

Jag har bara sett system från Charge-Amps på nära håll, det finns säkert fler leverantörer.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, så tror jag att det kan funka @TeroM, och ungefär så har vi också i vårt garage (vi bygger ut elplatser successivt, men då det är ett stort öppet garage är det lätt att byta plats, det är svårare i längor fär var och en har sitt).

Det jag undrade över var @Claes Sörmlands skrivning om att det skulle funka med CEE-uttag som var och en ansluter valfri modell till. Det tror jag inte att det gör, men jag kan ha missförstått tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.