Hej !
Undrar om nån kan svara på det. Vi har precis börjat bygga hus , 2 plans med siporex storlek 360x200x600 , ganska ovanlig (bred = 36 cm ).
- u-värde ?
- behövs isolera på utsidan med frigolit eller det går bra att putsa direkt ?
Har polska bygare , mycket nöjd med dem och det är mycket billigare material.
Skall lägga in några kort när jag hinner , det är mycket job ( 245kvm ) pool 10x5 m m.m.
 
danne. skrev:
Hej !
Undrar om nån kan svara på det. Vi har precis börjat bygga hus , 2 plans med siporex storlek 360x200x600 , ganska ovanlig (bred = 36 cm ).
- u-värde ?
Vad står det på folien/embalaget? Tillverkare? Klass/densitet?
Ju lägre densitet desto bättre isoleringsförmåga. För 36cm block kan det vara allt mellan 0,25 W/m2K och 0,56 W/m2K. Är det säkert att det inte är 36,5cm?

danne. skrev:
- behövs isolera på utsidan med frigolit eller det går bra att putsa direkt ?
Har polska bygare , mycket nöjd med dem och det är mycket billigare material.
Skall lägga in några kort när jag hinner , det är mycket job ( 245kvm ) pool 10x5 m m.m.
Hela idéen med så pass tjocka väggar i lättbetong är att man inte ska behöva tilläggsisolera. Annars hade du kunnat köpa betydligt billigare, säg 24cm block, och lagt resten på inköp av cellplast/mineralull. Normalt sett blir det dyrare att tilläggsisolera 24cm block jämfört med att köpa dyrare 36,5cm block. Mellanskillnaden äts upp att kostnaden för isoleringsmaterialet. Lägg därtill arbetet med att fästa isoleringen i väggar, samt förbereda för puts, dvs näta, och pengarna rinner iväg fortare än kvickt.

Till att börja med får du ta reda på vad för sorts block dina polska murare använder. Jag vill inte måla fan på väggen, men billigt kan bli dyrt i slutändan. 40cm polska Ytong-block kostar fn. 495kr/kvm.
 
nu har jag kollat embalaget.
* 1,5 N/mm2
* 430 Kg /m3
*0,110 W /m*K
Är dem dåliga med 0,110 W ??
 
De bästa ligger på lambda 0,09 W/mK. I ditt fall hamnar du på U = 0,31 W/m2K.
Vad heter tillverkaren?
 
Nu har jag kollat , fabriken heter PPB "PREFBET " Sp.zo.o ,
Hur har du kommit till U = 0,31 W/m2K
Snälla , fler svar , är lite orolig .
Tack !
 
Så som jag har förstått (rätta mig om jag har fel) det gäller värdet 0,110 W/mK en vägg som är en meter tjock. Dina block är 36 cm därför blir värdet ungefär 0,31W/mK
 
det är bra isolering i så fall eller hur ?
andra frågor :
-får man putsa direkt efter murning eller vänta nån månad ? tänker köra med tun puts 0,2 mm(fasad)
- det regnar mycket , det blir mycket fukt inne , skall man ha nån byggfläkt sen 1-2 veckor innan jag putsar innevägarna ?
 
isolde skrev:
40cm polska Ytong-block kostar fn. 495kr/kvm.
Vad kostar motsvarande block i Sverige? Lettland?
 
När jag skulle handla block i våras var det inte så många som kunde leverera 40 cm block, även om det fanns i deras sortiment. Anledningen var att efterfrågan var för stor på tunnare block (36,5 cm, etc.) och att dom därför ställt om produktionen.

37,5 cm block kan du däremot handla i Sverige för runt 600 kr/m2 inkl. frakt. När jag kollade priser i våras var Estland inte så mycket billigare på samma block, men om man tog en billigare variant så gick det att komma ned i pris - kanske 20-30% lägre.
 
zachris skrev:
När jag skulle handla block i våras var det inte så många som kunde leverera 40 cm block, även om det fanns i deras sortiment. Anledningen var att efterfrågan var för stor på tunnare block (36,5 cm, etc.) och att dom därför ställt om produktionen.
Det stämmer. Enligt Xella Polen, brukar lagren fyllas på under vintern, men pga fjolårets varma vinter i kombination med rådande högkonjunktur fanns det inget överskott till våren. Väntertider på 3-4 månader var vanliga svar på frågan om leveransdatum. Nu har de tydligen löst problemet med kraftigt höjda priser. Så 350 kr/kvm (för 40cm-block) har blivit 495 kr/kvm, och blocken kan levereras i stort sett omgående ;)

Aeroc i Estland tar 614 EEK/kvm EcoTerm 375-block. Räknat på 1 SEK = 0,6 EEK blir det 368 SEK. Kan dock inte säga om det är inklusive eller exklusive estnisk moms.
 
danne. skrev:
det är bra isolering i så fall eller hur ?
andra frågor :
-får man putsa direkt efter murning eller vänta nån månad ? tänker köra med tun puts 0,2 mm(fasad)
- det regnar mycket , det blir mycket fukt inne , skall man ha nån byggfläkt sen 1-2 veckor innan jag putsar innevägarna ?
hur blir det med putsen ??
 
Man föreställer sig att stenhus är mycket dyrare men om man räknar på det så skiljer det inte mer än 200kr per m2 på en stenvägg mot en trävägg,, sen slipper man ju måla också. Stämmer detta? Har kollat i sektionsfaktan för nyproduktion.
 
isolde skrev:
Vad står det på folien/embalaget? Tillverkare? Klass/densitet?
Ju lägre densitet desto bättre isoleringsförmåga. För 36cm block kan det vara allt mellan 0,25 W/m2K och 0,56 W/m2K. Är det säkert att det inte är 36,5cm?



Hela idéen med så pass tjocka väggar i lättbetong är att man inte ska behöva tilläggsisolera. Annars hade du kunnat köpa betydligt billigare, säg 24cm block, och lagt resten på inköp av cellplast/mineralull. Normalt sett blir det dyrare att tilläggsisolera 24cm block jämfört med att köpa dyrare 36,5cm block. Mellanskillnaden äts upp att kostnaden för isoleringsmaterialet. Lägg därtill arbetet med att fästa isoleringen i väggar, samt förbereda för puts, dvs näta, och pengarna rinner iväg fortare än kvickt.

Till att börja med får du ta reda på vad för sorts block dina polska murare använder. Jag vill inte måla fan på väggen, men billigt kan bli dyrt i slutändan. 40cm polska Ytong-block kostar fn. 495kr/kvm.
Det viktiga är väl att det går att mura också,,, toleranserna skiljer sig åt mycket,, 10 st sten som är 5 mm fel ger 5cm ,, det blir mycket kapning och extra tid. Se till att få fast pris.
 
U-värdet är inte det enda som spelar in här.

Man måste räkna på hela husets energiåtgång.
Det spelar roll hur mycket isolering du har i grund och tak, hur många fönster du har och fabrikat på dessa, i vilka väderstreck fönster och fasader ligger m.m.

Du behöver någon som gör en energibehovsberäkning för att få svar på om blocken räcker som de är eller om tilläggsisolering behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.