perra i skogen perra i skogen skrev:
Går inte jämföra ett badrum som är 10 år mot ett som är 40 år. Badrummet är redan värt noll kronor, så finns inga pengar att hämta.
Om man går på besiktningsmannen så är det en skadeståndsfråga, inte ett försäkringsärende. Så det handlar mer om vilken skada man lidit än vad badrummet är "värt". Ett hus med fungerande badrum är bättre än ett utan så någon slags skada har man tagit. Jag är långt ifrån säker på att det går att få ersättning, men jag tycker generellt folk här är väldigt snabba på att säga nej till allting också. Det är fortfarande så att en besiktningsman _borde_ se buktande plattor och det är en tjänst du betalat för (oavsett om det är via säljaren eller inte).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
A arasmus skrev:
Om man går på besiktningsmannen så är det en skadeståndsfråga, inte ett försäkringsärende. Så det handlar mer om vilken skada man lidit än vad badrummet är "värt". Ett hus med fungerande badrum är bättre än ett utan så någon slags skada har man tagit. Jag är långt ifrån säker på att det går att få ersättning, men jag tycker generellt folk här är väldigt snabba på att säga nej till allting också. Det är fortfarande så att en besiktningsman _borde_ se buktande plattor och det är en tjänst du betalat för (oavsett om det är via säljaren eller inte).
Varför tror du att besiktningsmannen inte har sett detta?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Om man går på besiktningsmannen så är det en skadeståndsfråga, inte ett försäkringsärende. Så det handlar mer om vilken skada man lidit än vad badrummet är "värt". Ett hus med fungerande badrum är bättre än ett utan så någon slags skada har man tagit. Jag är långt ifrån säker på att det går att få ersättning, men jag tycker generellt folk här är väldigt snabba på att säga nej till allting också. Det är fortfarande så att en besiktningsman _borde_ se buktande plattor och det är en tjänst du betalat för (oavsett om det är via säljaren eller inte).
Det är oavsett helt avgörande om vederbörande har ett avtal med besiktningsmannen eller bara fått en genomgång för att det ingått i en tjänst som säljaren betalat för
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför tror du att besiktningsmannen inte har sett detta?
Oj, inser nu att jag läst slarvigt. Jag antog att det rörde sig om en vattenskada som upptäcktes genom buktande plattor. Om det bara är kosmetiskt så blir det förstås en annan sak.
 
Claes Sörmland
A arasmus skrev:
Oj, inser nu att jag läst slarvigt. Jag antog att det rörde sig om en vattenskada som upptäcktes genom buktande plattor. Om det bara är kosmetiskt så blir det förstås en annan sak.
Vi vet väl inte riktigt. Det kan vara spånplattor som hade ett tunndispersionsskikt på sig som har läckt (det gjorde de alltid!) så att spånplattan har svällt och detta är vad som syns. Det kan också vara en sned och vind regel. Eller kakling på våtrumsmatta vars lim har torkat och släppt från skivunderlaget så nu hänger kaklet och dinglar på mattan. Alla dessa scenarion stämmer med årtalet 1983.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
@
J Johan Persson6224 skrev:
Hej,
Då både jag och min sambo är nya när det gäller hus och djungeln av vad som är dolt fel eller ej så hade det uppskattas med både det ena och det andra.

Vi har nyligen köpt ett hus och har nu flyttat in.
Säljaren hade en besiktning och vi gjorde en köpargenomgång med besiktningsfirman för det var ok enligt mäklaren.
Inga konstigheter tyckte och inga speciella anmärkningar i protokollet som gjorde oss oroliga.

1 vecka in efter vi fått nycklarna så märkte vi i ena badrummet att en del av kaklet har släppt från regel på ena vägen. Ungefär 4 plattor och här buktar det ut och fogarna har spruckit. Inget som vi kunde se med blotta ögat då vi inte är besiktningsmän. Idag såg vi i samma badrum fast på andra sidan väggen att det buktar ut på cirka 3 plattor.

Här behöver vi rådgivning, inga dumma kommentarer om att vi får skylla oss själva.
Då besiktningsmannen helt har missat detta anser jag helt absurt då våtrum borde kolla extra noga. Har firman gjort fel? Är det ett dolt fel som vi kan trycka på eller hur skall vi göra? Säljarna säger att dem aldrig sett det men det hade definitivt påverkat slutpriset på huset.

Huset är från 83 och badrummet är inte renoverat sedan dess om det spelar någon roll i det hela.

Tacksam för all information vi kan få.

Hälsningar,
Johan

[bild][bild]
Du kommer (som alla andra också skriver) inte kunna få något då badrummet är då otroligt gammalt. Nu gjorde ju inte heller någon egen besiktning.....

... Men det ser ju ut som att väggen är långt från duschen (?) ... Så det behöver ju inte vara någon panik heller...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
@
J Johan Persson6224 skrev:
Hej,
Då både jag och min sambo är nya när det gäller hus och djungeln av vad som är dolt fel eller ej så hade det uppskattas med både det ena och det andra.

Vi har nyligen köpt ett hus och har nu flyttat in.
Säljaren hade en besiktning och vi gjorde en köpargenomgång med besiktningsfirman för det var ok enligt mäklaren.
Inga konstigheter tyckte och inga speciella anmärkningar i protokollet som gjorde oss oroliga.

1 vecka in efter vi fått nycklarna så märkte vi i ena badrummet att en del av kaklet har släppt från regel på ena vägen. Ungefär 4 plattor och här buktar det ut och fogarna har spruckit. Inget som vi kunde se med blotta ögat då vi inte är besiktningsmän. Idag såg vi i samma badrum fast på andra sidan väggen att det buktar ut på cirka 3 plattor.

Här behöver vi rådgivning, inga dumma kommentarer om att vi får skylla oss själva.
Då besiktningsmannen helt har missat detta anser jag helt absurt då våtrum borde kolla extra noga. Har firman gjort fel? Är det ett dolt fel som vi kan trycka på eller hur skall vi göra? Säljarna säger att dem aldrig sett det men det hade definitivt påverkat slutpriset på huset.

Huset är från 83 och badrummet är inte renoverat sedan dess om det spelar någon roll i det hela.

Tacksam för all information vi kan få.

Hälsningar,
Johan

[bild][bild]
Det är för övrigt inte kaklet eller fogarna som gör konstruktionen tät utan tätskiktet bakom. Så de små sprickorna i fogarna är i sig inget problem..
 
Jag tror inte att det är så kört som många hävdar. Då ni enbart bott där 1 vecka. Nen vissa saker måste redas ut. Fanns problemet redan vid besiktningen? Nästa fråga är vad som hänt? Är det en fuktskada eller är det bara ett kosmetiskt fel?
 
J Johan Persson6224 skrev:
Hej,
Då både jag och min sambo är nya när det gäller hus och djungeln av vad som är dolt fel eller ej så hade det uppskattas med både det ena och det andra.

Vi har nyligen köpt ett hus och har nu flyttat in.
Säljaren hade en besiktning och vi gjorde en köpargenomgång med besiktningsfirman för det var ok enligt mäklaren.
Inga konstigheter tyckte och inga speciella anmärkningar i protokollet som gjorde oss oroliga.

1 vecka in efter vi fått nycklarna så märkte vi i ena badrummet att en del av kaklet har släppt från regel på ena vägen. Ungefär 4 plattor och här buktar det ut och fogarna har spruckit. Inget som vi kunde se med blotta ögat då vi inte är besiktningsmän. Idag såg vi i samma badrum fast på andra sidan väggen att det buktar ut på cirka 3 plattor.

Här behöver vi rådgivning, inga dumma kommentarer om att vi får skylla oss själva.
Då besiktningsmannen helt har missat detta anser jag helt absurt då våtrum borde kolla extra noga. Har firman gjort fel? Är det ett dolt fel som vi kan trycka på eller hur skall vi göra? Säljarna säger att dem aldrig sett det men det hade definitivt påverkat slutpriset på huset.

Huset är från 83 och badrummet är inte renoverat sedan dess om det spelar någon roll i det hela.

Tacksam för all information vi kan få.

Hälsningar,
Johan

[bild][bild]
Inget dolt fel, dessutom ett 40 år gammalt badrum. Därmed dags att göra något åt ändå.
Det goda i det hela är att ni har duschkabin - alltså inget vatten direkt på golv /väggar. Det betyder också att ni inte behöver riva ut och renovera just nu, kan säkert vänta några år. Ser fräscht ut i övrigt
Lycka till med nya huset
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
V
J Johan Persson6224 skrev:
Hej,
Då både jag och min sambo är nya när det gäller hus och djungeln av vad som är dolt fel eller ej så hade det uppskattas med både det ena och det andra.

Vi har nyligen köpt ett hus och har nu flyttat in.
Säljaren hade en besiktning och vi gjorde en köpargenomgång med besiktningsfirman för det var ok enligt mäklaren.
Inga konstigheter tyckte och inga speciella anmärkningar i protokollet som gjorde oss oroliga.

1 vecka in efter vi fått nycklarna så märkte vi i ena badrummet att en del av kaklet har släppt från regel på ena vägen. Ungefär 4 plattor och här buktar det ut och fogarna har spruckit. Inget som vi kunde se med blotta ögat då vi inte är besiktningsmän. Idag såg vi i samma badrum fast på andra sidan väggen att det buktar ut på cirka 3 plattor.

Här behöver vi rådgivning, inga dumma kommentarer om att vi får skylla oss själva.
Då besiktningsmannen helt har missat detta anser jag helt absurt då våtrum borde kolla extra noga. Har firman gjort fel? Är det ett dolt fel som vi kan trycka på eller hur skall vi göra? Säljarna säger att dem aldrig sett det men det hade definitivt påverkat slutpriset på huset.

Huset är från 83 och badrummet är inte renoverat sedan dess om det spelar någon roll i det hela.

Tacksam för all information vi kan få.

Hälsningar,
Johan

[bild][bild]
Hej

De går ju att se hur lätt som helst.

Absurt? Vad är absurt. Den som ska kolla badrummet nogast isåfall är väl du isåfall då du är köpare.

De är säljaren som.köot besiktningen oxh kan reklamera den.

Du skulle tagit in egen besktningman.

Intressant att du skriver absurt. "Badrum borde kollas extra noga"

Varför gjorde duinte det då och fullgjordr din undersökningsplikt.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag tror inte att det är så kört som många hävdar. Då ni enbart bott där 1 vecka. Nen vissa saker måste redas ut. Fanns problemet redan vid besiktningen? Nästa fråga är vad som hänt? Är det en fuktskada eller är det bara ett kosmetiskt fel?
Inte dolt fel är inte samma sak som kört.
Men att det skulle bli full ersättning via dolda fel försäkringen tvivlar jag starkt på
 
Kolla vattenmätaren när inget vatten används. Om den inte ger nåt utslag har ni åtminstone ingen pågående vattenläcka. Är det en yttervägg eller innervägg? Om det är en yttervägg kan ni kolla fasaden om det finns nån möjlighet till vatteninträngning utifrån. Om det är en innervägg kan ni ta det lugnt, tycker jag.

Att väggen har rört sig en aning de senaste 40 åren behöver inte vara nåt att oroa sig för. Så länge det inte handlar om en pågående vattenskada kan badrummet ”hålla” hur länge som helst, även med lite skönhetsfel.

Som nybliven husägare är det lätt att måla fan på väggen och tro att minsta skavank betyder katastrof och dyrbara renoveringsåtgärder. Men så behöver det inte alls vara.

När vi köpte vårt hus fick vi nerslag på felaktiga golvbrunnar och mattsläpp av besiktningsmannen. Tänkte direkt att ”Oj, då måste vi ju renovera”. Det var för 13 år sen, och när vi säljer kåken kommer säkert nästa köpare att få panik över exakt samma felaktiga brunnar och mattsläpp. ;)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Vore kul att höra hur ts @Johan Persson6224 tänker så här långt med de svar han fått i tråden.
Och hur dom agerat så här långt.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Om ni inte kunde se detta pga att ni inte är besiktiningsmän och besiktningsmannen inte heller såg detta. Va det katten som upptäckte felet då? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Inte dolt fel är inte samma sak som kört.
Men att det skulle bli full ersättning via dolda fel försäkringen tvivlar jag starkt på
Nej, så långt är vi helt eniga. Det finns nog inget som talar för att detta är ett dolt fel. Men det finns, som sagt, andra möjligheter till ersättning.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.