Hej

Upptäckte idag att det droppar från innertaket.

Efter felsökning hittar jag att det är bakfall vid en takhuv och det läcker in under pannorna och sen rinner det in via 2st hål i takduken.

Taket är 7år gammalt och utfört helt av takfirma.
Avtalet med takfirma är hantverkarformulär-14 och vi har även garantibevis 15år "Monier tätt tak garanti" eftersom takfirman använde Moniers system.

Läckan är akut stoppad med pressening och ett skadeärende är upprättat hos Länsförsäkringar via Villahemförsäkringen. Skadereglerare ska kontakta oss i veckan.

Felet beror troligen på att hantverkaren har tätat dåligt vid takhuv samt att takduken är otät. Se bilder.
Frågan är om man också ska åberopa något mot hantverkaren?
 
  • Träbjälklag, isolering synlig, röd cirkel markerar skada eller spricka i bjälke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat träbjälklag med synlig spricka och isoleringsmaterial, röd cirkel markerar området.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat tak med trasig takpanna, synlig underlagsduk, nattetid, belysning från vänster, mögel eller alger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nattvy, takpannor, saknad panna, mörker, diffust ljus, eventuell skada eller reparation behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takventilation med blå presenning på takpannor, nattetid, dålig belysning, möjlig reparation eller skydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Absolut!
Garantin på utförandet är säkert 10år och har dom gjort fel ska det åtgärdas, vänta inte med att kontakta dom bara.
 
Glömde en väsentlig fråga:

Takfirman har bytt namn (tror de blev uppköpta) och ingår nu i en mindre koncern men de har samma organisationsnummer som står på avtalet.
Gäller fortfarande reklamationsrätten mot företaget?
 
Rickard.
H Henrik Vamos skrev:
Glömde en väsentlig fråga:

Takfirman har bytt namn (tror de blev uppköpta) och ingår nu i en mindre koncern men de har samma organisationsnummer som står på avtalet.
Gäller fortfarande reklamationsrätten mot företaget?
Troligtvis men hävdar dom annat så tar du det direkt med monier då jag antar även denna garanti gäller oavsett vad som händer med företaget.

Det är nog smartast att du läser på så mycket som möjligt om garantin (allt finns på internet ;))och sen kontaktar dom så snart som möjligt.

Jag svarar bara utifrån antagelser att denna garanti är rätt lik andra takgarantier men det vet jag inte, en garanti är alltid frivillig och kan innehålla lite vad som helst. Garanti är inte samma sak som reklamation och har du garanti är det den som gäller i första hand.
 
  • Gilla
Henrik Vamos
  • Laddar…
Hej,

Avseende din hemförsäkring så bedömer jag möjligheten som låg till ersättning. För att takläckade överhuvudtaget ska kunna ersättas krävs "Allrisk byggnad", men även i det tillägget krävs att skadan beror på en plötslig och oförutsedd händelse. Dessutom undantas skada som är beror på (bland annat) felaktigt utförande, vilket ju du menar är orsaken.

Det finns dock en bra grej med att försäkringsbolaget är inblandade, för du kan be försäkringsbolaget att få ta del av deras besiktningsrapport. Där kommer ju framgå vad de bedömer som skadeorsak, som du sen kan skicka till entreprenören.

Det du bör göra direkt är att reklamera till takentreprenören. Det görs på enklaste sätt, förslagsvis skriftligen (typ via mail). Ä Det saknar betydelse att de är uppköpta/bytt företagsnamn. Såväl rättigheter som skyldigheter följer med vid ett förvärv av en juridisk person.

Det gäller att göra skillnad på garanti och felansvar enligt konsumenttjänstlagen. Garanti innebär att det inte spelar någon roll när felet uppstår, det räcker att det föreligger fel och detta inte beror på dig/yttre händelse eller liknande för att du ska ha rätt till avhjälpande (att det fixar felet). För att det ska föreligga felansvar enligt konsumenttjänstlagen krävs att felet funnit sen avlämnadet (även om det inte upptäckts förrän nu).

Ytterligare en skillnad är att en garanti som huvudregel bara gäller själva arbetet. För att ansvar för eventuella följdskador ska föreligga krävs fel enligt konsumenttjänstlagen. Det är du som har bevisbörda för att det förelåg fel vid avlämnadet, men kan du visa det har näringsidkaren ett mycket långtgående ansvar för följdskador.

Sammanfattningsvis är det bra om du kan få försäkringsbolaget att besiktiga skadan (är inte säkert att de vill göra det, eftersom det finns grund att avböja redan på den info som du lämnat vill jag mena) och skriva att orsaken är felaktigt utfört arbete. Reklamera till takläggaren, och bifoga ev rapport. Här vill du ju dels få felet avhjälpt, men också få ersättning för att åtgärda eventuella följdskador (dvs skadestånd). Vid fel har entreprenören endast skyldighet att sa avhjälpa felet, inte följdskadan. Vill de inte åtgärda följdskadan får du ta in ett kostnadsförslag på det, och alltsånkräva denna kostnad som skadestånd.

Nu blev svaret väldigt juridiskt, återkom om du vill få något förtydligat. Mitt sista tips är att inte bli lika juridisk som jag när du pratar med dem (takläggarn), utan börja schysst och trevligt och hör med dem om de vill komma ut och titta osv. Är det en bra firma är det ju inte omöjligt att de vill lösa det på bästa sätt för alla inblandade:)

/E
 
  • Gilla
Henrik Vamos och 1 till
  • Laddar…
S Stormeen skrev:
Hej,

Avseende din hemförsäkring så bedömer jag möjligheten som låg till ersättning. För att takläckade överhuvudtaget ska kunna ersättas krävs "Allrisk byggnad", men även i det tillägget krävs att skadan beror på en plötslig och oförutsedd händelse. Dessutom undantas skada som är beror på (bland annat) felaktigt utförande, vilket ju du menar är orsaken.

Det finns dock en bra grej med att försäkringsbolaget är inblandade, för du kan be försäkringsbolaget att få ta del av deras besiktningsrapport. Där kommer ju framgå vad de bedömer som skadeorsak, som du sen kan skicka till entreprenören.

Det du bör göra direkt är att reklamera till takentreprenören. Det görs på enklaste sätt, förslagsvis skriftligen (typ via mail). Ä Det saknar betydelse att de är uppköpta/bytt företagsnamn. Såväl rättigheter som skyldigheter följer med vid ett förvärv av en juridisk person.

Det gäller att göra skillnad på garanti och felansvar enligt konsumenttjänstlagen. Garanti innebär att det inte spelar någon roll när felet uppstår, det räcker att det föreligger fel och detta inte beror på dig/yttre händelse eller liknande för att du ska ha rätt till avhjälpande (att det fixar felet). För att det ska föreligga felansvar enligt konsumenttjänstlagen krävs att felet funnit sen avlämnadet (även om det inte upptäckts förrän nu).

Ytterligare en skillnad är att en garanti som huvudregel bara gäller själva arbetet. För att ansvar för eventuella följdskador ska föreligga krävs fel enligt konsumenttjänstlagen. Det är du som har bevisbörda för att det förelåg fel vid avlämnadet, men kan du visa det har näringsidkaren ett mycket långtgående ansvar för följdskador.

Sammanfattningsvis är det bra om du kan få försäkringsbolaget att besiktiga skadan (är inte säkert att de vill göra det, eftersom det finns grund att avböja redan på den info som du lämnat vill jag mena) och skriva att orsaken är felaktigt utfört arbete. Reklamera till takläggaren, och bifoga ev rapport. Här vill du ju dels få felet avhjälpt, men också få ersättning för att åtgärda eventuella följdskador (dvs skadestånd). Vid fel har entreprenören endast skyldighet att sa avhjälpa felet, inte följdskadan. Vill de inte åtgärda följdskadan får du ta in ett kostnadsförslag på det, och alltsånkräva denna kostnad som skadestånd.

Nu blev svaret väldigt juridiskt, återkom om du vill få något förtydligat. Mitt sista tips är att inte bli lika juridisk som jag när du pratar med dem (takläggarn), utan börja schysst och trevligt och hör med dem om de vill komma ut och titta osv. Är det en bra firma är det ju inte omöjligt att de vill lösa det på bästa sätt för alla inblandade:)

/E

Tack för utförligt svar :)

Idag kommer jag säkra ytterligare för vidare vattenläckage och kontakta tak entreprenör som steg 1.
Jag återkommer med vidare info
Tack än en gång!

/H
 
  • Gilla
Stormeen
  • Laddar…
H Henrik Vamos skrev:
Tack för utförligt svar :)

Idag kommer jag säkra ytterligare för vidare vattenläckage och kontakta tak entreprenör som steg 1.
Jag återkommer med vidare info
Tack än en gång!

/H
Hej.
Om du täckt över taket så är Mitt tips att fota allt du kan se som läckage fläckar. Dröjer det innan de kommer så finns risken att det torkat upp. Du har då sämre bevis på läckaget in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.