Hej! Osäker om detta är rätt kategori men antar att ventilationen har att göra med problemet.

Bor i ett hus byggt 1896, 2 våningar + inredd vind. Självdrag. 2-glas fönster från 60-talet. På vinden har jag noterat att på fönstren mot väst, syd och öst men inte norr bildas frost/is på insidan av det yttre fönstret vid minusgrader. Se bilder. 2 av de tre rummen är kallställda ca 14 grader, men detta torde inte påverka då ena rummet som är varmt har samma problem. I ena rummet är dessutom bara ena fönstret frostat varför jag tror snarare att det kanske har med de enskilda fönstren att göra? Men det blir aldrig frost på fönstren på våning 1 och 2.

Hur kommer sig detta och är det något man bör åtgärda? Tack på förhand!

Vy med frost, träram, utsikt över snötäckt landskap, hus och sjö vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solnedgång, vinterlandskap genom fönster med frost, varm inomhusutsikt, snötäckta tak, träd, avlägsen horisont.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frostiga kristaller på fönster med vinterlandskap i bakgrunden vid solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster med frost och iskristaller, träram, utsikt delvis blockerad, kallt vinterlandskap utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Joakimwiljelöf skrev:
Hej! Osäker om detta är rätt kategori men antar att ventilationen har att göra med problemet.

Bor i ett hus byggt 1896, 2 våningar + inredd vind. Självdrag. 2-glas fönster från 60-talet. På vinden har jag noterat att på fönstren mot väst, syd och öst men inte norr bildas frost/is på insidan av det yttre fönstret vid minusgrader. Se bilder. 2 av de tre rummen är kallställda ca 14 grader, men detta torde inte påverka då ena rummet som är varmt har samma problem. I ena rummet är dessutom bara ena fönstret frostat varför jag tror snarare att det kanske har med de enskilda fönstren att göra? Men det blir aldrig frost på fönstren på våning 1 och 2.

Hur kommer sig detta och är det något man bör åtgärda? Tack på förhand!

[bild] [bild] [bild] [bild]
Byt list runt fönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.