Hej,
Då både jag och min sambo är nya när det gäller hus och djungeln av vad som är dolt fel eller ej så hade det uppskattas med både det ena och det andra.

Vi har nyligen köpt ett hus och har nu flyttat in.
Säljaren hade en besiktning och vi gjorde en köpargenomgång med besiktningsfirman för det var ok enligt mäklaren.
Inga konstigheter tyckte och inga speciella anmärkningar i protokollet som gjorde oss oroliga.

1 vecka in efter vi fått nycklarna så märkte vi i ena badrummet att en del av kaklet har släppt från regel på ena vägen. Ungefär 4 plattor och här buktar det ut och fogarna har spruckit. Inget som vi kunde se med blotta ögat då vi inte är besiktningsmän. Idag såg vi i samma badrum fast på andra sidan väggen att det buktar ut på cirka 3 plattor.

Här behöver vi rådgivning, inga dumma kommentarer om att vi får skylla oss själva.
Då besiktningsmannen helt har missat detta anser jag helt absurt då våtrum borde kolla extra noga. Har firman gjort fel? Är det ett dolt fel som vi kan trycka på eller hur skall vi göra? Säljarna säger att dem aldrig sett det men det hade definitivt påverkat slutpriset på huset.

Huset är från 83 och badrummet är inte renoverat sedan dess om det spelar någon roll i det hela.

Tacksam för all information vi kan få.

Hälsningar,
Johan

Inomhusmiljö med genomskinlig skärm, krukväxt, vita golvplattor, och delvis synlig röd symbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kakelvägg med smutsiga fogar och tecken på mögel eller kalkavlagringar. Behöver rengöring eller underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min gissning är att ni inte kommer få någon större ersättning då badrummet uppnått och passerat sin beräknade livslängd. Kan ha fel men då finns det säkert någon med bättre svar.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Er köpargenomgång är inte värd ett jota om ni inte ”köpt in er” i besiktningen som säljaren gjort, och på så sätt tagit över rätten att ställa krav mot besiktningsmannen. De har inget ansvar för sina missar mot er annars.

Felet är absolut inte dolt. Och badrummet asgammalt och avskrivet. Att det skulle ha påverkat försäljningspriset i någon större mån tror jag inte heller är sant då badrummet som sagt är avskrivet och en snar renovering är högst rimlig för att undvika tråkiga överraskningar framöver.

Så kontentan är att detta blir något ni får lära er av och inte mer med det.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 13 till
  • Laddar…
J Johan Persson6224 skrev:
1 vecka in efter vi fått nycklarna så märkte vi i ena badrummet att en del av kaklet har släppt från regel på ena vägen. Ungefär 4 plattor och här buktar det ut och fogarna har spruckit. Inget som vi kunde se med blotta ögat då vi inte är besiktningsmän. Idag såg vi i samma badrum fast på andra sidan väggen att det buktar ut på cirka 3 plattor.

Här behöver vi rådgivning, inga dumma kommentarer om att vi får skylla oss själva.
Då besiktningsmannen helt har missat detta anser jag helt absurt då våtrum borde kolla extra noga. Har firman gjort fel? Är det ett dolt fel som vi kan trycka på eller hur skall vi göra? Säljarna säger att dem aldrig sett det men det hade definitivt påverkat slutpriset på huset.

Huset är från 83 och badrummet är inte renoverat sedan dess om det spelar någon roll i det hela.

Tacksam för all information vi kan få.

Hälsningar,
Johan

[bild][bild]
Hur menar du att ni inte kunde se då ni inte är besiktningsmän, men upptäckte det nu?

Gjorde ni någon besiktning innan köpet?
Badrummet närmar sig 30år och har passerat förväntad livslängd, tyvärr.

De ni kan göra, är att ta kontakt med erat försäkringsbolag och se om ni har någon hjälp du hämta där.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hur menar du att ni inte kunde se då ni inte är besiktningsmän, men upptäckte det nu?

Gjorde ni någon besiktning innan köpet?
Badrummet närmar sig 30år och har passerat förväntad livslängd, tyvärr.

De ni kan göra, är att ta kontakt med erat försäkringsbolag och se om ni har någon hjälp du hämta där.
Jag önskar att jag också var 30 dock så har jag redan fyllt 40 ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
SirMayo och 8 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Jag önskar att jag också var 30 dock så har jag redan fyllt 40 ;)
Du har så rätt, badrummet är 40 år, i år! :oops:
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Att köpa ett hus är som att köpa en i förväg fylld kundvagn på Ica. Vissa varor är bra men den tre veckor gamla limpan är grisen i säcken. Den kan gå att äta men har den lite mögel i kanten blir man inte förvånad och påverkar knappast priset på kundvagnen.
 
  • Gilla
Blåsalvia19 och 3 till
  • Laddar…
J Jeppan skrev:
Er köpargenomgång är inte värd ett jota om ni inte ”köpt in er” i besiktningen som säljaren gjort, och på så sätt tagit över rätten att ställa krav mot besiktningsmannen. De har inget ansvar för sina missar mot er annars
Njaa.. I normalfallet så ingår det i "köpargenomgång" med säljarens bes. man att ansvaret för besiktningen även gäller mot köparen, att man därmed köper in sig i besiktningen.

MEN vad exakt har bes. mannen skrivit om badrummet? Det brukar stå något i stil med att dte är av äldre standard eller liknande. Det är då en information om att det är så gammalt att man kan förvämta sig problem.

När det gäller besiktning av badrum, så behöver man även titta på bes. mannens uppdragsavtal. Oftast står där ngt. i stil med Okulär besiktning", vilket ibland kan betyda att bes. mannen stannar i dörren och tittar. Lösa kakelplattor bör man upptäcka inom ramen för sin undersökningsplikt som köpare, men det är inte säkert att det ingår i besiktningen.

I det här fallet så gäller det ett badrum som är ca 40 år, även om man skulle hitta ett äkta dolt fel, så blir det ändå ingen ersättning. Värdet av ett 40 år gammalt badrum är noll.
 
  • Gilla
Johrnak och 4 till
  • Laddar…
Skulle nog säga att det enkla svaret är nej på allt.
Inget dolt fel, då det gick att se.
Badrummet 40 år, inget värde.
Har väldigt svårt att se att slutpriset skulle blivit speciellt annorlunda, då det oavsett var dax att renovera detta och man borde tagit med det i beräkningarna när man köpte huset..
Som tidigare skrivit, har ni inte köpt in ett i besiktningen, utan enbart haft en genomgång, har ni nog noll chans att driva något mot dom.
Bara kavla upp ärmarna och börja riva och renovera.
 
  • Gilla
Morgonskiftet och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa.. I normalfallet så ingår det i "köpargenomgång" med säljarens bes. man att ansvaret för besiktningen även gäller mot köparen, att man därmed köper in sig i besiktningen.
Det här är inte min uppfattning efter omfattande undersökning av ämnet och egen erfarenhet.

Säljarbesiktning görs för att skydda säljaren mot krav köparen kan ställa mot denne. En vanlig köpargenomgång innebär inget skrivet avtal med besiktningsmannen och den enda som köpt en tjänst av besiktningsmannen är fortfarande säljaren. Köpargenomgången är därför värdelös, så länge du inte fått ett separat avtal med dig som beställare i samma veva.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tror inte besiktningsmannen har missat detta. Just buktande kakelplattor är förväntat i ett badrum från den här tiden. Man kunde inte bättre och kaklade ofta på rörliga material som 60 cc reglade väggar, inte sällan rakt på spånskiva eller i bästa fall på gips. Det är således inget fel utan den standard som kakling utfördes med på den tiden.

Jag antar att det står "Äldre standard på badrum" eller liknande i besiktningsprotokollet. Därmed är saken påpekad, man ägnar inte tid åt olika estetiska detaljer i ett sånt badrum.

Men badrummet har duschkabin så riskerna för omfattande fuktskador är nog mindre. Kolla golvbrunnen så att den mår bra!
 
  • Gilla
Johrnak och 5 till
  • Laddar…
nikasp
Vad menas med köpargenomgång? När vi köpte huset slumpade det sig att den jag tänkt anlita också säljarbesiktat huset. Vi gav 7000 kr för en besiktning med samma kille. Fyra intensiva timmar då vi var och kröp i krypgrunden, uppe på taket och i alla skrymslen och vrår inne och ute.

Ni får ta det med ro. Huset kommer inte att explodera imorgon men troligen har fukt letat sig in och fått väggen att svälla, eller så har huset rört sig med åren. Planera för renovering och släpp det där med dolt fel. Varken särskilt dolt och badrummet är ju långt förbi sin tekniska livslängd.
 
  • Gilla
Johrnak och 4 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Vad menas med köpargenomgång?
Många bes. firmor erbjuder det. De har först gjort en besiktning åt säljaren, brukar vara en del av processen för att säljaren skall teckna dolda felsförsäkring.

Den besiktningen är en affär mellan säljare och bes. mannen. Finns det brister i besiktningen så kan inte köparen göra bes. mannen ansvarig, han har inte arbetat åt köparen. Men så erbjuds ofta köparen att "köpa in sig", så att bes, mannen blir lika ansvarig mot köparen som mot säljaren. Och då brukar det ingå en köparegenomgång, där bes. mannen förklarar vad protokollet betyder. Där kan ibland bes. mannen utrycka sig lite friare gentemot köparen, än vad som står i protokollet. Bes. mannen har ju en viss beroendeställning mot mäklaren, för att få nya uppdrag, och kan då ibland vara lite väl "diplomatisk" i beskrivningen av vissa brister i protokollet.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi hade exakt samma sits och fick ersättning från besiktningsmannens ansvarsförsäkring (vi hade del av säljarnas besiktning och han hade missat buktande plattor). Vi fick 150000 eller nåt sånt och vårt badrum var ca 10 år gammalt. Det var en himla massa jobb dock och tog typ ett år. Jag tror ni har en chans förutsatt att det inte står ett negativt ord om badrummet i protokollet. Minsta lilla "bla bla förväntad livslängd" eller liknande så är ni körda. Eftersom badrummet är så gammalt så tror jag ändå inte det är värt besväret. Jag hade börjar med att reklammera besiktningen till företaget, de kommer garanterat säga nej och då går du direkt till ARN. Det är billigare och enklare än att försöka göra det rättsligt. Som sagt, antagligen inte värt det dock.
 
Går inte jämföra ett badrum som är 10 år mot ett som är 40 år. Badrummet är redan värt noll kronor, så finns inga pengar att hämta.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.