Hej,

Vi har ett mekaniskt återvinningsaggregat från -79 till ventialtionen i 1 1/2-plansvillan på 180m² byggd samma år.
Det börjar vara på sista versen. Bytte gummidämparna till motorn häromåret men trots det är ljudnivån/vibrationerna inte bra. Nu i vinter stängde jag av det och då spred sig ett lugn i huset.
Det är dags att byta ut.
Tidigare gick även köksfläkten upp i aggregatet men sedan en köksrenovering för två år sedan har vi nu en takmotor speciellt för kupan. Dom nya aggregaten har ju inte köksfläkten med.
Som vanligt förekommande hämtas frånluft från badrummen, klädkammaren och tvättstugan och tilluft i övriga rum.
Precis utanför tvättstugan längs husets långsida har vi en friggebod med vedeldad bastu i. Den står precis utanför takfoten och frånluftsventilen från bastun sitter uppe vid taket, mot huset.
Ventilationsaggregatet sitter på vinden ovanför tvättstugan.
Det skulle vara en ganska enkel match att dra ett ventilationsrör från bastun upp längs insidan på råsponten upp på vinden. Gjorde så när jag satte in takmotorn som sitter nästan upp vid nock på ungefär samma ställe.

Jag tänker att jag skulle kunna använda eftervärmen från bastun som frånluft till aggregatet och på så sätt få ut den värmen i huset.
För att inte får problem med luftflöden tänker jag mig ett spjäll som skiftar från tvättstuga till bastu när vi har eldat.
På så sätt kan jag ju ställa donen så dom luftflödesmässigt blir lika.
Tänker mig också att detta spjäll skulle kunna styras av en motor och en temperatursensor. När bastun är utkyld vill jag ju inte ta frånluft.

När jag tittar på databladen på FTX-aggregat, som t.ex. Fläktwoods RDAF Midi, framgår det inte om det finns någon rekommenderad maxtemperatur på frånluften.
Jag vet inte hur varm den kan bli men troligtvis kommer den ju, trots rörisolering, kylas av på vägen upp på vinden och det borde ju inte bli så varmt och eftervärmen från bastun kanske är 60°. Gissar att det ju kan bli ganska varmt i ett badrum också.
Jag tänker se till att jag har ett naturligt fall på röret hela vägen så att eventuell kondens rinner tillbaka in i bastun.

Vad tror ni om idén? Som det är nu är bastun varm i många timmar efter bad.

Fläktwoods RDAF Midi verkar också passa väldigt bra rent formmässigt då det liknar mitt gamla aggregat. Tänkte samtidigt röja ut all gammal isolering och se över trummorna. Sätta ljuddämpare och säkra att inget ligger mot någonstans. Något rör är trampat på och behöver bytas ut samt att alltihop behöver göras rent.
Sen tänkte jag avsluta med lösull över alltihop.

Något jag behöver tänka på? Finns det något bra allternativ till Fläktwoods aggregat här?
Är det komplicerat att ställa in ett fläktsystem med avseende på luftflöden? Ser att man kan hyra luftflödesmätare hos t.ex. luftbutiken. Gissar att det handlar om att ha jämt fördela flödet i alla frånluftskanaler och enligt samma princip på tilluften?
 
F Fredrik Jönsson skrev:
Hej,

Vi har ett mekaniskt återvinningsaggregat från -79 till ventialtionen i 1 1/2-plansvillan på 180m² byggd samma år.
Det börjar vara på sista versen. Bytte gummidämparna till motorn häromåret men trots det är ljudnivån/vibrationerna inte bra. Nu i vinter stängde jag av det och då spred sig ett lugn i huset.
Det är dags att byta ut.
Tidigare gick även köksfläkten upp i aggregatet men sedan en köksrenovering för två år sedan har vi nu en takmotor speciellt för kupan. Dom nya aggregaten har ju inte köksfläkten med.
Som vanligt förekommande hämtas frånluft från badrummen, klädkammaren och tvättstugan och tilluft i övriga rum.
Precis utanför tvättstugan längs husets långsida har vi en friggebod med vedeldad bastu i. Den står precis utanför takfoten och frånluftsventilen från bastun sitter uppe vid taket, mot huset.
Ventilationsaggregatet sitter på vinden ovanför tvättstugan.
Det skulle vara en ganska enkel match att dra ett ventilationsrör från bastun upp längs insidan på råsponten upp på vinden. Gjorde så när jag satte in takmotorn som sitter nästan upp vid nock på ungefär samma ställe.

Jag tänker att jag skulle kunna använda eftervärmen från bastun som frånluft till aggregatet och på så sätt få ut den värmen i huset.
För att inte får problem med luftflöden tänker jag mig ett spjäll som skiftar från tvättstuga till bastu när vi har eldat.
På så sätt kan jag ju ställa donen så dom luftflödesmässigt blir lika.
Tänker mig också att detta spjäll skulle kunna styras av en motor och en temperatursensor. När bastun är utkyld vill jag ju inte ta frånluft.

När jag tittar på databladen på FTX-aggregat, som t.ex. Fläktwoods RDAF Midi, framgår det inte om det finns någon rekommenderad maxtemperatur på frånluften.
Jag vet inte hur varm den kan bli men troligtvis kommer den ju, trots rörisolering, kylas av på vägen upp på vinden och det borde ju inte bli så varmt och eftervärmen från bastun kanske är 60°. Gissar att det ju kan bli ganska varmt i ett badrum också.
Jag tänker se till att jag har ett naturligt fall på röret hela vägen så att eventuell kondens rinner tillbaka in i bastun.

Vad tror ni om idén? Som det är nu är bastun varm i många timmar efter bad.

Fläktwoods RDAF Midi verkar också passa väldigt bra rent formmässigt då det liknar mitt gamla aggregat. Tänkte samtidigt röja ut all gammal isolering och se över trummorna. Sätta ljuddämpare och säkra att inget ligger mot någonstans. Något rör är trampat på och behöver bytas ut samt att alltihop behöver göras rent.
Sen tänkte jag avsluta med lösull över alltihop.

Något jag behöver tänka på? Finns det något bra allternativ till Fläktwoods aggregat här?
Är det komplicerat att ställa in ett fläktsystem med avseende på luftflöden? Ser att man kan hyra luftflödesmätare hos t.ex. luftbutiken. Gissar att det handlar om att ha jämt fördela flödet i alla frånluftskanaler och enligt samma princip på tilluften?

Fukt kan bli ett problem om det kondenserar ut till vatten i kanalerna eller aggregatet. Det skulle jag först räkna på innan installation om jag var du.

Vart tar värmen från bastun vägen när den kallnar? Om den avges till omkringliggande rum har du ju även idag en sorts värmeåtervinning.
 
  • Gilla
Sansad
  • Laddar…
Bastun är fristånde.
Ulltand Ulltand skrev:
Fukt kan bli ett problem om det kondenserar ut till vatten i kanalerna eller aggregatet. Det skulle jag först räkna på innan installation om jag var du.

Vart tar värmen från bastun vägen när den kallnar? Om den avges till omkringliggande rum har du ju även idag en sorts värmeåtervinning.
Bastun är fristånde (ca 1m från huset).
Fukt kan definitivt bli ett problem men fuktig luft kommer ju även från badrummen idag men det finns ju säkert en rekommendation.
Jag tänker mäta både temp och fukt i tilluften. Blir det för mycket kan jag ju stänga automatiskt med spjället.
 
F Fredrik Jönsson skrev:
Bastun är fristånde.


Bastun är fristånde (ca 1m från huset).
Fukt kan definitivt bli ett problem men fuktig luft kommer ju även från badrummen idag men det finns ju säkert en rekommendation.
Jag tänker mäta både temp och fukt i tilluften. Blir det för mycket kan jag ju stänga automatiskt med spjället.

Då finns det en energivinst men risken för kondens igenfrusen vvx kvarstår om ni inte bastar torrt.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Då finns det en energivinst men risken för kondens igenfrusen vvx kvarstår om ni inte bastar torrt.
Men den risken finns väl då även när jag leder upp fuktig luft från duscharna i aggregatet precis som det är avsett för?

Dom här roterande värmeväxlarna behöver ju inget avlopp (som mitt gamla aggregat har).
Jag förstår det som att frånluften värmer upp bladen i fläkten som sen värmer tilluften. För att det ska frysa behöver ju temperaturbryggan hamna på frånluftsidan?

Eftervärmen är relativt torr. Eftersom det är en vedeldad bastu byts luften ut hela tiden utifrån eftersom kaminen skapar ett undertryck vid golvet (där tilluften sitter).
Behovet av värme i huset finns ju främst när det är kallt då tilluften in i bastun är relativt torr.
 
F Fredrik Jönsson skrev:
Men den risken finns väl då även när jag leder upp fuktig luft från duscharna i aggregatet precis som det är avsett för?

Dom här roterande värmeväxlarna behöver ju inget avlopp (som mitt gamla aggregat har).
Jag förstår det som att frånluften värmer upp bladen i fläkten som sen värmer tilluften. För att det ska frysa behöver ju temperaturbryggan hamna på frånluftsidan?

Eftervärmen är relativt torr. Eftersom det är en vedeldad bastu byts luften ut hela tiden utifrån eftersom kaminen skapar ett undertryck vid golvet (där tilluften sitter).
Behovet av värme i huset finns ju främst när det är kallt då tilluften in i bastun är relativt torr.
Det är mycket mindre vatten i luften från en dusch än vad du kan ha i luften från en bastu om du hällt på mycket vatten. Om den kyls ner tex i en vvx så kan den kondenserar det ut till vatten och kan frysa på till is. Kan inte direkt bedöma hur stor eller liten risken är.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är mycket mindre vatten i luften från en dusch än vad du kan ha i luften från en bastu om du hällt på mycket vatten. Om den kyls ner tex i en vvx så kondenserar det ut till vatten och kan frysa på till is. Kan inte direkt bedöma hur stor eller liten risken är.
Är inte så säker på det. Luften i en dusch har ju en väldigt hög RF medans luften i en vedelsdad bastu nog har har låg RF en stund efter att man hällt på vatten och ventilerat ut ångan. Precis när jag kastar på vattnet kommer det ganska rejält med ånga ur frånluftsventilen men det avtar ganska snabbt.
Men det här med RF är ju inte enkelt.

Relativ fuktighet är ju ganska enkelt att mäta och reglera efter.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Det är mycket mindre vatten i luften från en dusch än vad du kan ha i luften från en bastu om du hällt på mycket vatten. Om den kyls ner tex i en vvx så kan den kondenserar det ut till vatten och kan frysa på till is. Kan inte direkt bedöma hur stor eller liten risken är.
Tacksam för diskussionen förresten. Det är bolla sånt här jag är ute efter.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Räknade ut daggpunkten för ett lufttillstånd som är tänkbart i en bastu 55 C och 50 %RH. Den blir hela 41 C.
Vid 75 C och 30% RH hamnar daggpunkten på 48 C. Alltså när lufttemperaturen i kanalen från bastun sjunker till 41C resp 48C kondenseras vatten ut.

Sedan om det blir ett problem är svårare att säga. Kanske det torkar upp snabbt av efterföljande luftström?
 
Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Räknade ut daggpunkten för ett lufttillstånd som är tänkbart i en bastu 55 C och 50 %RH. Den blir hela 41 C.
Vid 75 C och 30% RH hamnar daggpunkten på 48 C. Alltså när lufttemperaturen i kanalen från bastun sjunker till 41C resp 48C kondenseras vatten ut.

Sedan om det blir ett problem är svårare att säga. Kanske det torkar upp snabbt av efterföljande luftstrröm? Hur
Tackar. Frånluften från en dusch borde ju kunna bli ännu fuktigare.
Det jag letar efter är väl egentligen data över vilken temperatur/RH som frånluften man leder in i aggregatet får ha.
Det gamla aggregatet leder man ju till och med in frånluft från spiskupan där det ju borde handla om både högre temperatur och RF än 55C°/50%RH.
 
F Fredrik Jönsson skrev:
Tackar. Frånluften från en dusch borde ju kunna bli ännu fuktigare.
Det jag letar efter är väl egentligen data över vilken temperatur/RH som frånluften man leder in i aggregatet får ha.
Det gamla aggregatet leder man ju till och med in frånluft från spiskupan där det ju borde handla om både högre temperatur och RF än 55C°/50%RH.
Nej den kan inte bli fuktigare i absoluta tal i duschen för den relativa fuktigheten beror av temperaturen och det är ju betydligt kallare i duschen än i bastun. Luften innehåller inte lika mycket vatten där även om RH kanske är högre och det avspeglar sig i daggpunkten. Daggpunkten är det som sedan avgör om och var du riskerar vattenutfällning i kanalsystemet

Från spiskåpan är det bara en liten del som är fuktig luft direkt från kokning och en betydligt större del är luft från omgivningen..Den ventilationen går också konstant /vanligen) vilket ger en upptorkade effekt om det skulle kondensera ut något.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Nej den kan inte bli fuktigare i absoluta tal i duschen för den relativa fuktigheten beror av temperaturen och det är ju betydligt kallare i duschen än i bastun. Luften innehåller inte lika mycket vatten där även om RH kanske är högre och det avspeglar sig i daggpunkten. Daggpunkten är det som sedan avgör om och var du riskerar vattenutfällning i kanalsystemet

Från spiskåpan är det bara en liten del som är fuktig luft direkt från kokning och en betydligt större del är luft från omgivningen..Den ventilationen går också konstant /vanligen) vilket ger en upptorkade effekt om det skulle kondensera ut något.
Vattenutfällning i kanalsystemet upp är jag inte så orolig för som sagt då jag tänker mig att det rinner tillbaka ner i bastun. Det beror ju lite på hur hur nedkyld bastuluften är när den når upp till aggregatet.

Det där med att ventilationen går konstant förstår jag inte vad du menar med. FTX-aggregatet är ju tänkt att gå konstant och inte bara när jag drar luft ur bastun.

Jag förväntade mig att det i databladet för FTX-aggregatet skulle framgå vilken temp/RH som aggregatet kan hantera. Eftersom jag tänka mäta dessa parametrar i frånluften från bastun kan jag ju styra det.
 
F Fredrik Jönsson skrev:
Det där med att ventilationen går konstant förstår jag inte vad du menar med. FTX-aggregatet är ju tänkt att gå konstant och inte bara när jag drar luft ur bastun.
I relation till bastun som du kommer att stänga luften från när den kallnat.

På längre sikt skulle jag tro att kanalerna rostar sönder om det är fritt vatten i dem från tid till annan.
 
Ulltand Ulltand skrev:
I relation till bastun som du kommer att stänga luften från när den kallnat.

På längre sikt skulle jag tro att kanalerna rostar sönder om det är fritt vatten i dem från tid till annan.
När bastun kallnat under rumstemperatur var ju tanken att jag styr om frånluften att då återigen komma från tvättstugan. Det blir då bara delen från bastun fram till spjället som skulle stå kall när bastun är kall.
Således stannar ju aldrig luften i den frånluftstrumman utan blir bara varmare/fuktigare för en liten stund.

Tänkte mig att kondensvattnet skulle rinna ner i ventialtionsröret (45° lutning på taket) och hamna i bastun igen,
 
F Fredrik Jönsson skrev:
När bastun kallnat under rumstemperatur var ju tanken att jag styr om frånluften att då återigen komma från tvättstugan. Det blir då bara delen från bastun fram till spjället som skulle stå kall när bastun är kall.
Således stannar ju aldrig luften i den frånluftstrumman utan blir bara varmare/fuktigare för en liten stund.

Tänkte mig att kondensvattnet skulle rinna ner i ventialtionsröret (45° lutning på taket) och hamna i bastun igen,
Det är så många variabler som spelar in. Kan du vara säker att allt kondenserat ut i den lutande kanalen? En del kanske kondenserar ut senare och inte rinner tillbaka?

Men att köra ventilationen en tid efter bastubadet ökar möjligen att eventuellt fukt torkar upp.

Luftflödet spelar in. Tar du bara ett litet luftflöde från bastun ökar sannolikheten att det går bra längre upp i systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.