Skulle hjälpa min syster och byta ut gamla Siemens 400 volt element (jo de luktar damm) mot modernare oljefyllda Gnosjö och LVI. Nu visade det sig (efter att jag kopplade in det första) att just detta element LVI KABA var ett 230 Volt element och inte 400 Volt. Man märkte det tydligt på att det small till och rök lite, samt att huvudsäkringen gick.... Man ser tydligt att den röda släppte ut de onda andarna....

Nåja, får väl byta ut termostaten, som gick åt pepparn. Men, jag skulle ju vilja ha det till 400 Volt, och det finns ju samma element fast som 400 Volt. Om jag bara byter termostaten, kommer det att funka med den "doppvärmare" som sitter inne i elementet. Kanske är det olika spänning/resistans?

Bifogar bilder Öppnad elektronisk enhet, kretskort synligt, kablar anslutna, möjligtvis en del av en större apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektronikkort med komponenter, potentiometer, motstånd, kondensatorer, otydlig. Del av större apparat eller system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en elektrisk enhet under installation, synliga kablar och plastram, otydlig bakgrund, installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en trasig, smutsig belysningsarmatur med brännskador och smuts. Nödutgångsskylt saknas eller är borttagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det är olika resistans i värmeslingorna beroende på om radiatorn är 230 V eller 400 V.
 
  • Gilla
uabtorw
  • Laddar…
Magnus E K
Det blir ungefär som att sätta glödlampor avsedda för julgran i adventsljusstake.
 
  • Haha
uabtorw
  • Laddar…
Toppen, då blir det ingen ombyggnad till 400 volt på denna. Får gå kvar som 230 volt element.
Någon som har reparerat en termostat själv och har tips.
Pratade med Purmo och de säljer bara termostaten till auktoriserade elektriker.
Tor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.