Jaha då var det dags igen, kvicksilvret under nollan och på med värmen. Eldningssesongen fick en flygande start.
Är det fler ställen än längst västerbottenskusten som eldningen för värme kommit igång?
 
Bor i Småland. Varit mellan -0 till -1 tre nätter på raken nu. Tror att shunten släppt på lite lite värme.
Men att börja behöva elda varannan- var tredje dag dröjer nog lite till här.. Hoppas jag
 
Slog på cirk pumpen i onsdags när jag eldade.Börjar bli kallt nu. -2 i natt.
60 grader kvar i tanken sen onsdags
 
Eldade första brasan igår, var sexton grader i kåken när jag kom från jobbet.
 
Vist brukar det inte vara så här kallt i september?
 
Andreas_Hansson skrev:
Vist brukar det inte vara så här kallt i september?
Nej, regeringen får se till att fixa det genom höjd bensinskatt eller nåt!:D:cool:
 
Hej
höjd bensinskatt? då kör vi ju mindre sänk bensinskatten ät mer kött för att öka växthuseffekten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Jo just det - växthuseffekten, som skulle ge varmare klimat, vart tog den vägen??? Öka utsläppen av koldioxid:)
 
Ja ni har det bra, själv väntar jag på mina tankar och systemet är tomt i huset så man får köra men kupevärmare om det blir kallare.
Som tur var så har det inte varit minusgrader här ännu (södra tornedalen) men det är väl inte långt borta nu.
 
Hej
22.5 grader inne bor i Gbg .
Ventilation Temovex........... värme solfångare Och kakelugnspannan inte eldat än ................men skrapat rutorna ................
 
chaffis skrev:
Ja ni har det bra, själv väntar jag på mina tankar och systemet är tomt i huset så man får köra men kupevärmare om det blir kallare.
Som tur var så har det inte varit minusgrader här ännu (södra tornedalen) men det är väl inte långt borta nu.

Samma här, har visserligen fått panna och tankar på plats men det är 3 veckors väntan på rörisen som ska koppla in prylarna. Funderar på att börja löda själv för att få tiden att gå fortare...
 
jorme skrev:
Jaha då var det dags igen, kvicksilvret under nollan och på med värmen. Eldningssesongen fick en flygande start.
Är det fler ställen än längst västerbottenskusten som eldningen för värme kommit igång?
Jodå du är inte själv, Det har shuntats ut lite värme på nätterna i drygt en vecka nu... Fattar inte hur det kan finnas folk här uppe som kan stänga värmen i månads skiftet april/maj o klara sej utan värme tills i slutet på sep el början på oktober, Man får vara nöjd om man kan va helt utan värme i 3 månader (brukar inte klara det själv)

Igår kväll va det inte skönt att komma hem kan ja säga, Det va 15,2° inne kl 21 så det blev till att elda som f-n då tanken va 15° o då vi åkte bort på fredag dag va det 22,5° inne (500 l tanken va 70° då) men det hade iof varit -2° nån natt..
Då pannan inte rymmer mer än 55 liter ved så la jag på2:a pannan då jag gick i säng kl 24 o då va det iaf 18,5 ° inne sen vaknade jag kl 03,30 o la på fullt igen, Då sambon åkte till jobbet strax efter kl 6 va det 22,5° inne o tanken va då 95° o endast lite glöd kvar i pannan.... :)

Det krävdes närmare 150 kWh för att höja tempen 80° i systemet samt öka tempen inne med ca 7° på 215 m2, Med bra björkved får jag ut nästan 50 kWh ur en full panna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.