Har haft ett par olika sajter i min bokmärkeslista för att ha koll på elpriser, eller för att plocka hem data att göra lite beräkningar med. Men noterade nyss att det ibland skiljer sig åt... Man undrar ju då vilken som är korrekt och varför det skiljer?

Var tittar ni?

Exempelvis:
Vattenfall (som även stämmer med sifforna i appen Spotprisen för android)
Tabell med tid och elpriser i öre per kilowattimme för en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elpriset.nu
Tabell med tidsintervall och värden för fyra kolumner märkta SE1 till SE4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan tillägga då att:

Vattenfall
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris/
Man måste klicka i område osv varje gång man går in på sidan. Tyvärr sparas inte ens val när man bokmärker. Man kan dock få fram en hel del historisk data någorlunda enkelt.

Elpriset.nu
https://elpriset.nu/
Enkelt diagram med viktigaste infon direkt. Mindre möjligheter att få historisk data.
 
Jag hämtar i nordpoolintegrationen i Home assistant, och lägger på skatter och påslag innan jag visar det i en graf.

Färgad stapeldiagram visar dagens elpriser med "Nu" markör och fasta kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Man undrar ju då vilken som är korrekt och varför det skiljer?
Jag skulle tro att skillnaden beror på att man använder olika växlingskurs SEK-EUR. Priset sätt ju i EUR.
För Nordpool (och troligen Vattenfall) så fastställer man den för det kommande dygnet i samband med att priserna sätts. Elpriset.nu verkar hämta växelkursen 'on demand'?

Så här skriver Nordpool om dagens priser:

Official exchange rate: 11,1613
Preliminary exchange rate: 11,1713


Så här skriver elpriset.nu:

Priset baseras på nuvarande växelkurs hämtad från Riksbanken, varför viss avrudningsfel kan förekomma.

Jag hittar dock ingen info om exakt vilken kurs dom använder...


Exakt vad som är rätt vet jag inte? Det står säker i nån förordning huruvida priset i SEK ska räknas ut den timme man köper elen eller om det ska räknas ut i samband med att priset för dygnets kommande timmar fastställs? Men eftersom t ex Vattenfall verkar göra på det senare sättet så lutar jag åt att det är rätt.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
30,894 öre kl 02 och 212,097 öre kl 17 säger Nordpool som är facit, så Vattenfalls siffror verkar iallafall stämma.

Varför inte hämta priserna direkt från Nordpool istället?
[länk]
Gott. Ja, det var ju ganska enkelt utrett med valutakursen! Intressant det där förresten då hur mitt pris som kund blir i slutändan som timprisavläst. Blir min kostnad timpris * valutakurs just den timmen eller är det timpris * en i efterhand satt växelkurs för hela dagen? Oavsett så är det ju marginella skillnader för kunden

Orsaken till andra sidor, för mig, är att jag vill ha en sida där jag med ett klick på ett bokmärke snabbt kan få en översikt på just det jag vill ha och i ett format som för mig är tydligt. Beror också på skrämstorlek. Nedan får illustrera. Vattenfalls staplar tycker jag är tydligare, jag ser direkt priset vid mouse-over medans Nordpool har en mindre visuellt tydlig linje som med litet webläsarfönser inte visar priset vid mouse-over (men gör det vid större fönster). Dessutom enheten på priset, SEK/MWh är ju lite otympligt. Sen är jag lite allergisk mot en graf där man interpolerar en rät linje mellan två punkter när priset egentligen ser ut som en trappa, lite illa att en så stor aktör inte kan presentera data i korrekta diagram.

Likaså när klockan passerar 13-14 nånting och morgondagenspriser presenteras så kan man på vattenfalls sida få idag och imorgon i samma stapeldiagram och få fin överblick på närmsta 36h. Största nackdelen med vattenfall är att man inte kan spara ett bokmärke med inställd graf, viktigast är ju "område 3, timpris, idag, tabell" ÄVEN om jag varje gång väljer "område 4, timpris för vecka start idag, graf"...


Exempelvis :
Blå stapeldiagram, timvis energipriser, datum och tidspunkt markerat, ökande trend mot kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Linjediagram som visar någon form av data över tid, märkt med tidspunkter och värden, toppar vid 16:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Popup-fönster med datum, tid och värde; grafik del; gult och grått; ekonomisk, statistisk datarepresentation.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hämtar i nordpoolintegrationen i Home assistant, och lägger på skatter och påslag innan jag visar det i en graf.

[bild]
Är det OK enligt nordpools regler? Tycker den tjoar om automatisk dataextraktion när man går in på sidan men det är kanske bara för kommersiellt bruk.

Men just att lägga till "mina" avgifter för nät/moms/skatter hade varit finfint. Synd bara att man ska behöva knåpa ihop sådant själv, en enkel funktion som kunde spara dessa siffror i en cookie eller rent av i sidlänken så det blir samma oavsett dator/mobil/padda man tar en titt i.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är det OK enligt nordpools regler? Tycker den tjoar om automatisk dataextraktion när man går in på sidan men det är kanske bara för kommersiellt bruk.

Men just att lägga till "mina" avgifter för nät/moms/skatter hade varit finfint. Synd bara att man ska behöva knåpa ihop sådant själv, en enkel funktion som kunde spara dessa siffror i en cookie eller rent av i sidlänken så det blir samma oavsett dator/mobil/padda man tar en titt i.
Har inte djupdykt i funktionen, men gissar på att det görs ett gemensamt anrop någonstans.

Allt görs automagiskt i HA, jag behöver dock föra in summan av de tillkommande avgifterna.
Sen kommer jag åt det via alla enheter hemma.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har inte djupdykt i funktionen, men gissar på att det görs ett gemensamt anrop någonstans.

Allt görs automagiskt i HA, jag behöver dock föra in summan av de tillkommande avgifterna.
Sen kommer jag åt det via alla enheter hemma.
Har inte gett mig in i Home Assistant träsket än, men det ligger på att-göra-listan helt klart :)

Min uppfattning av HomeAssistant dock är att det är programvara som helt snurrar på din egen server (vad det nu är, en NAS, en raspberry, dator osv) och att det är DEN som plockar data från Nordpool? Inte att det snurrar någon server någon annanstans som hämtar data från Nordpool och sen servar alla med nordpoolintegrationen?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har inte gett mig in i Home Assistant träsket än, men det ligger på att-göra-listan helt klart :)

Min uppfattning av HomeAssistant dock är att det är programvara som helt snurrar på din egen server (vad det nu är, en NAS, en raspberry, dator osv) och att det är DEN som plockar data från Nordpool? Inte att det snurrar någon server någon annanstans som hämtar data från Nordpool och sen servar alla med nordpoolintegrationen?
Hemautomation är farligt :geek:

Jag vet inte hur de bakom nordpoolintegrationen gjort så jag kan ärligt säga att jag inte vet var de hämtar datan.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Elbruk.se
Stegvis linjediagram visar "idag" mot ett genomsnitt "idag snitt", tid över dygnet på x-axeln, värden på y-axeln.

Bra sammanfattning och reklamdriven, så man riskerar inte att bli utkastad (som jag blir av Vattenfall när de tycker att jag tittat för ofta på deras statistik, de kräver då BankID av mig).

Sedan använder jag mitt elbolag för uppföljning av de verkliga månadspriserna som jag använder som jämförelse rörande hur bra jag presterat under månaden.

Linjediagram som visar dagliga prisförändringar över tid, med betydande svängningar.
Linjediagram visar månadsprisets fluktuation över ett år, med toppar och dalar.
Linjediagram visar månatliga trender över tre år, med ökande värden i slutet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dennan4 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Så här skriver elpriset.nu:
Priset baseras på nuvarande växelkurs hämtad från Riksbanken, varför viss avrudningsfel kan förekomma.
Jag hittar dock ingen info om exakt vilken kurs dom använder...
De hämtar aktuell kurs för EURO från Riksbanken (varje dag) och räknar om elpriset till SEK för de priser som publiceras kl 13.30 varje dag.

Mejlet som kostnadsfritt kommer varje dag kl 15.00 med morgondagens priser är en bra påminnelse och då kan jag leva med att det kanske skiljer mindre än 1% mot "rätt" pris. Har man dessutom rörligt elavtal så räknas månadsmedlet ut på ett volymvägt medelvärde läste jag någonstans ...

Du hittar gratisprenumerationen här
https://elpriset.nu/register/
 
M MrSmith skrev:
De hämtar aktuell kurs för EURO från Riksbanken (varje dag) och räknar om elpriset till SEK för de priser som publiceras kl 13.30 varje dag.
Jo, men frågan kvarstår vilken kurs det är som gäller? Är det Nordpools pris i SEK som gäller för alla timmar kommande dygn, eller är det Euro-priset och valutakursen just den timme elen förbrukas?
 
useless useless skrev:
Är det Nordpools pris i SEK som gäller för alla timmar kommande dygn, eller är det Euro-priset och valutakursen just den timme elen förbrukas?
På Nordpool bestäms elpriset för kommande dygn så det priset borde ligga fast. Tror att detta priset dessutom är i € per MWh.

Euro-kursen ändras varje vardag och man kan aldrig veta vad kursen är imorgon.

Därför kan det inte bli några fasta priser i SEK som redovisas för morgondagen. Inte ens Nordpool kan lova detta.

Så tror jag att det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.