Hej kloka forumet,

Jag rivit det putsade innertaket i min källare som har suttit där i 120 år och för första gången kunnat inspektera övergången från grundmur till syll. Virket ser fantastiskt ut med tanke på åldern. Dock märkte jag ett luftdrag dels mellan syll och den murade grundmuren och dels i springorna mellan reglarna och kortlingen. Golven på våningen ovanför har alltid kännts kalla längst ytterväggen.

Jag hyrde en värmekamera och man kan se på bilden att det är rätt kallt. Väggen är ihålig och på yttersidan av reglarna sitter det plank, 50mm stenull (tilläggsisolerat) och puts.

Min fråga är vad kan man göra åt detta? Man skulle ju verkligen vilja luftäta på något sätt, men hur? Dels mellan syll och tegel och dels mellan reglarna. Kan man använda fogskum? Jag är lite orolig att isolera för mycket och få daggpunkten inne i väggen, Är det bättre med någon mjukfog? Någon som har några bra tips? Källarutrymme under renovering med stege, exponerade bjälkar och elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad trästruktur och smulande material, möjligen tecken på röta eller termitangrepp i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termisk bildvisning, olika värmesignaturer, område markerat med 10.4°C, potentiell värmeläckageanalys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske en dum fråga men ligger det snö på marken utanför? Hur långt upp från marken är syllen?
 
S Småbrukaren skrev:
Kanske en dum fråga men ligger det snö på marken utanför? Hur långt upp från marken är syllen?
Det snöar visserligen men huset har en hög grundmur som är ungefär 700 mm ovanför marknivån, så det ska väldigt mycket snö till för att nå dit.

Dock så ligger syllen direkt mot den ojämna grundmuren så det läcker helt klart in luft, det känner man med handen. Det konstiga är att det ser rätt tätt ut från utsidan.
 
Inser att det var långsökt. Jag vet att det finns isolering för takfot på vind som ska vara isolerande men ändå tillåter ventilation. Kanske går att skära till plattor och trycka dit. Vindpapp skulle ju hindra draget. Helt tätt ska du kanske inte ha det heller. Är det någonstans du ska täta är det väl i golvbjälklaget så du slipper de kalla golven ovanför.
 
S Småbrukaren skrev:
Inser att det var långsökt. Jag vet att det finns isolering för takfot på vind som ska vara isolerande men ändå tillåter ventilation. Kanske går att skära till plattor och trycka dit. Vindpapp skulle ju hindra draget. Helt tätt ska du kanske inte ha det heller. Är det någonstans du ska täta är det väl i golvbjälklaget så du slipper de kalla golven ovanför.
Det stämmer säkert som du säger att isolera golvbjälklaget kommer ha god effekt, frågan är då om man ska isolera hela vägen ut mot syllen eller lämna luftspalt.

Helt tätt tror jag är omöjligt, vissa delar går i princip inte att komma åt, men det kanske är vindpapp och tejp som gäller där det går.
 
S
Det där är nog rätt normalt i gamla hus.
Jag tror enklast att få lufttätt är med hjälp av lerbruk.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vad var det för isolering i bjälklaget där?
 
S sinuslinus skrev:
Det där är nog rätt normalt i gamla hus.
Jag tror enklast att få lufttätt är med hjälp av lerbruk.
Läste någon annan också rekommendera lerbruk men jag har inte lyckats få klarhet i varför det skulle vara bra. En nackdel med det är att det verkar inte lagerföras på bygghandel
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad var det för isolering i bjälklaget där?
Ingen isolering alls, bara luft, precis som i väggarna. Det är endast vinden som är isolerad med hyvelspån.
 
S
E emifre skrev:
Läste någon annan också rekommendera lerbruk men jag har inte lyckats få klarhet i varför det skulle vara bra. En nackdel med det är att det verkar inte lagerföras på bygghandel
Det är fuktsäkert och tätande.
Har du lerjord är det bara att gräva. Gratis byggmaterial

En byggnadsvårdsbutik är annars lättast att köpa hos.
 
C
Drev, förslagsvis lindrev, funkar perfekt där det finns en spalt.

Men annars, pratade med timmermannen vi anlitar. Hans uppfattning var att det är nästan omöjligt att få till en beständig dragtätning i övergången mellan bjälklag och yttervägg. Dessutom, ju mer man tätar i övrigt, desto mer drag får man på dessa "omöjliga" ställen. Och det är nog så man bör se det. På dessa ställen är det ju inte som att det blåser rakt in, utan draget skapas av ventilationen och undertrycket i huset. Man kan delvis komma åt det genom att lägga till mer kontrollerad tilluft om man tycker att det är ett olämpligt ställe att släppa in luften på. Men någonstans måste luften komma in.

Sen är det också en fråga om hur man skall tolka bilderna från värmekameran. Att kunna skilja på drag, köldbryggor och ytor som av "flödestekniska" skäl inte värms upp lika bra av konvektion (typiskt hörn och "håligheter"). Även att inte lura sig på den normalt relativa färgskalan där kallaste punkten i bilden blir mörklila oavsett hur stor temperaturskillnaden är. Att t.ex. en yttervägg är kallare än en innervägg är ju i sig inget konstigt. Säger inte att du feltolkar dina bilder, men samtidigt viktigt att ha allt sådant i bakhuvudet.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Drev, förslagsvis lindrev, funkar perfekt där det finns en spalt.

Men annars, pratade med timmermannen vi anlitar. Hans uppfattning var att det är nästan omöjligt att få till en beständig dragtätning i övergången mellan bjälklag och yttervägg. Dessutom, ju mer man tätar i övrigt, desto mer drag får man på dessa "omöjliga" ställen. Och det är nog så man bör se det. På dessa ställen är det ju inte som att det blåser rakt in, utan draget skapas av ventilationen och undertrycket i huset. Man kan delvis komma åt det genom att lägga till mer kontrollerad tilluft om man tycker att det är ett olämpligt ställe att släppa in luften på. Men någonstans måste luften komma in.
Tack för tipset, att dreva verkar enkelt.

Vi har mätt upp hur mycket luft som sugs ut ur huset (det har mekanisk frånluft numera) den luftvolymen måste givetvis komma in i huset och det är helt rimligt som du säger att det inte spelar så stor roll vart den kommer ifrån. Dock har vi haft problem att det dras in luft från kallvinden som tyvärr luktar lite dåligt. Jag hoppas att draget inte kommer in från vinden och ner genom tomrummet i ytterväggarna väggarna



C cpalm skrev:
Sen är det också en fråga om hur man skall tolka bilderna från värmekameran. Att kunna skilja på drag, köldbryggor och ytor som av "flödestekniska" skäl inte värms upp lika bra av konvektion (typiskt hörn och "håligheter"). Även att inte lura sig på den normalt relativa färgskalan där kallaste punkten i bilden blir mörklila oavsett hur stor temperaturskillnaden är. Att t.ex. en yttervägg är kallare än en innervägg är ju i sig inget konstigt. Säger inte att du feltolkar dina bilder, men samtidigt viktigt att ha allt sådant i bakhuvudet.
Du har helt rätt. I detta fall gissar jag att det är en kombination, inte bara dragets fel. Det var dock en relativt stor temperaturskillnad jämfört med andra delar av ytterväggen och varierade en del från fack till fack, men svårt utan någon bra referens, vilken temperatur innersidan på en yttervägg egentligen borde ha. Jag får testa och täta och se om det gör någon skillnad.
 
E emifre skrev:
Virket ser fantastiskt ut med tanke på åldern
Mja...jag skulle tänka länge och noga innan jag ändrade något...
 
Måste säga att jag är väldigt förvånad över att ett 120år gammalt hus, 1900? Helt saknar isolering i bjälklaget.
Har det aldrig varit det?
Är det murade väggar?
 
C
E emifre skrev:
Dock har vi haft problem att det dras in luft från kallvinden som tyvärr luktar lite dåligt.
Ja, det är klart det kan spela roll vart luften kommer in, det var inte så jag menade.
Mer det att ju mer man tätar desto mer koncentreras flödet till de ställen som är svåra att komma åt.

I detta fall gissar jag att det är en kombination, inte bara dragets fel.
Ja, jag ser inte de karakteristiska "slöjor" som visar på drag. Men känner man drag är det ju drag. Vad beträffar temperaturen är det så klart i relation till utetemperaturen, men en bra början är att jämföra med omkringliggande väggytor, diffar det bara ett par grader kanske det inte är mycket att bry sig om.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.