Har ett radhus som ser ut som bild 1 på övervåningen. Planlösningen känns trång och det finns en stor kattvind som går att utnyttja till viss del (med takfönster som ljusinsläpp), se bild 2. Har skissat på två förslag som ger tre stora sovrum resp fyra små, se bild 3 och 4, men kan inte riktigt bestämma mig för vad som är bäst. Har inga barn nu men vi väntar ett i september.

Å ena sidan vore det enklast att bygga vidare med små rum, å andra undrar jag vad tonåringar tycker om att inhysas i rum på 7-8 kvm? Lösningen med små rum kräver nästan att man bygger nån slags takkupa också. Förutom på övervåningen finns det ytterligare ett möjligt sovrum (nu arbetsrum på 7 kvm) på bottenvåningen som man kan ta till om det kniper.

Vad tycker ni vore smartast?

(Den tunna horisontella linjen i höjd med skorstensstocken markerar c:a 1,80 m ståhöjd)
 
  • övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervåning profil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervåning förslag 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • övervåning förslag 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan bara svara utifrån min egen familj som inkluderar man och två barn (3 och 6 år). Jag skulle välja färre större rum men med en planlösning mer lik din bild 4. Jag skulle behålla högra delen som den är men göra två större sovrum av de tre du ritat till vänster. Barnen får då hyfsat stora rum att leka på/ta hem kompisar till, men har även ett "allrum" där de kan leka/titta på TV/film mm. Detta bör (hoppas vi) funka även när de blir tonåringar. Ni kan då själva välja på vilken våning ni vill ha ert sovrum/arbetsrum. En liknande variant har vi valt i vårt nya hus, men det funkar som sagt för oss eftersom vi har två barn. Har man större familj prioriterar man säkert annorlunda.

/Anette
 
Vi har tre sovrum i vårt hus, två är ca 12 kvm och ett är 7,5. Kan bara säga att 7,5 är liiiiitet! 12 är inte stort men tillräckligt. Dock är våra för långsmala för att fungera bra, det är bra om de är ganska kvadratiska (tycker jag).
 
Hej!

Det är inte så lätt att svara på din fråga. Tänker ni skaffa många barn så är det självklart bättre med flera små rum. Tonåringar har hellre eget rum (om än litet) än att dela med andra.

Om ni däremot tror att ni kommer klara er med färre rum så tycker jag att större rum är att föredra. 7kvm är vääääldigt litet!:)
 
Även om man funderar på att skaffa många barn så känns det som det finns en gräns för när man hellre borde kolla på ett annat hus än bygga fler (och mindre) rum i det befintliga. Badrum och duschplatser måste ju också följas åt. Nu lutar det åt att bottenvåningens arbetsrum på 8 kvm får fungera som fjärde sovrum om behov uppstår och att yta satsas på allrummet (se plan) som (med klädkammaren som projektorrum) också kan fungera som hemmabio. :) Enda kruxet är trappräcket som sticker ut en bit...
 
  • plan2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sonens sovrum är 6,5kvm och visst det är inget ställe du spelar innebandy men om måtten är rätt, fönstren och dörrar placeras rätt funkar det alldeles utmärkt som sovrum.

Jag är av den uppfattningen att sovrum sover man i, dvs det ska vara behaglig sovmiljö där och inte en massa förvaring, kontorsprylar, datorer och tv-apparater mm. Den mesta vakna tiden i hemmet tillbringar iaf vi i samvarorummen som kök och v-rum. Nu när vi funderar på att bygga nytt hus prioriterar vi ett "allrum/lekrum" där vuxna och barn kan ha sina "leksaker".

Så jag röstar på lagom små sovrum och bättre samvaroytor.
 
Jag tycker lösning fyra ser bra ut, men jag har några funderingar:

- Hur blir det med fönster? Om det är ett radhus så kanske fönster od inte får sättas in hur som helst.

- Vad skall ni ha i utrymmet bakom trappan i badrummet? Där är ju ståhöjden mindre än 1,80. Det kanske är bättre att utnyttja denna yta till sovrummet?

- Bärande väggar? Finns det några sådana?

Lycka till!
 
JBA- Jag håller med dig till viss del att man sover i sovrum. För vuxna och små barn funkar det perfekt. Fast det kräver ganska stora allrum.

Dock har jag två tonåringar hemma och jag kan säga att de har en helt annan åsikt! :)

Tonåringar blir lätt högljudda och drar hem många kompisar så det är ganska skönt att de stänger in sig på rummet och inte ockuperar vardagsrummet.... :D
 
Ms_IT-Nisse skrev:
Jag tycker lösning fyra ser bra ut, men jag har några funderingar:

- Hur blir det med fönster? Om det är ett radhus så kanske fönster od inte får sättas in hur som helst.

- Vad skall ni ha i utrymmet bakom trappan i badrummet? Där är ju ståhöjden mindre än 1,80. Det kanske är bättre att utnyttja denna yta till sovrummet?

- Bärande väggar? Finns det några sådana?

Lycka till!
De fönster som är tänkt att tillkomma blir takfönster (typ: http://www.velux.se/VELUXCommon/Res...61d-4b54-8da7-9b64affe9aa3_1879-01-LOI-XL.jpg) och två små smala horisontella fönster på gaveln. Andra hus är utbyggda med takkupor så vi hoppas några takfönster ska vara ok.

Bakom trappan är det tänkt att toastolen ska vara, med endast sitthöjd. Framför toan (där pojkarna står :) )ska ett takfönster bidra till lite bättre ståhöjd men det är den del som jag känner mig mest tveksam till utrymmesmässigt. Ytan som inte har ståhöjd är ändå inte mer än runt en meter djup så står man där det går, når man in till väggen med handen.

Bärande väggar finns det inga på övervåningen även om några av de nya kanske kan tvingas bli det om det ska gå att ta bort 'tvärstöden' i takstolarna i kattvinden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.