Vill borja med att be om ursakt som total nyborjare i amnet..

Har precis kopt ett sommarhus vilket ar 78m2 och onskar litet storre. Bygglov gar sannolikt att ordna. Skulle helst lyxa till det och fa ett hus pa totalt dryga 150 m2. Huset som star ar byggt 1920 och tillbyggt 1985.

Skulle onska litet generella tips om det blir billigare att riva och bygga nytt eller om bygga ut ar billigare? Vad ar kostnaden for att bygga ut mellan tummen (mitt i handen) och pekfingret?
 
Välkommen till forumet!

Att bygga nytt eller bygga till kostar sisådär 10000-15000 kr/m². Naturligtvis varierar detta med förutsättningarna, önskad standard, hur mycket man gör själv etc.
 
Hade varit enklare att svara, om Du bifogar bild. Men normalt.....är en sommarstuga byggd som en sådan, för vistelse där på sommaren. Lågt i tak, dålig isolering, dragiga fönster m m. brukar vara kännetecken på en sommarstuga. Att då bygga till denna gamla del, brukar ställa till en del problem. Bättre att fundera på ett nybygge
 
Om det lönar sig är omöjligt att säga generellt. Det beror på skick, typ av hus, tillgänglighet etc

Oftast går det väl snabbare och man får ett fräschare hus om man bygger nytt.
Kanske blir det ngt dyrare om man kan behålla mkt i de äldre delarna av huset orört, och dessutom slipper man ju rivning, rivningslov, helt nytt bygglov etc.
Men stöter man på ngt oväntat vid en ombyggnation så kan det lätt dra iväg, och dessutom går det som sagt långsammare eftersom man skall ta hänsyn till hur saker ser ut från början, ev varsamt riva ned innerväggar för el/vatten etc

Frågan är nog inte så mkt ekonomisk som vad ni föredrar - vill ni tex bo där under byggtiden ? Har huset ngt nostalgiskt värde ? ÄR det kinkigt med grannmedgivanden/bygglov för nybygge ? Andra byråkratiska hinder, eftersom nybyggen ibland måste gå efter ny regler, medans ombyggnationer kan falla under gamla.

Skall vni bo där eller ha det som fritidshus ? Är det ett permamentnboende så är ju ett nybygge mkt bättre isolerat etc

/K
 
Det finns massor av trådar i forumet som diskuterar detta om man skall bygga till / renovera eller riva och bygga nytt.

Prova att använd sökfunktionen så hittar du många intresanta inlägg.
 
Tack for bra svar.. Vi har just haft besiktningsmannen dar som rek teknisk besiktning av 9 (!) olika omraden, och detta pa ett 78 m2 stort hus. Sa det verkar bli lurigt att bygga till, a andra sidan sager kommunen att man sannolikt inte far bygga pa samma plats pa tomten dar huset star idag, det ar for nara allman vag. Det ar dock den absolut vackraste platsen att bygga pa, och inte minst intressant, den del som inte oversvammades i vintras. Finns det nagon som kanner tll om man kan ta dit nagon som kan gora den tekniska besiktningen och samtidigt ge litet mer info om t ex utbyggnad overhuvudtaget kan goras?
 
Kolla i gula delen efter byggingenjör eller dyl. Mitt svar blev kanske nedslående, men det beror på att jag jobbat en hel del med gamla hus, men också tagit del av ägarnas önsketänkande. Men naturligtvis är inget omöjligt, och låt därför planeringen ta lite tid, så Du får möjlighet att lyssna på andras förslag och ideèr. T ex kan tillbyggnaden vara nedsänkt några trappsteg, för att få mer rymd i den nya delen. Nya delen bör även helst inrymma bad/toa och kök, för att få detta funktionellt och modernt.
Lycka till
 
Vi står i valet och kvalet att riva befintligt hus eller bygga till. Vi har haft ute en mängd bekanta (kunniga inom bygg), ett gäng olika snickare, besiktningspersoner osv.

Kontentan av det hela är att det rent ekonomiskt inte är försvarbart att renovera och bygga till, utan att vi lika gärna kan bygga nytt.

Vi kommer dock ändå välja att renovera och bygga till, då huset är timmrat, bra kvalitét och så mysigt som det är kan aldrig ett nytt hus bli.

Nu vet ju inte jag hur det ser ut hos er, men jag kan tänka mig att det är samma. Av smidighets- och ekonomiska anledningar så borde ni säkert bygga nytt., men sen tillkommer andra aspekter som gör att man ändå inte vill göra det...

Någon sa "behåll en gammal vägg" så blir det inte nybygge utan tillbygge, kanske ni kan göra? ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.